Panerai - 40mm?

Medlem
3. feb. 2013
Sted
Lillestrøm
Tenkte å handle en formell klokke.

Jeg har lenge hatt i tankene en Cartier Tank Solo, og vært innom tanken på JL Reverso Duo.

I det siste har Panerai talt mer og mer.

Jeg har dog kunnet funnet 42mm Panerai. Er dette den minste størrelsen eller får man disse ned i 40mm?

I utgangspunktet er 42mm litt i største laget på mitt håndledd. I dag har jeg ulike Rolex modeller, som jeg syntes er passe stort.

Jeg har lenge hatt i tankene en Cartier Tank Solo, og vært innom tanken på JL Reverso Duo.

Jeg har dog kunnet funnet 42mm Panerai. Er dette den minste størrelsen eller får man disse ned i 40mm?

I utgangspunktet er 42mm litt i største laget på mitt håndledd. I dag har jeg ulike Rolex modeller, som jeg syntes er passe stort.
I dagens sortiment er "42mm" det minste som leveres, men det finnes to "SE" modeller (046+047) som var i 40mm.
Er nok ikke lett å få tak i disse, siden de kun ble produsert i henholdsvis 90 og 20 eks.

I dagens sortiment er "42mm" det minste som leveres, men det finnes to "SE" modeller (046+047) som var i 40mm.
Er nok ikke lett å få tak i disse, siden de kun ble produsert i henholdsvis 90 og 20 eks.

Vel, en del flere enn de to var vel 40mm?

PAM00048 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC
PAM00049 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC
PAM00050 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC
PAM00051 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC
PAM00052 - LUMINOR MARINA CHRONOGRAPH AUTOMATIC
PAM00062 - RADIOMIR AUTOMATIC
PAM00069 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC
PAM00072 - LUMINOR CHRONOGRAPH AUTOMATIC
PAM00074 - LUMINOR CHRONOGRAPH AUTOMATIC
PAM00103 - RADIOMIR AUTOMATIC
PAM00120 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC
PAM00125 - LUMINOR POWER RESERVE AUTOMATIC
PAM00126 - LUMINOR POWER RESERVE AUTOMATIC
PAM00159 - LUMINOR GMT
PAM00168 - LUMNOR REGATTA CHRONOGRAPH
PAM00215 - LUMINOR LEMANIA CHRONOGRAPH
PAM00241 - LUMINOR POWER RESERVE
PAM00244 - LUMINOR GMT
PAM00282 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC TITANIO
PAM00283 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC TITANIO
PAM00298 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC
PAM00310 - LUMINOR CHRONOGRAPH
PAM00333 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC TITANIO

• Liker
Reaksjoner: BRIO1368
Jeg ble sittende å kikke litt på hva som fantes av 40mm, dæven der var det mye stygt!
Hvem faan vil gå med noe slikt selv om det er Panerai:
pam136.jpg

Eller:
pam096.jpg

Eller:
pam102.jpg

• Liker

@Klokkesamler Om du seriøst har tenkt å gå til anskaffelse av en PAM og dermed kunne kalle deg en Paneristi, bør du først sette deg litt inn i historien bak merket. Kjenne til tilblivelsen og dets DNA.

Om du gjør det, skjønner du hvorfor du bør holde deg unna 40mm!

• Liker
Reaksjoner: Futen og Gin
Enkelte 47mm modeller er nok langt mer historisk "korrekte" enn modeller i 40mm, men de er nå laget av Panerai de siste også, da ;)

Enkelte 47mm modeller er nok langt mer historisk "korrekte" enn modeller i 40mm, men de er nå laget av Panerai de siste også, da ;)

Huff..ja dessverre:(
De burde latt være både å lage og sette navnet sitt på disse avarter av merket.

Liker du ikke +44mm, så syntes jeg du bør se på andre ur enn Panerai.

• Liker

Er målet å kjøpe en formell klokke, er vel ikke et stort dykkerur som Panerai et opplagt valg.

Dersom du trives med en Rolex sportsmodell på 40mm, kan du trygt bruke en 42mm Panerai. På mine spinkle håndledd ligger en 42mm Panerai bedre enn den nye, bredere Submariner-kassen. 44mm-modellene ser imidlertid bare komiske ut på meg, dessverre. At noen Panerai-purister mener alt under 44mm er dameklokker får du heller leve med.

