PAM372 og 6152/1

Medlem
8. jan. 2008
Sted
Oslo / / Bergen
Som sikkert flere av de lokale Paneristis allerede vet, er PAM372 en "reinkarnasjon" av den tidligere
Panerai 6152/1.

Dagens PAM372 har fått med seg en mengde DNA fra den opprinnelige modellen fra rundt 1950, og har vært (og fortsatt er) en meget etterlengtet modell blant entusiastiske Paneristi verden over :cool:

Denopprinnelige modellen hadde et Rolex cal. 618 verk og et grønnlig skjær av lysmassen på tallene. Dagens har hvitt lys og et manuelt in-house Panerai cal. P 3000 3-dagers verk.

Noen 6152/1 ble også produsert med et 8-dagers Angelus verk.

Påskriften på skiven kan variere mellom "LUMINOR PANERAI" og "RADOIMIR PANERAI".

Modellene fra rundt 1956 fikk påmontert den patenterte låsemekanismen over kronen.

En 6152/1 i god original stand selges gjerne for eventyrlige NOK 750K - 900K !!

Mye interessant historie om denne vintage modellen er bl.a skrevet på :
Comparing 6152/1 and PAM372 - Vintage Panerai

Lånt bilde, sammenligning. PAM372 til høyre
Rahmen_Bild_2011_SIHH1.jpg

Dagens:
pam372.jpg

Dagen blir levert slik:
pam372-2.jpg

Takk for oppmerksomheten !:)

372 er et nydelig ur, minimalistisk og flott skive uten sekundviser - keep it simple. 372 og 390 er i mine øyne de fineste Panerai. Får nøye meg med min 106D til "noen" får flippesyken og kvitter seg med sin 372. Brio..... Send meg en PM så tømmer jeg kontoen. :D
Tom

Gratulerer. Den er virkelig flott.
Ifølge siste WatchTime er denne nesten umulig å få tak i - kun produsert i 3.500x. Bruktprisen er dermed høyere enn nyprisen - stadig ifølge WT. Kanskje du skal sende Henriksen en PM;)

Interessant, og absolutt en kul klokke! Originalen, 6152/1, jeg går ut fra at den ble produsert til noen italienske elitesoldater på 50-tallet? Vet du grunnen til at de ikke inkluderte en sekundviser? Det er jo standard på alle andre tool-watches, som en måte for å kunne kjapt verifisere at klokken går.

Interessant, og absolutt en kul klokke! Originalen, 6152/1, jeg går ut fra at den ble produsert til noen italienske elitesoldater på 50-tallet? .

Det er korrekt m.h.t. at modellen ble produsert og brukt av italienske MM (Marina Militare) fram til ca 1960+

Hvorfor ingen sekundviser? Det skal jeg skaffe svar på... :confused:

Gratulerer med en råtass! Hva ligger forresten i den runde plastboksen? Ekstra Plexi?

M