På oppfordring: Christopher Ward C60 Trident Pro

Bjorn

Støttemedlem
Medlem
16. mars 2011
Sted
Bærum
55932312-orig.jpg

Reim var hyggelig nok til å oppfordre meg til å skrive litt om denne da jeg postet et bilde i dagens klokke. Christopher Ward er et engelsk, swiss made, klokkemerke. De to første modellene, C5 Malvern Automatic and C3 Malvern Chronograph, ble lansert i juni 2005. CW selges kun fra deres websider (http://www.christopherward.co.uk/). De har som mission å produsere "the cheapest most expensive watches in the world." De gir 60 måneder (5 år) garanti, og har 60 dagers no-nonsens retur om du ikke er fornøyd.

Denne modellen, dykkeklokken C60 Trident Pro, er en av deres bestselgere. Her er spesifikasjonene:

Features
> Swiss made
> 25/26 Jewel automatic movement
> 38 hr power reserve
> Marine grade stainless steel case
> Uni-directional bezel
> Screw-in crown and back plate
> 30 atm (1000 feet) water resistant case
> 4.0mm Anti-reflective sapphire crystal
> Adjustable bracelet with easy opening butterfly clasp
> Super-Luminova indices, bezel marker and hands
> Unique engraved individual serial number
> Beautiful presentation case and owner's handbook

Technical
> Diameter: 42mm
> Height: 13mm
> Weight: 189g
> Calibre: ETA 2824-2 / Sellita SW200-1
> Strap: 316L Stainless Steel
> Vibrations: 28,800 per hour

Pris levert med lenke er £345.83 uten britisk VAT. Så kommer frakt på £12 og norsk mva i tillegg. Kjøpt på nato får man den for £291.67.

Hva får man for dette?

Man får mye for pengene. Klokken er "swiss made" med basis ETA eller Sellita verk. Den føles solid, gir et umiddelbart inntrykk av kvalitet og finishen er god til meget god, selv til en høyere pris. Designet er for meg forskjellig nok fra andre, mer kjente klokker til at den står på egne ben. Den dråpeformede (noen sier løkformede) timeviseren og trident'en på sekundviseren skiller seg ut. Skiven har bølgemønster.

Jeg har tatt av lenken, fordi den dessverre ikke holder mål. Selve lenken er av god kvalitet, men låsemekanismen er ikke helt gjennomtenkt. Den har også en annen logo (nyere, siden de er i ferd med å gjennomføre logoskifte) enn selve klokken.

Min er en forum limited edition, 50 eksemplarer, i blått. Den finnes i salg i sort med sort bezel, khaki bezel og koksgrå bezel.

C60 er definitivt et alternativ i det rimelige segmentet for ordentlige klokker, ja jeg vil til og med si et alternativ til klokker opp mot kr 10k fra mer kjente merker. CW sammenlignes ofte med Steinhart. Min eneste sammenligning her er Steinhart Black Sea, som også er en forum limited edition. Den holder i mine øyne høyere kvalitet enn C60'en. Likevel, jeg har hatt tre klokker fra CW, og kan trygt anbefale merket til de som vil ha rimelige kvalitetsklokker som gir mye for pengene.

IMG_5873.jpg

IMG_5898.jpg

IMG_5869.jpg

IMG_5838.jpg

IMG_5837.jpg

IMG_5844.jpg

IMG_5990.jpg

IMG_5983.jpg

Litt flekker på glasset...

Takk for en fin review....

Står mellom denne ned koksgrå bezel eller en steinhart ocean One. Hvilken hadde dere valgt?

Står mellom denne ned koksgrå bezel eller en steinhart ocean One. Hvilken hadde dere valgt?

Ocean One har vært grundig diskutert. Folket deler seg gjerne i to. De som synes en homage er greit, og de som ikke liker den fordi den er en homage. C60 står på egne ben, synes jeg. Kvalitetsmessig er det nok hip som hap. Det koker ned til hva du selv liker best.

Bra review Bjørn. Det er alltid morsomt å se nye modeller/merker. Takk for det.

Etter denne presentasjonen C60. Ser ut som en nydelig klokke.

Ocean One er og blir homage...

Takk for at du skriver og deler! CW er et merke jeg egentlig hadde lagt i Helson-skuffen (dvs uinteressant), men jeg må kanskje revurdere. Noen av modellene ser i alle fall lovende ut!
Jeg hadde kjøpt Steinhart Ocean Two!
Ditto:)

Sent from my fridge using pure magic

Se der ja, tusen takk for at du tok oppfordringen! Kjempefin review, både tekst og bilder.

Jeg har hatt et godt øye til denne klokken lenge. Den får nok ikke plass i klokkeboksen, men kun pga litt for stor overlapp (det måtte i så fall blitt GMT-versjonen men den blir ganske mye dyrere pga urverket). Men det skuffer meg å høre at den nye lenken ikke holder mål. Så vidt jeg har skjønt kom jo denne lenken som en direkte konsekvens av at forrige versjon ikke hadde mikrojusteringer og passet dårlig på svært mange håndledd. Kan du si noe mer om hva de har gjort feil med låsemekanismen?

Krille, synes denne bør med i review-tråden din :)

Flott med en introduksjon av CW for slike som meg, som ikke har stort med kjennskap til merket, men nå vet mer:)

Kan du si noe mer om hva de har gjort feil med låsemekanismen?
Som jeg nevnte så har man valgt å bruke ny logo på låsen. Dessuten står fullt navn, Christopher Ward, inne i mekanismen. Jeg synes det vitner om manglende kvalitetsfokus når man bruker tre ulike signaturer på klokke/lenke. Det andre er at mikrojusteringsmekanismen er feildesignet. Det lar seg ikke gjøre å bruke alle hullene. Det tredje er at låsen gir et lite solid inntrykk. Synd, fordi selve lenken er bra.
Nå skal det sies at mange er fornøyd med den nye lenken, men jeg er ikke alene om å være skuffet.