PAM 270 (vs 233)

MrMstone

Støttemedlem
Medlem
30. juni 2013
Sted
Asker
Hei.

Det er jo nok av tråder om emnet dersom jeg googler, men ville være hyggelig å høre hva folket her på TS mener.

Jeg har lett lenge etter en brukt PAM 233, men det har ikke lykkes. Nå ligger det en PAM 270 på finn.no. Ja, den har 10 dager fremfor 8, og den er automatisk, så da sikkert noe tykkere.

Ellers er det vel ikke store forskjeller annet enn litt kosmetisk på skiva (9, og mindre tall).

Noen som har en mening om PAM270? Er den forresten verdt 75K (sen 2011 mod, sikkert ikke norsk).

Tror ikke det er store forskjellen i gangreserven. Det manuelle verket har i prinsippet nesten 10 dagers gangreserve. Hvorfor Panerai har valgt å si at det er 8 dager kan kanskje noen andre forklare?

Prismessig tror jeg den ligger greit. Hvis jeg skulle solgt min 233 hadde jeg ikke gått under 75k selv, og 270 koster enda litt mer ny.

• Liker
Reaksjoner: bragemann og MrMstone
Jeg glemte forresten å nevne at 233 har boblekrystall, mens 270 har mer flatt glass ala 312. Bobleglasset på 233 er noe av det som gir klokken så stor apell i mine øyne. Klokken får et helt annet og flottere uttrykk enn med flatere glass. Det er noe å tenke på hvis du vurdere 270.

Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg synes kanskje 233 har litt mer balansert uttrykk mtp større tall. Kan være at de mindre tallene blir litt mindre synlige pga buet glass? Ref siste bilde fra GTG.

Hvordan synes dere PAM med 1950 kasse funker til dress? Jeg personlig tror jeg synes den går fint med dress (dog ikke under skjorta kanskje), samtidig som den er konge til casual og fritid.

Har selv PAM270 og har sammenlignet den på hånda med PAM233 ved mange anledninger. Har etter min oppfatning kommet fram til at den største forskjellen er større tall på 233 vs 9tall på 270. Nå som 233 kommer uten "dot" er am/pm indikator det samme. Diameter på denne indikatoren er dog mindre på 270.Jeg oppfatter den ikke som mere vinglete enn 233.

• Liker
Reaksjoner: flyback og MrMstone
442? Was ist das?
Oldsmobile 442
1970-Oldsmobile-442-W30-Orange-f-web.jpg