PAM00000

Medlem
21. juli 2010
Sted
OSLO
Hei
Vurderer en Panerai PAM00000 LOGO i sort utførelse, men lurer litt på Unitas 6497-verket den inneholder. Er det bare broene som er customised og er det panerai selv som lager disse broene eller er de laget av ETA på ordre fra Panerai?

På forhånd takk:)
Kenneth

Hei
Vurderer en Panerai PAM00000 LOGO i sort utførelse, men lurer litt på Unitas 6497-verket den inneholder. Er det bare broene som er customised og er det panerai selv som lager disse broene eller er de laget av ETA på ordre fra Panerai?

På forhånd takk:)
Kenneth

En PAM000 har alltid sort skive.

Urverket ble i 2002 endret til OP X, et ETA 6497 manuelt verk, men med svanehals regulator og redesignete (modifiserte) broer, utført av Panerai.
Med fullt opptrekk, har det en stipulert gangtid på ca 56 timer. Verket er ikke COSC sertifisert.

Lykke til og velkommen som Paneristi !

Klippet fra www.paneristi.com , vedr. PAM0000 :
Movements - OP X

The OP X superceded the OP I in 2002.

Like the OP XI it is still based on the same ETA 6497 hand-wind movement, but now features a swan's neck regulator and completely redesigned bridges.

Its basic characteristics are:

16 1/2 lignes
17 jewels
Bridges personalised by Panerai
Glucydur balance with Nivarox spring
21,600 VPH
Incabloc shock protection
56 hours power reserve
Like the OP I / OP II difference, the OP X does not have a seconds hand, and so does not have a COSC certificate.

Sikker på at det har svanehals, Brio?
Tror både 000 og 005 ikke har svanehals.

Såvidt jeg vet modifiserer ETA urvkerket for Panerai.

Kun 41 timer gangreserve, ingen svanehals og Cosc mangel er kunn grunnet sekundviser mangel.
Min holdt tiden svært godt.
Men det er altså et helt standard ETA verk.

Gangreserve

En standard Unitas 6496 fjær har normalt en reserve på 46.
En svanehalsregulator setter kvalitetsfølelsen litt opp på verket,da. Et Unitas pocketwatch verk er i utgangspunktet et ganske enkelt verk og med bare 18 000 svingninger vil nøyaktigheten være vanskelig og få COSC-sertifisert.
Jeg vurderer ikke Panerai-kjøpet pga verket,da. Utseende på kassen er bare utsøkt og merket holder seg godt i verdi,men synes at 32 000 er i drøyeste laget for en klokke med et Unitasverk.
Maurice Lacroix er blant de få som har gjort Unitas 6497 til et kunstverk man gladelig betaler for, men det er noe spesielt med Panerai,da:)

Hm,ser på Panerai.com at powerreserven faktisk er på 56 timer. Da må Panerai ha satt inn sin egen fjær da standard spesifikasjonen på Unitas sier 46 timer.

Mitt svar er klipp og lim fra Paneraisource.com
Men gangreserven på min var helt klart høyere en 41 timer, så 56 er nok i helt riktig gate.

Når det kommer til presisjon er det sånn at dette unitas verket ikke bare er robust, men også nøyaktig.
Det er ingen umulighet å få cosc specs "til tross for" kun 18000 svingninger!

Jeg mener bestemt at Unitas 6497 beste utgave er "Top Grade". Top Grade kan være justert opp mot COSC`s krav til cronometersertifikat, men jeg tviler sterkt på at det finnes et cronometersertifisert Unitas 6497 verk. Jeg finner kun en grunn til dette og det er det lave svingetallet på 18 000 Hz.
Jo høyere Hz, jo bedre holder verket tiden uten større sakking eller økning innenfor 4-6 sekund i døgnet.
COSC sertifiserer verk fra 28 800 Hz og oppover.

Mulig du har rett i det!
Men jeg vet om flere klokker som bruker dette verket justert innenfor cosc krav.

Javel!
Mulig de mangler en papirlapp, men den lappen betyr svært lite for meg!

Mulig du har rett i det!
Men jeg vet om flere klokker som bruker dette verket justert innenfor cosc krav.

Javel!
Mulig de mangler en papirlapp, men den lappen betyr svært lite for meg!

