PAM 420 - Hva synes folket?

Medlem
30. mai 2009
Sted
Stavanger
Kom over en modell jeg ikke hadde sett før. En special edition (150 stk), Shanghai Boutique Edition.

Uvanlig med "The Pig" på dialen... :D

PAM420M-1a.jpg

images

Hot or not?

Tja......

Hot or not?[/QUOTE]

Denne synes jeg er hot hvis du bor i/kommer fra shanghai, ellers not. Da gjør en 111 susen :)

Men fet rem.........................

"Dieser Sweine" ..... "Orca Madonna ....."

Kom over en modell jeg ikke hadde sett før. En special edition (150 stk), Shanghai Boutique Edition.

Uvanlig med "The Pig" på dialen... :D

PAM420M-1a.jpg

images

Hot or not?

Vel, jeg synes at klokka er ganske ok den. Men det er jo smak og behag. Selv om jeg har vært i Shanghai så synes jeg vel at det er litt tullete med den graveringen på baksiden. Hadde vært litt kulere med Alexandria ;)

Men, det er ikke "The Pig" som er på dialen. Grisen var kallenavnet på en-manns torpedoene. Navnet ble vistnok gitt i forbindelse med testing av denne farkosten utenfor Eckernförde. (K-Men, London 1955. Skrevet av C. D. Bekker og med forord av Hellmuth Heye - tidligere admiral for nazistenes K-avdeling.)

I mini-boka som man som oftest får sammen med første Panerai kjøp er historien litt anderledes. Her blir også en torpedo farkost kalt "grisen", men det er uklart hvilken type det er snakk om. På et foto i samme bok er en 2-manns torpedo navngitt som "grisen".

Med bakgrunn i at tyske og italienske vannbaserte spesialstyrker trente sammen en liten stund i begynnelsen av 2. verdenskrig, så er det like sannsynlig at opphavet til kallenavnet "grisen" er tysk som at det er italiensk. Når jeg tenker meg om så husker jeg noen banneord både på tysk og italiensk som begge refererer til gris i en eller anne form :p

Men når det gjelder torpedo typen så velger jeg å holde meg til den eldste kilden. Grisen var en-manns torpedoen --- helt sikkert ---- tror jeg :confused:

Frode

Fin info mr. Panerai.

Her er noen bilder ifra boka fra 1955. Det første viser et medlem av K-gruppen i sin Nigger. Denne farkosten kunne ikke dykke og var basert på en allerede eksisterende topedo. "Antennen" forran ble brukt til å sikte med. Styrmannen fikk et buet plexiglass tredd over hodet rett før avgang. Visstnok var det denne typen spesial våpen som ble mest benyttet av K-gruppen. De fleste ble benyttet mot amerikanernes under deres landing i Sør Frankrike og Nord Italia. Resultatet var forøvrig meget magert.

De tyske styrmennene ifra K-gruppen skal ha trent sammen med italienske spesial soldater i Italia. Kansje fikk de tak i Panerai klokker under treningen????

Nigger-1.jpg

Så følger et bilde ifra campen hvor tyske og italienske spesial soldater trener sammen.
Igjen spekulasjoner, men kansje var det her tyskerne fikk tak i sine Panerai ur???

Nigger-2.jpg

Så til slutt et bilde av en tysk spesial soldat. Han har tydelig en klokke på venstre hånd. Kan det være en Panerai?

Nigger-3.jpg

Frode.