Jeg vil ikke argumentere mot ditt personlige ståsted på denne glidende skalaen som heter "accept for etterlikninger", det er ikke min sak. Det vi alle er enige om, klokker er gøy, fake (i ordets normale forstand) er uakseptabelt på dette forumet. dette er det ingen tvil om!
Det jeg er uenig om, er vitsen med å fortelle andre om hvor man selv står på denne skalaen (hvertfall i denne tråden), da kan det fort bli et destruktivt forum istedenfor heller kanske prøve å motivere å hjelpe hverandre å finne nye og bedre løsninger. Hvis ens personlige smak er annerledes en trådstarters, da ser jeg liten grunn til å fortelle om det i tråden som han har lavet.
Blir slitsomt om noen skal påpeke opprinnelsen til Pilot uret vær gang noen kjøper en Debaufre, eller fortelle hvor Invicta og Citizen stjeler mye av sin design fra. Samfunnet vårt er jo proppfullt av etterlikninger. Når det gjelder klær feks, her har vi alle inkludert dere som er så imot etterlikninger kjøpt plagg som er rene kopier fra dyrere merkers kolleksjon.
Jean Paul feks, forholdsvis dyrt norsk merke som helt tydelig tar sin inspirasjon direkte fra Ralph Lauren, et merke konstruert av Norske forretningsmenn med et fancy navn for å lure forbrukerne, et hån mot håndtverket vil noen sannsynligvis mene, hvorfor har dere da ikke samme aversjonen mot andre merkevarer, sannsynligvis fordi dere ikke har noe sterkt personlig forhold til akkurat det merket.
Japanske choppere, matvarer ikke minst, tenk på all den billige maten vi propper i oss som er dårlige versjoner av den opprinnelige oppskriften, en gourmet ville ledd av oss, like mye som du ville ledd av han fordi han sa eneste grunnen til at ikke du spiser gåselever vær dag er fordi du ikke har penger nok eller "jobber hardt nok" !?!
den er jævlig drøy forresten
... markedet er fullt av ekspempler.
Eller hvis noen har kjøpt en basic 44mm så er det sikkert noen hardcore risti som synes de modellene har lite igjen av den originale designen og vil argumentere for innovasjon og bruke de samme argumentene noen bruker mot MM klokkene.
Poenget er, det er jo ikke noe rett eller galt her, bare forskjellige personlige preferanser. Hvis man skal forenkle denne tråden, er det en del innlegg i starten som sier at de er "litt intressert" og så kommer noen innlegg som sier at "jeg er enda mer intressert enn deg".
Oppsummering, jeg argumenterer ikke mot deres personlige overbevisning, jeg er bare uenig med stedet å dele den på, i denne tråden.