På tide å kjøpe en SUB da!!

Medlem
24. feb. 2012
Sted
Slemmestad
Hei

Har fulgt med på markedet en stund, men hele tiden vært litt for sen på avtrekkeren, eller litt for bekymret for om det er "rett" pris, ok kvalitet osv.
Med andre ord trenger jeg litt hjelp fra sonens medlemmer.

Følgende ligger til grunn.
Sub, helst med date. Har tenkt på 16610, men er åpen for andre modeller også.
(Når jeg blir voksen så tror jeg kanskje det må bli en 1680 red:rolleyes:) - men langt utenfor pris range nå!
Prisønske rundt 30k (dette begrenser jo noe)
Da helst servet, så den har igjen noen år før ny service.

Skal den være uservet, så gjerne noe lavere pris.

Har blant annet sett på denne på finn.
* ROLEX SUBMARINER SELGES * - FINN Torget

Her er det jo ikke med boks og papirer, da er kanskje prisen noe høy??
I alle fall om flippe trangen kommer og den skal flippes videre om noen år.

Kom gjerne med innspill, eller forslag:)

Tja, når det gjelder sub er det meste greit. Selv har jeg en 5513 fra 1985. Jeg har en teori om at når en Rolex blir over 30 år gammel begynner verdien å øke, så om du kjøper en 16800 kan det muligens være lurt? 16800 ble produsert 1977-89.

Jeg har også en teori: En "vanlig" stålsub vil falle i verdi omtrent 20 % i løpet av de to første årene (hvis du kjøper den der du får best pris), og så vil den, alt etter hvordan den blir behandlet og servet, stort sett holde seg i verdi ei god stund. Hvor mye kostet for eksempel en 16610 i 2003?

Var dette en brannfakkel?

Todda

Jeg har også en teori: En "vanlig" stålsub vil falle i verdi omtrent 20 % i løpet av de to første årene (hvis du kjøper den der du får best pris), og så vil den, alt etter hvordan den blir behandlet og servet, stort sett holde seg i verdi ei god stund. Hvor mye kostet for eksempel en 16610 i 2003?

Var dette en brannfakkel?

Todda

Nå kjenner jeg ikke prisen på denne i 2003, men basert på dagens priser så er det kanskje ikke så halv galt med drøye 30k. Spørsmålet er hva man bør tenke om manglende papirer og boks.
Dette vil vel sikkert begrense senere muligheter for prishold og/eller økning.

Hmmm... Kanskje jeg bør ha is i magen og vente på en komplett pakke!

Nå kjenner jeg ikke prisen på denne i 2003, men basert på dagens priser så er det kanskje ikke så halv galt med drøye 30k. Spørsmålet er hva man bør tenke om manglende papirer og boks.
Dette vil vel sikkert begrense senere muligheter for prishold og/eller økning.

Hmmm... Kanskje jeg bør ha is i magen og vente på en komplett pakke!

Jeg synes den er i overkant dyr, ja.

Todda

Jeg synes den er i overkant dyr, ja.

Todda

Enig. For den prisen kan du få f.eks. en 5513 eller 16800 med matt skive, som begge to er mer verdt på samlermarkedet (og sannsynligvis vil stige mer i verdi enn 16610), eller du kan få en 16610 med boks og papirer.

Hvis du vil ha en Sub for å bruke, og ikke først og fremst for å samle, ville jeg nok vurdert å spare ca. 10.000,- til for å kjøpe en brukt 114060.

Denne så veldig hel og grei ut, så langt det er mulig å se noe på bilder. Service i 2011 er egentlig av ganske betydelig verdi. Du kunne neppe fått tak i en uservet til mye under 28.000,-. Og da kan du bare plusse på 5.000,- ...

En SUB kommer du sannsynligvis til å ha i ditt eie i noen år og tapet på denne blir ikke stort uansett. Det er de færreste av oss som ikke har litt utlegg på denne hobbyen.

Jeg har ikke et spesielt nerdete forhold til dette med boks og papirer, men det er nok mange som mener at dette betyr en del. Legg inn et bud på 30, da vel.

Kanskje du skal sende en PM til @Mogens. Han har en utrolig, og sannsynligvis medfødt, evne til å få tak i det du er ute etter.

Redigert av en moderator:
I forhold til pris er det særlig interessant (1) om du vil ha 16610 m/dato eller en av modellene uten (14060/5513), og (2) om du bryr deg mye om boks og papirer. Hvis du kjøper din første sub, kan det kanskje være fint å kjøpe "full pakke", da er det færre feller å gå i.

Av hva jeg har sett de siste to årene, er det få eller ingen eksempler på at 16610 som er nyere/nyservet med boks og papirer som selges for under 33-35k. En i veldig god stand kan tenkes priset litt nord for 35k også. Men den som har god tid, kan gjøre en god deal :)

14060 virker å gå rimeligere, og de har jeg sett alt fra 25-30k, avhengig av stand og servicebehov. Der kan man nok skaffe et veldig pent eksemplar for inntil 30k.

Har du prøvd 114060 (ny modell av sub uten dato med maxi- kasse og dial) og 116610 (ny modell av sub date med maxi- kasse og dial) på armen? De er enda mer robuste og veldig tøffe, men ikke for alle. Koster litt mer, men verdt en titt!

Lykke til :)

Har du prøvd 114060 (ny modell av sub uten dato med maxi- kasse og dial) og 116610 (ny modell av sub date med maxi- kasse og dial) på armen? De er enda mer robuste og veldig tøffe, men ikke for alle. Koster litt mer, men verdt en titt!

Lykke til :)

Ikke prøvd på armen, bare lest litt tanker rundt de her på sonen.
I utgangspunktet er de vel også interessante, men tenker i utganspunktet at de kan være noe "kraftige", da den første sub'n kommer til å bli en hverdagsklokke for meg.
Men dette kan sikker forandre seg etter en armprøve:cool: