Pakke i posten #2

Jon Henrik

Grunnlegger
Medlem
12. okt. 2007
Sted
Fredrikstad
Endelig mottok jeg pakken jeg har ventet på i snart 2 uker :)

Merket er Marina Militare, men det er vel ingen tvil om hvor denne klokken henter sin inspirasjon.
Finish og kvalitet virker foreløpig svært god med tanke på at dette dreier seg om et billig ur. Sandwich-dial, og pene visere og påføring av luminova.
Urverket er manuelt opptrekk. Tikkingen fra urverket kan vel karakteriseres som høy, men det finner jeg bare festlig.

Skal bli gøy å se hvordan det er å "leve med" et ur som er såpass stort. Mitt første ur på 44mm.

mm1.jpg

mm2.jpg

mm3.jpg

mm4.jpg

Juice skrev:
Endelig mottok jeg pakken jeg har ventet på i snart 2 uker :)

Merket er Marina Militare, men det er vel ingen tvil om hvor denne klokken henter sin inspirasjon.
]

Gratulerer med nytt ur !
Som kjent, er det svært så ulik oppfatning om dette er en kopi eller hva en nå vil kalle den...... ;)

Men, den gjør seg jo bra på armen. Enjoy !

Artig ur! Du skal se du ender opp med en Panerai etter å ha gått med denne en stund :) Hvis man liker en look blir man sjelden fornøyd med "the next best thing". Kan jeg spørre deg om hvor du kjøpte den?

Takk!
Er storfornøyd, og leker med tanken på å kikke på litt forskjellige Panerais nå.

Du vil finne ulike typer av denne klokken ved å søke på Marina Militare på Ebay. Jeg kjøpte gjennom brukeren "helenarou".

Utrolig stilig klokke.

Stemmer det at den koster rundt 100dollar?

Det må jo være ett scoop, finnes det andre sånne scoop mens man sparer til "the real thing"

Fin klokke, til den prisen er det vanskelig å slå. Fikk selv en MM modell PVD belagt, ETA Unitas og safir glass, 47mm. begynner å angre på at jeg solgte den... Forresten enig i at den havner i "kopi gråsonen" men den slipper vel unna pga at "Marina Militare" ikke er et registrert varemerke. Disse er fine inngangs klokker for Panerai fans med stramt budsjett.

pvd.jpg

sebbi skrev:
Disse er fine inngangs klokker for Panerai fans med stramt budsjett.

pvd.jpg

Er man Panerai tilhenger, finner jeg vanskelig å skjønne at man anskaffer seg et slikt "hommage" ur ! :roll:

MM er helt greie ur med et imponerende utseende,- men er og blir det de kaller seg; nemlig et MM ur.

Helt enig med BRIO1368!!
Har prøvd og ikke være for frekke mot folk som kjøper de derre klokkene der. Men det der er egentlig bare fake klokker... jobb hardere og skaff dere en ekte... :D (var jeg litt på kanten frekk nå? beklager :oops: ) Men jeg trur faktisk jeg og brio er ganske så sammskjørte på enkelte ting?

Veldig enig med Brio og Hauk her... dere som kjøper slike klokker støtter bare folk som profiterer på Panerais arbeid.

Jeg skal være litt mer direkte enn Brio og si at det er en tanke respektløst, eller i beste fall lite gjennomtenkt :(

Uten å starte en lang diskusjon, og siden jeg er ny her tråkker jeg litt forsiktig:

Jeg skal si meg litt enig, og litt uenig..

At det er en "fake" klokke.. tja..

Det står jo MM og ikke Panerai.
Så sant klokken ikke markedsføres som Panerai må det jo være greit..

Jeg vil tro at alle de her som har en MM gjerne ville ha hatt Panerai om vi hadde hatt råd til det.
Jeg kommer nok til å kjøpe en ekte vare etterhvert, men akkuratt nå kan jeg ikke..

Hehe, hyggelig å finne lidenskapelige men hyggelige klokke fans, da blir det intressante diskusjoner av det. :)

Vi kan jo stadfeste at det ikke er en fake, den definisjonen er ganske klar. Kjenner ikke hele historien men Panerai prøvde vel saken sin i retten mot RXW, dette vet sikkert noen her mer om enn meg?

De som sier at jeg har denne fordi jeg ikke har råd til originalen har helt rett! Vet ikke hva en 47mm vintage PVD Panerai (finnes det?) ligger på men at det sikkert hadde vært noen hundre tusen, og det er utenfor budsjettet mitt, helt klart. :oops: En basic 44mm, det har de fleste råd til... er bare snakk om prioriteringer og behov.

Jeg har hatt 1 tag, 3 Subber, 1 Chrono Evo, kjøper min 6 "seriøse" modell nå (via dette forumet faktisk) men har aldri funnet noen emosjonell følelse av tilhørighet når det gjelder merkevarer må jeg innrømme og vært fullstendig altetende når det gjelder min lidenskap for klokker. Hvis man tråkker Panerai konsernet på tærne ved å bære en MM klokke er det i værste tilfelle et spark nedenfra og opp, langt opp. Ikke spesiellt dramatisk for noen involverte.

Personlig skjønner jeg reaksjonene fra Panerai-entusiaster, og ville kanskje følt det samme dersom jeg var i samme posisjon.

For min del er det flere faktorer som spiller inn når jeg finner en klokke eller et klokkemerke tiltrekkende. Merkets/modellens historie, funksjoner, design, kvalitetsfølelse, personlig relevans og at klokken oppfattes som et resultat av klokkekunst på høyt nivå fremfor en klokke designet for å kun generere profitt, er noen av punktene som helt klart spiller inn.

Mens min JLC appellerer på alle disse punktene, ble jeg nysgjerrig Panerai-designet kun pga. størrelsen og det faktum at "alle" ville ha en.
I mitt verdissystem er dette langt fra nok til å rettferdiggjøre et kjøp av en klokke til 25-30.000 kr, og det ville mest sannsynlig ikke bli et kjøp jeg ville vært fornøyd med i det lange løp. Dersom MM ikke ville eksistert, ville det mest sannsynlig endt i å styre unna denne typen klokker totalt.

Dette er en etterligning/Kopi!! Alt annet er tull og si!
Kassen er lik, tall og skive er lik og krona er lik, det eneste er at det ikke står PANERAI på klokken,-hvis ikke det er kopi vet ikke jeg!!
Har man ikke råd til å kjøpe en ekte PAM får man heller vente til man får det, eller komme på et PAM GTG og prøve en for å se en det er en sånn klokke du vil ha.

Slik jeg ser det er overgangen i grensen mellom en "fake"/kopi og en "tillatt" etterligning/replica relativt uinteressant :)

Klarer man ikke tilføre klokke-verdenen noe med sitt konsept, kan man like godt holde seg unna. De som etteraper Panerai havner etter mitt syn i denne kategorien.

At kopien evt. skulle være av ypperste kvalitet kan heller ikke være relevant.

sebbi skrev:
Vi kan jo stadfeste at det ikke er en fake, den definisjonen er ganske klar. Kjenner ikke hele historien men Panerai prøvde vel saken sin i retten mot RXW, dette vet sikkert noen her mer om enn meg?

Panerai gikk til sak mot Ken Trading/RXW og produksjonen av RXWs "Marina Militare"-klokker kom til opphør. RXWs klokker ble ansett som kopier. De originale RXW-modellene selger i dag for kanskje $2000 USD. 99% av de du finner på eBay eller lignende er i virkeligheten kopier av RXWs modell. Altså en kopi av en kopi. Skjebnens ironi..

sebbi skrev:
De som sier at jeg har denne fordi jeg ikke har råd til originalen har helt rett! Vet ikke hva en 47mm vintage PVD Panerai (finnes det?) ligger på men at det sikkert hadde vært noen hundre tusen, og det er utenfor budsjettet mitt, helt klart. :oops: En basic 44mm, det har de fleste råd til... er bare snakk om prioriteringer og behov.

Argumentet her er akkurat det samme Ola Dunk bruker når han handler "Rolex" Day Date i "helgull" på stranden i Phuket. At en modell er uoppnåelig kan vel vanskelig forsvare anskaffelsen av en kopi.

Nei, det finnes ingen 47mm PVD Panerai, whatsoever. Samtlige PVD-behandlede modeller er 44mm Luminor-kasser.

