Panerai - er det verdt det?

Medlem
18. aug. 2011
Sted
Mellom skogen og jordet
Hei.

Dette er min første post her. Har lest på forumet en god stund, men har nettopp registrert meg. Dette er ikke et forsøk på å "trolle", men et helt ærlig spørsmål fra min side.

Litt bakgrunnshistorie før jeg kommer til spørsmålet mitt. Ble fascinert av mekaniske klokker tidlig på 90-tallet da billige russiske militærklokker var å få kjøpt overalt. Jeg hadde vel på det meste fire stykker, men de var av rimelig dårlig kvalitet, så litt etter litt gikk de i stykker alle sammen. Begynte å spare penger jeg tjente på diverse sommerjobber for å kjøpe meg en ordentlig mekanisk klokke, men da jeg hadde spart nok ble jeg "lurt" av en urmaker til å kjøpe en GUL klokke (merket, ikke fargen). Hadde den i noen år, og så senere noe Swatch, Seiko og G-shock helt til jeg for 7-8 år siden kjøpte meg en Tag Heuer Carrera. Har brukt den så og si daglig siden det, og har i mellomtiden også kjøpt meg en Steinhart sub-"kopi" som beater.

Nå holder jeg på å planlegge et nytt klokkekjøp, og starter i utgangspunktet med alle muligheter åpne - både ifht. merke og pris (innenfor rimelighetens grenser).

Jeg har fram til nå aldri vært noen stor fan av Panerai, for min del blir de litt for "mye", men dette endret seg da jeg så en PAM00000 (det kan også ha vært en PAM00112, jeg fikk ikke studert den så nøye). Fantastisk tøff klokke, strippet for alt av "unødvendigheter" som dato og sekundviser. Med en gang jeg så en ble jeg forelsket.

Mitt eneste ankepunkt mot klokken er prisen. For samme pris kan jeg f.eks. få:
- en brukt Rolex sub;
- en Omega Speedmaster og en neve med Seiko Divers;
- en Jaeger-Le Coultre (med litt flaks); osv, osv.

Med tanke på at en PAM00000/00112 er en rimelig nedstrippet klokke med et (nesten standard) ETA urverk, er den verdt såpåss mye?

Har valgt å plassere denne posten i "Klokker"-tråden, og ikke i "Officine Panerai"-tråden for å ikke bare få svar fra Paneristis.

Vil gjerne ha innspill fra alle sammen. Hvorfor bør jeg/bør jeg ikke kjøpe en Panerai PAM00000/00112? Fordeler/ulemper?

Håper på hjelp. :confused:

Du kan jo vurdere å kjøpe en brukt Panerai. Da kan du selge den til ca. samme sum om du skulle angre deg noen måneder senere.

Tja. Svært få av såkalte eksklusive klokker er vel egentlig verdt pengene sine.
Dette med mekaniske klokker handler jo i bunn og grunn om følelser.

Når det gjelder verditap så kommer jo Panerai nokså godt ut av det.
Dessuten får du nok solgt den uten å måtte vente lenge på en kjøper.

Ellers synes jeg de med ETA-verk er en smule overpriset i forhold til hva som befinner seg på innsiden.
I en Rolex Sub sitter det tross alt et legendarisk in-house verk.:)

Ninja edit: Velkommen til TS.

Alt utover kjøp av en Inex handler om følelser, ikke sunn fornuft. Følelser trenger en ikke begrunne. ;)

Rolex, Panerai, Omega, Tag Heuer, JLC, etc. sett i forhold til et fornuftig klokkekjøp er det ingen av dem som er fornuftig eller mulig å begrunne med en logisk og økonomisk argumentasjon.

Kjøp det uret som får hjertet ditt til å slå litt fortere. Det du sitter å sikler etter når du tar en whisky på lørdagskvelden.

Vil du ha noe som kan begrunnes logisk kan jeg kun anbefale Inex. ;)

Jeg går med like tanker som deg og vurderer en av de "billige" Paneraiene. Forskjellen er vel at jeg også har endel andre klokker å støtte meg på som variasjon. Hvis jeg skulle hatt kun 1 stk eksklusiv klokke hadde det nok ikke blitt Panerai. Da ville jeg nok heller gått for et ur som kan brukes til alt.

