PAM00000

I fare for å "spamme" tråden helt, så er ikke svingningene grunnen til at 000 ikke er chronometersertifisert. PAM 005 har akkurat samme antall svingninger (og er chronometersertifisert), men det er som DJM sier mangelen på sekundviser som gjør at Panerai ikke tar seg bryet med å få de sertifisert. Og nei, det skulle i relaiteten ikke være noen som helst umulighet i å måle svingningene og utstede sertifikat selv om uret ikke har sekundviser!

Et TOP GRADE verk vil som oftest ha verdiene innenfor COSC`s verdier; -4 +6, men mangler altså et sertifikat på dette.

Jeg vil også etterlyse bevis på at der finnes et Unitas 6497 verk med chronometersertifikat. Om noen kan legge dette frem, skal jeg beklage mine uttalelser på det sterkeste.

Vel her kan du i alle fall se at det på f.eks PAM 005 med 21.600 svingninger utstedes chronometersertifikat. Men det er selvsagt ikke et unitas 6497, men et OP X..... Dersom du mener at sertifikatene som følger med disse panerai-urene er forfalskninger, så er det jo noe du kunne ta opp med Officine Panerai direkte! ;)

Her ser du specsene på 005 og 112: http://www.panerai.com/s_page.xpd?id_lingua=2&id_sezione=17&id_categoria=34

Et TOP GRADE verk vil som oftest ha verdiene innenfor COSC`s verdier; -4 +6, men mangler altså et sertifikat på dette.

Ja, det stemmer.... chronometer-SERTIFISERT! Det ligger jo i selve navnet at det er utstedt et sertifikat som sier at uret har et avvik innenfor denne normen. Dog finner det ufattelig mange andre ur som har et avvik innenfor denne normen. De har dog ikke blitt testet slik det skal for å bli chronometer-sertifisert, ei heller har det blitt utstedt et sertifikat! :)

Nå skal det riktignok sies at i PAM005 sitter ikke OP X, men OP II.
Dette er så og si de samme verkene bare med og uten svanehals.
OP X sitter i de øvrige Historic Luminor Marina Modellene.

Hm,jo,det burde da gå. Sekundhjulet er jo fortsatt der i inngripning med gangehjulet, men den har ikke en tapp hvor sekundviseren skal monteres. Eneste grunn til at Unitas 6497 ikke er certifisert er pga dens lave svingetall på 18 000Hz.
Hvorfor ikke gå rett til kilden, COSC, så ser man at det er et krav til sekundviser for å bli sertifisert. Jeg fant ingen krav til sving-hastighet der, men har ikke finlest alt.

What exactly is a chronometer ? A chronometer may thus be defined as follows:

The term chronometer is often wrongly applied to timekeeping instruments fitted with an additional mechanism that may be set in motion by pushbuttons to enable measurement of the duration of an event.

Such an instrument is in fact a chronograph or chronoscope. It may of course be chronometer-certified, provided it meets the criteria set for the standard.

In its technical regulations, the COSC has included an additional condition, namely the permanent display of the seconds.

Vel her kan du i alle fall se at det på f.eks PAM 005 med 21.600 svingninger utstedes chronometersertifikat. Men det er selvsagt ikke et unitas 6497, men et OP X..... Dersom du mener at sertifikatene som følger med disse panerai-urene er forfalskninger, så er det jo noe du kunne ta opp med Officine Panerai direkte! ;)

Her ser du specsene på 005 og 112: http://www.panerai.com/s_page.xpd?id_lingua=2&id_sezione=17&id_categoria=34

Jeg vil ikke påstå at dette er noen form for forfalskninger, men vi snakker ikkke om et standard Unitas-verk heller. Det er et Unitas 6497 jeg snakker om.Og når det gjelder dette verket, er det aldri utstedet et COSC-sertifikat. Da har jeg altså rett i mine antagelser.
Vi bør fortsatt ta et oppgjør med COSC om de faktisk gir disse verkene med 21 600 svingninger et sertifikar på dette. Jeg har lest meg fram til at COSC sertifiserer verk fra 28 800 svingninger og oppover.

Hvorfor ikke gå rett til kilden, COSC, så ser man at det er et krav til sekundviser for å bli sertifisert. Jeg fant ingen krav til sving-hastighet der, men har ikke finlest alt.

What exactly is a chronometer ? A chronometer may thus be defined as follows:

The term chronometer is often wrongly applied to timekeeping instruments fitted with an additional mechanism that may be set in motion by pushbuttons to enable measurement of the duration of an event.

Such an instrument is in fact a chronograph or chronoscope. It may of course be chronometer-certified, provided it meets the criteria set for the standard.

In its technical regulations, the COSC has included an additional condition, namely the permanent display of the seconds.

Synes også det er rart at COSC ikke sertifiserer verk hvor sekundviseren er skjult. Sekundhjulet er jo på sin plass i verket uansett om der vises en sekundviser på urskiva eller ikke.
En skal også huske på at kriteriene for COSC og Geneva-seal er mye omdiskutert. Hvor COSC kun tester et verk i 5 posisjoner med verdier på -4 og +5 på Witchi-maskinen, tester Geneva Seal det samme pluss at det blir mye fokusert på verkets pynt.
Patek Philippes eget Seal, PP, setter enda større krav til verkets regulering og pynt med urverket ferdig montert i klokkens kasse.
Vi er veldig opptatt av COSC`s sertifiseringer,men der finnes horologiske målinger som er enda mer kritiske til et verks matematiske verdier, nemlig Patek Phillipe`s eget SEAL, PP.

Selv tyskeren har sitt eget sertifiseringsselskap:
German standard DIN 8319. The DIN standard provides for testing fully assembled watches, while the Swiss COSC test involves uncased movements. Like COSC, the German tests involve timing in different positions and at different temperatures, and the basic timing standard is -4 to +6 seconds.

Jeg vil si at c.o.s.c sertifiserer 6497 når de sertifiserer OPII og OPX og at du i denne sammenheng må slutte å kverulerer å se saken som tapt.
Du kan mye om urverk standarder, mye mer en meg.
Men det finnes altså Unitas 6497 med c.o.s.c.

Jeg vil si at c.o.s.c sertifiserer 6497 når de sertifiserer OPII og OPX og at du i denne sammenheng må slutte å kverulerer å se saken som tapt.
Du kan mye om urverk standarder, mye mer en meg.
Men det finnes altså Unitas 6497 med c.o.s.c.

Hm,da sier vi det sånn. Da denne COSC-sertifiseringen betyr nada, vil jeg fortsatt vurdere en Panerai PAM00000.
Ha en fin dag:)

At pam000 er en nydelig klokke, det er det ingen tvil om!

Slenger meg på denne og kokluderer uten det minste spor av tvil med at skulle jeg hatt bare én klokke, så hadde PAM 000 vært en soleklar vinner! :) Kan ikke si annet enn: løp og kjøp!

024.jpg

023.jpg