PAM90 / PAM 00090 / PAM111

Medlem
23. feb. 2012
Sted
Oslo
God morgen Paneristis:)
Vurderer kjøp av en Panerai og har da sett meg ut 2 modeller hovedsaklig de 2 som er nevnt i tittelen.
Har lett en del på nettet, funnet en del info om PAM111 dog PAM00090 skulle være en del vanskeligere og finne en god review av.
Har lest denne "reviewen" http://www.paneristi.com/archives/pam90/index.html ett par ganger.
Det er en velskrevet review, men jeg har ikke blitt altfor klok på denne modellen. Håpet at det var noen her inne som hadde kunnskaper tid og vilje til og kanskje fortelle meg litt om denne og tom litt kort om 111

På forhånd takk:)

Mvh
Alexander

God morgen Paneristis:)
Vurderer kjøp av en Panerai og har da sett meg ut 2 modeller hovedsaklig de 2 som er nevnt i tittelen.
Har lett en del på nettet, funnet en del info om PAM111 dog PAM00090 skulle være en del vanskeligere og finne en god review av.
Har lest denne "reviewen" http://www.paneristi.com/archives/pam90/index.html ett par ganger.
Det er en velskrevet review, men jeg har ikke blitt altfor klok på denne modellen. Håpet at det var noen her inne som hadde kunnskaper tid og vilje til og kanskje fortelle meg litt om denne og tom litt kort om 111

På forhånd takk:)

Mvh
Alexander

Det er ikke så mye mer å si enn du allerede har lest, men likevel,- merk deg at begge har både polert kasse og bezel. PAM90 har power reserve indikator :( og har automatisk opptrekk. PAM111 må trekkes manuelt. Polert kasse og bezel er magneter for striper, hairlines o.l. Begge urene kom på markedet rundt 2001/2002. Av nevnte to er PAM111 å foretrekke, men det spurte du ikke om ;)

Lykke til med ditt eget valg!

Endelig et spørsmål jeg tror jeg kan svare på.

De fleste mekaniske ur har i dag automatisk opptrekk = selvtrekkende
Noen har manuelt opptrekk, dvs at du må selv trekke det opp ved å skru helvetes mange ganger på kronen. Kronen er den "knappen" som i de fleste tilfeller er plassert på utsiden av kassen omtrent ved tretallet.

At den ikke har noe rotor innvendig som trekker klokken med håndbevegelsene dine. Fjæren strammes ved å vri på kronen...

Edit: Litt sen der ser jeg. MM forklarte det uansett bedre enn meg... :)

Ok, men hvorfor har den da en Powerreserve (fordi man må trekke opp hver xx-time?)og hvor ofte må man trekke de opp/bør man trekke de opp? Kan man trekke de opp hver dag? Vil urverket ta skade av det?

Powerreserve (gangreserve) er vel, for det første, et uttrykk for hvor lenge klokken går med fullt opptrekk. 45-60 timer er vel ikke uvanlig for et "normalt" urverk.
Det finnes også klokker med komplikasjonen (=ekstrautstur) powerreserve, både manuelle og automatiske. Disse kan ha opp til 8-10 dagers gangreserve.

Jeg trekker opp min 111 hver dag. Et hyggelig morgenrituale :). Urverket tar ikke skade av å trekkes opp ofte.

EDIT: Klokker med powerreserve komplikasjonen har også en indikator, som forteller hvor mye som er igjen.

Jeg trekker opp min 111 hver dag. Et hyggelig morgenrituale :). Urverket tar ikke skade av å trekkes opp ofte.

EDIT: Klokker med powerreserve komplikasjonen har også en indikator, som forteller hvor mye som er igjen.

Tusen takk for raskt svar, da lærte vi noe nytt i dag også. Noen som vet hvor denne indikatorer er pÅ PAM111 eller PAM112?

Tusen takk for raskt svar, da lærte vi noe nytt i dag også. Noen som vet hvor denne indikatorer er pÅ PAM111 eller PAM112?

Panerai er et såpass spesiellt merke at det er smart og verdifullt å lese om de ulike modellene, - gjerne på vedlagte anbefalte nettsteder. Her finner en svar på de fleste elementære spørsmål rundt de enkelte modellene,- og vel så det.

Panerai er ikke bare et instrument til å vise tiden, men også et klenodium med en tilhørende historie, som en ekte Paneristi bør kjenne omrisset av...IMHO ;) Med en PAM følger også et frivillig medlemsskap i et verdensomfattende brorskap!

http://www.paneristi.com

http://www.paneraisource.com/

Håper ikke Svevern eller andre forestående Paneristis føler seg støtt.....:)

Klokken kjøpte jeg på Bjerke også bestilte jeg en Croco strap derifra som kommer om noen uker, men de andre kjøpte jeg via strapculture. Se unboxing her.