Jeg har selv hatt en pam 0048, det er en 40mm den bærer og ser stor ut.
Jeg tørr påstå at det er den største 40mm klokka som finnes. Den ser helt lik ut som 44mmeren å du må faktisk ta den i nærmere øyesyn for å se forskjell.
Jeg husker Ceo i Panerai ble intervjuet for noen år siden, da ble han spurt om de skulle lage dameur.
Svaret var: we dont make men or women watches we make Watches.
Husker jeg likte den kommentaren der ;)

Ja - så sannelig :)
Jeg sjekket bare raskt "Find Your Panerai", men på Paneristi.com så kommer det opp en rekke "dame" modeller når det sorteres etter størrelser - faktisk hele 67 stk:
http://paneristi.com/reference/sortable_database/index.html

Flott side, her fant jeg mye fint jeg aldri har hørt om før, feks PAM121. Veldig rotete for å være Panerai syns jeg, men likte virkelig hva jeg så! Kunne fint hatt en sånn selv :)

Mye rææl med diamanter til damene, ikke helt Panerai i mine øyne.. :p

Jeg liker at Panerai lager både 40, 42, 44, 45, 47, 50mm osv. Noe for enhver smak og noe får etthvert håndlett - så lenge man har lyst på en Panerai. Det plager ikke meg at de lager mindre modeller i dag (i tillegg til de store) enn de gjorde for 60-80 år siden.

Dette er en formell klokke. (Jaeger-Lecoultre Master Ultra Thin). 38,5mm, ubeskrivelig behagelig å ha på, og et nydelig lysspill i skiven som ikke lar seg fotografere ordentlig. Den koster ikke mer enn de billigste Paneraiene, og er adskillig mer forseggjort:
Master-jlc-1278420.png

• Liker
Reaksjoner: Horgen og aek
@Klokkesamler Om du seriøst har tenkt å gå til anskaffelse av en PAM og dermed kunne kalle deg en Paneristi, bør du først sette deg litt inn i historien bak merket. Kjenne til tilblivelsen og dets DNA.

Om du gjør det, skjønner du hvorfor du bør holde deg unna 40mm!

Nå er verken det å kalle seg en "Paneristi" eller ha det mest formelle uret et mål med denne anskaffelsen. Jeg har Ulysse-Nardin som jeg til vanlig bruker i formelle anledninger. Grunnen til at jeg ønsker en ren 40/42mm Panerai er rett og slett for å ha noe litt røffere som et formelt ur(bruk til daglig i jobb og formelle anledninger.)

Jeg må si det er underlig av en "Paneristi" å velge å gå så hardt mot en som er nysgjerrig på merket. Det ville vært mer fordelaktig å ønske noen velkommen, og la de starte på en Panerai som tydeligvis ikke bærer DNA´et og jobbe seg oppover - enn å gi avsmak(?). Det var hvertfall min oppfatning.

Når jeg startet min urkarriere gikk det i Breiling - i dag ville jeg ikke vurdert en Breitling i det hele tatt. Så det forandrer seg med tiden.

Takk for gode linker og andre innspill.

Helt til slutt: Tips til andre merker/modeller enn de jeg spør etter er totalt uønsket. Eneste jeg vil vite er hvordan de bærer og hva som tilbys.

Håper ikke dette innlegget var for krast, men følte jeg måtte presisere hva jeg ønsket med innlegget mitt :)

Dette er en formell klokke. (Jaeger-Lecoultre Master Ultra Thin). 38,5mm, ubeskrivelig behagelig å ha på, og et nydelig lysspill i skiven som ikke lar seg fotografere ordentlig. Den koster ikke mer enn de billigste Paneraiene, og er adskillig mer forseggjort:
Master-jlc-1278420.png
"Mer forseggjort" må du være snill å utdype? Skjønner heller ikke helt hva du vil med dette innlegg i denn tråden?

• Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Nå er verken det å kalle seg en "Paneristi" eller ha det mest formelle uret et mål med denne anskaffelsen. Jeg har Ulysse-Nardin som jeg til vanlig bruker i formelle anledninger. Grunnen til at jeg ønsker en ren 40/42mm Panerai er rett og slett for å ha noe litt røffere som et formelt ur(bruk til daglig i jobb og formelle anledninger.)

Jeg må si det er underlig av en "Paneristi" å velge å gå så hardt mot en som er nysgjerrig på merket. Det ville vært mer fordelaktig å ønske noen velkommen, og la de starte på en Panerai som tydeligvis ikke bærer DNA´et og jobbe seg oppover - enn å gi avsmak(?). Det var hvertfall min oppfatning.

Når jeg startet min urkarriere gikk det i Breiling - i dag ville jeg ikke vurdert en Breitling i det hele tatt. Så det forandrer seg med tiden.

Takk for gode linker og andre innspill.

Helt til slutt: Tips til andre merker/modeller enn de jeg spør etter er totalt uønsket. Eneste jeg vil vite er hvordan de bærer og hva som tilbys.

Håper ikke dette innlegget var for krast, men følte jeg måtte presisere hva jeg ønsket med innlegget mitt :)
De mest "hard core" er nok opphengt i DNA og historisk korrekthet på Panerai, men det betyr jo ikke at de andre modeller Panerai lager, også er flotte ur.

Jeg kan helt ærlig ikke komme på noen andre produsenter som lager/har laget like mange ulike modeller som det Panerai gjør/har gjort.

• Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen