Reim var hyggelig nok til å oppfordre meg til å skrive litt om denne da jeg postet et bilde i dagens klokke. Christopher Ward er et engelsk, swiss made, klokkemerke. De to første modellene, C5 Malvern Automatic and C3 Malvern Chronograph, ble lansert i juni 2005. CW selges kun fra deres websider (http://www.christopherward.co.uk/). De har som mission å produsere "the cheapest most expensive watches in the world." De gir 60 måneder (5 år) garanti, og har 60 dagers no-nonsens retur om du ikke er fornøyd.
Denne modellen, dykkeklokken C60 Trident Pro, er en av deres bestselgere. Her er spesifikasjonene:
Features
> Swiss made
> 25/26 Jewel automatic movement
> 38 hr power reserve
> Marine grade stainless steel case
> Uni-directional bezel
> Screw-in crown and back plate
> 30 atm (1000 feet) water resistant case
> 4.0mm Anti-reflective sapphire crystal
> Adjustable bracelet with easy opening butterfly clasp
> Super-Luminova indices, bezel marker and hands
> Unique engraved individual serial number
> Beautiful presentation case and owner's handbook
Technical
> Diameter: 42mm
> Height: 13mm
> Weight: 189g
> Calibre: ETA 2824-2 / Sellita SW200-1
> Strap: 316L Stainless Steel
> Vibrations: 28,800 per hour
Pris levert med lenke er £345.83 uten britisk VAT. Så kommer frakt på £12 og norsk mva i tillegg. Kjøpt på nato får man den for £291.67.
Hva får man for dette?
Man får mye for pengene. Klokken er "swiss made" med basis ETA eller Sellita verk. Den føles solid, gir et umiddelbart inntrykk av kvalitet og finishen er god til meget god, selv til en høyere pris. Designet er for meg forskjellig nok fra andre, mer kjente klokker til at den står på egne ben. Den dråpeformede (noen sier løkformede) timeviseren og trident'en på sekundviseren skiller seg ut. Skiven har bølgemønster.
Jeg har tatt av lenken, fordi den dessverre ikke holder mål. Selve lenken er av god kvalitet, men låsemekanismen er ikke helt gjennomtenkt. Den har også en annen logo (nyere, siden de er i ferd med å gjennomføre logoskifte) enn selve klokken.
Min er en forum limited edition, 50 eksemplarer, i blått. Den finnes i salg i sort med sort bezel, khaki bezel og koksgrå bezel.
C60 er definitivt et alternativ i det rimelige segmentet for ordentlige klokker, ja jeg vil til og med si et alternativ til klokker opp mot kr 10k fra mer kjente merker. CW sammenlignes ofte med Steinhart. Min eneste sammenligning her er Steinhart Black Sea, som også er en forum limited edition. Den holder i mine øyne høyere kvalitet enn C60'en. Likevel, jeg har hatt tre klokker fra CW, og kan trygt anbefale merket til de som vil ha rimelige kvalitetsklokker som gir mye for pengene.
Litt flekker på glasset...