Som du sier.. en 000, 005, 104, 210, 183 etc. - innstegsmodellene - de bør være oppnåelige for enhver gjennomsnittlig nordmann. Har man råd til å kjøp en kopi til 1500 kroner i dag, har man råd til å kjøpe ekte vare om et år!

sebbi skrev:
Hvis man tråkker Panerai konsernet på tærne ved å bære en MM klokke er det i værste tilfelle et spark nedenfra og opp, langt opp. Ikke spesiellt dramatisk for noen involverte.

Man tråkker vel forsåvidt også den private eiendomsrett på tærne.
Panerai har trolig brukt betydelige ressurser på å utvikle merket, for ikke å snakke om klokkene slik f.eks. Luminor-kassen kom til liv på 1950-tallet. Dette har materialisert seg i en ikke ubetydelig økonimisk suksess for Panerai. Det kopiistene gjør er ikke annet enn å kapitalisere på denne, uten å inneha legitime rettigheter. Det er utrolig lite oppfinnsomt.

Som flere sier - det er bare å møte opp på en GTG om man vil titte på en Panerai.
Du vil definitivt møte vennligsinnede folk som villig lar deg titte på diverse Panerai :)

Produsentene av MM profiterer utvilsomt på et design Panerai har brukt ressurser på å utvikle. Men taper Panerai i realiteten noe på dette? Handles MM med penger som ellers ville blitt benyttet på Panerai? Min intuisjon sier at svaret er nei. Relativt sett er det meget stor forskjell på å ville 1000 kroner og 20.000+ kroner for en klokke, enten det er idag eller om ett år.

Når man kjøper en dyrere klokke idag, kjøper man mer enn bare en gjenstand for å vise tid. Man betaler i høy grad for en "tilleggsverdi", noe som kan konkretiseres som f.eks. merkets historie/rykte, status, unikt design, overlegen funksjonalitet, overlegen kvalitet - eller kanskje en oppfattet følelse av disse faktorene.

Dersom klokken kun ble vurdert ut fra sitt ytre, ville valget mellom MM og PAM vært temmelig lett. Rasjonelle kunder vil velge den billigste. Hvis man derimot velger å se på en PAM som et mer sammensatt produkt der klokkens ytre kun er én av mange karakteristiske attributter, vil historien bli en helt annen.

Dere som kjøper en PAM setter pris på historien, dere setter pris på Paneristi-miljøet, dere setter pris på designet, dere liker den ganske unike muligheten til å bytte remmer og ha denne valgmuligheten, dere liker det bildet som formes av dere i det dere setter PAM'en rundt håndleddet.

De som kjøper en MM liker kanskje bare designet, og har kanskje også et mindre ambisiøst forhold til klokker?

Å fjerne "kopiene" løser ingen verdens ting. Dersom kopiene er mer populære enn originalene, ligger problemet hos produsenten av originalen. Da er det tross alt noe produsenten må jobbe med, dersom ingen later til å føle at nytten av å eie en ekte PAM forsvarer prisen? I dag holder det rett og slett ikke å være "god" på ett område....man må kunne overbevise kunden om at det samlede produktet forsvarer prisen! Det kan gjerne være klisjéer og flyktige tanker og visjoner om storhet og "hvordan dette produktet gjør deg til verdens kuleste mann" - ett fett - så lenge kunden kjøper seg inn i disse.

Behovet i mennesket for tilhørighet er stort, enten det er som fotballsupporter, religiøs, eller forbruker av en spesiell merkevare, enten det er Xbox, Harley Davidson eller Panerai...

Det er et og annet poeng her men meste av argumentasjonen går på personlig forhold til dette merket, men ikke forvent at andre har et like sterkt behov for å identifisere seg med den samme merkevaren dere selv har valgt.

Noen her drar paralleller mellom det å ikke kjøpe Panerai med "ikke ha råd", da har man tydeligvis gjordt seg en del tanker om hva det sier om seg selv som individ etter man sparte sammen til en pam... Tipper at den velstående delen av Panerai kjøpere har et betydelig mer avslappet forhold til det å kjøpe klokke.