Ja,en enkel papirlapp er faktisk hva det er. Et "Top Grade" verk gjør susen som et COSC verk, men mangler altså et rådyrt sertifikat som en egentlig ikke har bruk for hva tidsvisningen angår.

Man COSCsertifiserer vel ikke urverk uten sekundviser??

Aldri hørt om det :)

Man COSCsertifiserer vel ikke urverk uten sekundviser??

Aldri hørt om det :)

Hm,jo,det burde da gå. Sekundhjulet er jo fortsatt der i inngripning med gangehjulet, men den har ikke en tapp hvor sekundviseren skal monteres. Eneste grunn til at Unitas 6497 ikke er certifisert er pga dens lave svingetall på 18 000Hz.

Ifølge Panerai sine egne nettsider så har PAM 000 (Logo) følgende urverk: OP I.
Dvs Unitas 6497 UTEN (!) svanehalsregulator. Ser det tidligere i tråden er hevdet at man i 2002 gikk over fra OP I til OP X i logo´n. Jeg synes dette høres svært merkelig ut, så lenge Officine Panerai sine offisielle nettsider sier at uret har OP I. Etter det jeg har hørt fra urmakere og som stemmer med det som panerai selv opplyser så har PAM 000 ikke svanehalsregulator. Ellers er det mangel på sandwich-dial og glass-baklokk som skiller dette uret fra 112. Selv har jeg hatt begge (og har fortsatt nullen). Kan ikke annet enn anbefale uret og mitt går meget presist og godt. Svinger utrolig bra ! Ellers kan det opplyses at ingen av base modellene er chronometersertifisert. Det er derimot både 005 (med logo) og 111 (med sandwich-dial).

Link til Officine Panerai sin hjemmesider hvor det fremkommer hvilke verk som brukes i de forskjellige base-modellene: http://www.panerai.com/s_page.xpd?id_lingua=2&id_sezione=17&id_categoria=33

Et Unitas pocketwatch verk er i utgangspunktet et ganske enkelt verk og med bare 18 000 svingninger vil nøyaktigheten være vanskelig og få COSC-sertifisert.
Jeg vurderer ikke Panerai-kjøpet pga verket,da. Utseende på kassen er bare utsøkt og merket holder seg godt i verdi,men synes at 32 000 er i drøyeste laget for en klokke med et Unitasverk.

Svingningene på OP I og OP X er 21.600. Ellers er heller ikke prisen 32.000,- men 27.700,- for PAM 000.

Hm,jo,det burde da gå. Sekundhjulet er jo fortsatt der i inngripning med gangehjulet, men den har ikke en tapp hvor sekundviseren skal monteres. Eneste grunn til at Unitas 6497 ikke er certifisert er pga dens lave svingetall på 18 000Hz.

I fare for å "spamme" tråden helt, så er ikke svingningene grunnen til at 000 ikke er chronometersertifisert. PAM 005 har akkurat samme antall svingninger (og er chronometersertifisert), men det er som DJM sier mangelen på sekundviser som gjør at Panerai ikke tar seg bryet med å få de sertifisert. Og nei, det skulle i relaiteten ikke være noen som helst umulighet i å måle svingningene og utstede sertifikat selv om uret ikke har sekundviser!

I fare for å "spamme" tråden helt, så er ikke svingningene grunnen til at 000 ikke er chronometersertifisert. PAM 005 har akkurat samme antall svingninger (og er chronometersertifisert), men det er som DJM sier mangelen på sekundviser som gjør at Panerai ikke tar seg bryet med å få de sertifisert. Og nei, det skulle i relaiteten ikke være noen som helst umulighet i å måle svingningene og utstede sertifikat selv om uret ikke har sekundviser!

Ifølge COSC selv, sertifiserer de ikke verk under 28 800 svingninger. Derfor vil jeg fortsatt stå for det jeg har hevdet: At 18 000 svingninger er for lavt for å få chronometer sertifikat.
Jo høyere svingetall,jo bedre nøyaktighet.

Jeg vil også etterlyse bevis på at der finnes et Unitas 6497 verk med chronometersertifikat. Om noen kan legge dette frem, skal jeg beklage mine uttalelser på det sterkeste.