Pam 305

Medlem
13. mars 2008
Som lovet tidligere i dag legger jeg ut noen bilder av min nye stolthet :p

Først litt historikk:

For to år så jeg på Panerai som et merke for jålete liksom WISere, og et merke helt uten sjel og historie sammenlignet med feks PP, AP og VC. Men jeg ble dog litt nysgjerrig på hvorfor Paneristis over hele verden er kanskje de mest merke lojale klokkefanatikerene som finnes. Så mange kan da ikke ta feil, eller... Vel, startet opp å følge med på diverse forum rundt omkring på nettet for å følge de forskjellige diskusjonene. Fant fort ut at Panerai definitivt er et merke med både historie og sjel. Hadde på den tiden begynt å "eksperimentere" med store klokker, og her var det et merke som kun består av størrelse L (40mm) og videre oppover. Videre hadde de et design som bare vokser og vokser i mine øyne. De fleste Paneraier ser muligens litt kjedelige ut ved første øyekast, i hvert fall synes jeg det. Men etter en stund begynner klokkene å vokse. Litt som den stygge and ungen som ender opp som en vakker svane.

Etter å ha vurdert flere modeller tok jeg til slutt steget og kjøpte Erik sin 111 i våres. Hadde egentlig sett for meg en Radiomir, men det var både enkelt og trygt å handle av en lokal Paneristi her på forumet. Og jeg hadde jo på den tiden en bestilling inne på enRadiomir. 111ern ble jeg veldig fort glad i, men da Erik begynte å angre seg valgte jeg å selge den tilbake til han. Det var jo andre her på forumet som hadde spennede saker til salgs, og jeg endte opp med en fantastisk vakker Luminor i titanium og nydelig brun tobacco skive.

Hadde som nevt allerede i fjor høst bestilt 292, og i begynnelsen av juni kom telefonen i fra Marita at nå var den kommet. Da var Radiomiren i boks, og jeg begynte å vurdrer neste Panerai. Det naturlige var da en Sub. 24 og 25 liker jeg ikke, men en 243 ville definitivt ikke være feil. Men mest av alt drømte om en 47mm, aller øverst tronet Pam 187. Hadde også så smått begynt å se på in-house modellene. 305en hadde jeg sett flere ganger, men jeg likte den ikke da den ble lansert. Men etter hvert så begynte jeg å lese meg opp på klokken, og interessere meg for P.9000 urverket. Og i sommer bestemte jeg meg for at 305 var den perfekte Sub for meg - og har ikke angret et sekund.

Her er dagens stjerne:

IMG_0116-1.jpg
IMG_0122-1.jpg

Manifattura

IMG_0118.jpg

Spenne og manifattura

IMG_0120-3.jpg

Tre stolte brødre - Lum, Rad og Sub

IMG_0127.jpg

Lum, Rad og Sub i positur

IMG_0135.jpg

Storebror

IMG_0117.jpg

Jeg er ikke akkurat forumets beste fotograf, men håper dog dette gir et lite inntrykk av klokken. Skulle gjerne vært på GTGen og vist den frem, men er dessverre bortreist den helgen.

Spørsmålet mitt nå er hva skal jeg nå jakte på? Luminor, Radiomir og Submersible er nå i boks - er det SE som er det neste naturlige byttet?

Veldig flott sub, og veldig hyggelig at brunetten har havnet i en så flott familie. Gøy å høre om din ferd inn i Paneristienes rekker - klokkeforum er skummelt. Selv har jeg funnet alle mine siste klokker her på tidssonen, og det dukker bare opp flere og flere drømmer.

Når det gjelder den neste klokken din, så er det jo ikke sikkert det blir en Panerai. Kanskje du velger et annet merke med lang maritim historie. ;)

Santos-Dumont skrev:
Når det gjelder den neste klokken din, så er det jo ikke sikkert det blir en Panerai. Kanskje du velger et annet merke med lang maritim historie. ;)

Fifty Fathoms er definitivt veldig interessant, men nå MÅ jeg selge et par klokker først :cry:

Flott historie og fine bilder, frankrs :)
Jeg var av samme oppfatning av Panerai når jeg først ble introdusert for merket. Forstod ikke helt hva alle var så på tuppa for, men det er et merke som bare vokser å vokser på meg.

Fått deg en MEGET flott samling må jeg si :mrgreen:

Fine bilder av en imponerende familie! Jeg kjenner at tiden er kommet for meg også, nå jeg snart ha PAM jeg også.....

Flotte klokker! Sub er min favoritt av de tre, virkelig en knall stilig sak 8)
Ser Radiomiren din har svart kasse, er dette noe som historisk sett ble brukt, eller er det bare en mote som herjer i klokkebransjen for tiden?

HerrUr skrev:
Flotte klokker! Sub er min favoritt av de tre, virkelig en knall stilig sak 8)
Ser Radiomiren din har svart kasse, er dette noe som historisk sett ble brukt, eller er det bare en mote som herjer i klokkebransjen for tiden?

Vel Panerai har ikke brukt den sorte beleggning i sine 40-50 talls historiske ur, men i slutten av 90 tallet i feks ref 5218-203 (mener jeg)....så Panerai var faktiskt først ut med den røffe "stealth-looken" ved sort metall som nå på siste år blitt litt av en trend som mange produsenter nå laver modeller i.

Litt som at det faktisk er panerai som skapte den noen fortsatt mener er en "hype"....dvs deb store interessen for "oversized" klokker....u-boat o andre kom langt etter......

Da kan det legges til at Franks 292 ikke bare er sort, men både kasse og bezelring er keramisk.

Lugwirene og kronen er i DLC-behandlet rustfritt stål.