Jeg har et lite behov for å identifisere meg selv med Panerai som merkevare. Forholdet er langt ifra religiøst eller fanatisk :)

Min respekt for klokkeprodusenter spenner videre enn bare Panerai. Det ville ikke falle meg inn å kjøpe en kopi av en klokke, uansett respekt for historien eller merket som sådant.

Av de som kjøper en Panerai, vil jeg tippe at kanskje 10% har hørt om Paneristi. Det har ikke noe å si for den gjennomsnittlige Panerai-kjøper. Hvor mange som kjenner merkets historie er uvisst, men jeg tviler på at det er mange. Spør du en førstegangs Panerai-kjøper om hvorfor han kjøpte klokken, vil jeg tippe at utseendet har vært den avgjørende faktoren. Det er også mitt inntrykk gjennom et par-tre års lurking på f.eks. Paneristi.com.

Kopier er neppe et direkte problem for Panerai, men skal man derfor akseptere det uten videre?
Det ville være naivt av meg å tro at man kan eliminere kopiene, men det stopper meg ikke i å argumentere mot at noen kjøper dem.

Skal man almengjøre den argumentasjon som kommer frem her, er det slik jeg ser det intet til hinder for at folk skal få lov til å kjøpe en hvilken som helst kopi av en hvilken som helst vare..

Imitasjon er enkelt, innovasjon er vanskeligere. Derfor synes jeg innovasjon fortjener større respekt enn imitasjon.

Og.. sebbi, du må ikke tolke meg dithen at jeg mener folk kjøper kopier fordi de har "dårlig råd". Det tror jeg ikke har noen spesiell sammenheng.

Jeg vil ikke argumentere mot ditt personlige ståsted på denne glidende skalaen som heter "accept for etterlikninger", det er ikke min sak. Det vi alle er enige om, klokker er gøy, fake (i ordets normale forstand) er uakseptabelt på dette forumet. dette er det ingen tvil om!

Det jeg er uenig om, er vitsen med å fortelle andre om hvor man selv står på denne skalaen (hvertfall i denne tråden), da kan det fort bli et destruktivt forum istedenfor heller kanske prøve å motivere å hjelpe hverandre å finne nye og bedre løsninger. Hvis ens personlige smak er annerledes en trådstarters, da ser jeg liten grunn til å fortelle om det i tråden som han har lavet.

Blir slitsomt om noen skal påpeke opprinnelsen til Pilot uret vær gang noen kjøper en Debaufre, eller fortelle hvor Invicta og Citizen stjeler mye av sin design fra. Samfunnet vårt er jo proppfullt av etterlikninger. Når det gjelder klær feks, her har vi alle inkludert dere som er så imot etterlikninger kjøpt plagg som er rene kopier fra dyrere merkers kolleksjon.
Jean Paul feks, forholdsvis dyrt norsk merke som helt tydelig tar sin inspirasjon direkte fra Ralph Lauren, et merke konstruert av Norske forretningsmenn med et fancy navn for å lure forbrukerne, et hån mot håndtverket vil noen sannsynligvis mene, hvorfor har dere da ikke samme aversjonen mot andre merkevarer, sannsynligvis fordi dere ikke har noe sterkt personlig forhold til akkurat det merket.
Japanske choppere, matvarer ikke minst, tenk på all den billige maten vi propper i oss som er dårlige versjoner av den opprinnelige oppskriften, en gourmet ville ledd av oss, like mye som du ville ledd av han fordi han sa eneste grunnen til at ikke du spiser gåselever vær dag er fordi du ikke har penger nok eller "jobber hardt nok" !?! :eek: den er jævlig drøy forresten :D ... markedet er fullt av ekspempler.

Eller hvis noen har kjøpt en basic 44mm så er det sikkert noen hardcore risti som synes de modellene har lite igjen av den originale designen og vil argumentere for innovasjon og bruke de samme argumentene noen bruker mot MM klokkene.

Poenget er, det er jo ikke noe rett eller galt her, bare forskjellige personlige preferanser. Hvis man skal forenkle denne tråden, er det en del innlegg i starten som sier at de er "litt intressert" og så kommer noen innlegg som sier at "jeg er enda mer intressert enn deg".

Oppsummering, jeg argumenterer ikke mot deres personlige overbevisning, jeg er bare uenig med stedet å dele den på, i denne tråden.