Som eksempel så har vi her i Norge ytterjakkevær minst 9 mnd i året. Da er det ganske tungvindt med en kjempeklump av en klokke som skal ut og inn av ermet. Omega eller Rolex vil passe bedre i så måte, selv om de også har noen kolosser i sin kolleksjon. Panerai vil for meg, hvis jeg får ut finger'n bli en typisk sommerklokke. Trur eg.....

Når det gjelder om klokkene er verdt prisen, så må jeg gjøre som min kone - riste på hodet.

Om noe er verdt noe, handler jo om dine preferanser om hva verdi er.

I mitt hodet setter jeg meg mål, og om jeg når målet, eller overstiger det så belønner jeg meg selv med noe.
Eksempler; Jeg har to kontraktsmøter på Mandag (har riktignok bare satt en belønning til det ene møtet fordi det andre ble bekreftet idag.) Hvis jeg lander kontrakt over x sum på Mandag, så blir det Helson bronze Shark diver.

Den dagen jeg kjøper en leilighet blir det en Panerai (mest sannsynelig 312)

Jeg er ganske fersk i klokkeverden selv, og besitter nå kun en Perrelet, ved siden av seiko 007 som beater. Men med slike mål så er klokken selvfølgelig verdt det. Delvis fordi utgiften bare er en brøkdel av inntekten, og fordi motivasjon er avgjørende når man driver for seg selv.

Om det hjelper... Ikke tenk, er det verdt det, men fortjener du dette? ;)

Den dagen jeg kjøper en leilighet blir det en Panerai (mest sannsynelig 312)

Hehe. Den dagen jeg kjøpte leilighet (første gang) ble det kjøleskap, vaskemaskin og komfyr. Det ble akutt økonomisk angst (begrunnet eller ikke). Og muligens nudler og en sixpack, husker ikke helt.

Det ble ikke klokke ;)

Hei alle, og takk for svar.

Har vel fått de svarene jeg regnet med; at klokkene egentlig ikke er verdt det, og at det handler om følelser.

Men dette med følelser er viktig. Jeg spiller litt bassgitar på fritiden og har lenge tenkt at det hadde vært gøy å ha en Fender-bass som er eldre enn meg. Det er ingen logisk grunn for å ønske det, ettersom man kan forholdsvis lett finne en helt ny bass som er minst like god. Likevel har tanken om en gammel bass hele tiden ligget i bakhodet og gnagd. I desperate forsøk på å tilfredsstille denne hungeren har jeg opp gjennom årene kjøpt en del andre basser som ligner på en gammel bass, uten at det har hjelpt noe særlig. På det meste hadde jeg fire basser som ingen av dem ga meg den tilfredsstillelsen jeg vet en gammel bass ville gitt meg.

Da den rette bassen fra mitt fødselsår plutselig dukket opp visste jeg at jeg MÅTTE ha den. For å finansiere kjøpet måtte jeg selge tre av de andre bassene, og fortsatt legge inn noen tusenlapper i tillegg.

Hjernen sier jo at dette er idioti, men hjertet sier at det er det eneste riktige. Bedre med en bass som får hjertet ditt til å dunke litt fortere, enn tre stykker som ikke gir deg noe som helst.

På samme måte er det jo selvfølgelig med klokker, og andre "luksusvarer".

Skal følge med på brukte Paneraier. Virker som om det sjelden kommer opp noen av BASE-modellene.

Det er klart det er verdt det!:)

Generelt vil jeg si at det er ihvertfall ingen grunn til at en Panerai skulle være "mindre verdt det" enn noen av de andre produsentene. At en eller annen måtte be deg kjøpe en Rolex var vel ikke uventet, men jeg vil ikke si at Panerai er noe dårligere valg. Hvis det er det du har lyst på - kjøp den! Annenhåndsverdien er nesten like god og spør du meg er den nesten like "allround" som en sub.
Det er ikke altfor tett mellom de rimelige Panerai-modellen til salg, men de er ofte overpriset spør du meg. Du får en klasse opp nesten like billig, og da med automatisk verk...

Lykke til!

Jeg ville nok sett til utlandet for å få tak den modellen du er ute etter.
Utvalget er så uendelig mye større enn her hjemme.
Personlig ville jeg gått for et ur med in-house automatisk verk hvis det kan være et alternativ.

Siden det virker som du har skjønt hele konseptet med "verdi" så gjenstår det vel bare å si kjør på og lykke til med jakten.;)

Sikkert lettere å finne i utlandet, men det var en Luminor Base til salgs her på forumet for bare et par uker siden.

Hei,

Er det økonomien ved et evt. videresalg som driver deg til å kjøpe klokke eller er det en investering i deg selv? Her tror jeg du finner svaret ditt.

Jeg strekker meg alltid litt lenger en nødvendig når jeg kjøper noe jeg "brenner" for. Det har vist seg for min del å være smart. Da kan jeg vokse med og ikke ifra det jeg kjøper. Mulig dette var dårlig forklart, men håper poenget kom fram :)

Jeg personlig ville kjøpt brukt, men gått en klasse opp. 1950 kassen er utrolig flott :)

-Christer

Velkommen til TS. Takk for en god første post. Er det verdt pengene? Et spørsmål jeg tror vi alle har stilt oss. Et spørsmål som er umulig å besvare. For det er verdt det for noen, men for andre er det ikke i nærheten av å være verdt det. Du synes å være bitt av basillen og da er det følelsene som rår. Er det verdt det? Et ETA verk koster kanskje en tusenlapp, resten koster kanske noen hundrelapper å produsere. Er det verdt det? Hvis du ikke måler i håndfast verdi, men i følelser kan det være verdt det. Følelsen av å bære noe rundt håndleddet som få andre gjør. Som nesten bare du vet verdien av. Følelsen av å ta på deg en klokke som smiler til deg. Følelsen av at du må se på klokken, selv om du vet hva klokken er.
Jeg har selv kjøpt klokke med ETA urverk som koster omtrent like mye som din PAM. ( IWC AT 2000). Var den Verdt det? For meg, absolutt. Ville en PAM vært verdt det for meg? Nei, og grunnen er at den ikke smiler til meg. Men det er uvesentlig, den smiler til DEG?
Lykke til med valget og vi håper å høre mer fra deg her på dette fantastiske, vennlige forumet.

Velkommen til TS. Takk for en god første post. Er det verdt pengene? Et spørsmål jeg tror vi alle har stilt oss. Et spørsmål som er umulig å besvare. For det er verdt det for noen, men for andre er det ikke i nærheten av å være verdt det. Du synes å være bitt av basillen og da er det følelsene som rår. Er det verdt det? Et ETA verk koster kanskje en tusenlapp, resten koster kanske noen hundrelapper å produsere. Er det verdt det? Hvis du ikke måler i håndfast verdi, men i følelser kan det være verdt det. Følelsen av å bære noe rundt håndleddet som få andre gjør. Som nesten bare du vet verdien av. Følelsen av å ta på deg en klokke som smiler til deg. Følelsen av at du må se på klokken, selv om du vet hva klokken er.
Jeg har selv kjøpt klokke med ETA urverk som koster omtrent like mye som din PAM. ( IWC AT 2000). Var den Verdt det? For meg, absolutt. Ville en PAM vært verdt det for meg? Nei, og grunnen er at den ikke smiler til meg. Men det er uvesentlig, den smiler til DEG?
Lykke til med valget og vi håper å høre mer fra deg her på dette fantastiske, vennlige forumet.

+1 :D

Kloke ord Celter.

Frode.

+1

Dette oppsummerer det hele rimelig greit, og illustrerer nok hvorledes vi alle har det idet vi står overfor valgene av våre ur.
Og husk; - hva andre mener kan man jo gjerne få synspunkter på, men det viktige er og blir hva du selv føler er riktig. Føler du det er riktig, er det simpelthen verdt det.
;)

Heisann og velkommen til forumet! Jeg ville helt klart gått for en panerai 000 (zero). Den har en veil på 25.900,- i motsetning til 112 som koster omkring 33. Ja, du kan få en ti år gammel submariner for samme pris som en flunk ny zero fra Bjerke. Submariner er en meget vanlig og for noen kjedelig klokke.. Panerai er fortsatt litt mer for kjennere og interesserte.

Verdi... Tja..: nyprisen på paneraien er ganske så nøyaktig halvparten av nyprisen på en submariner! Mao et meget god kjøp økonomisk i forhold til feks en sub:)

uansett; lykke til!!

Hei igjen, og takk for alle svar.

Virkelig et aktivt forum dette. Er medlem av noen andre forum også (ikke klokkerelaterte). Hvis man er heldig får man der det første svaret etter noen dager, og kanskje ett eller to svar til noen uker senere.

Har sett litt på div. nettsider på brukte Panerais, og de holder seg bra i pris. De fleste 000 jeg har sett ligger på et par og tjue tusen, dvs. nesten det samme som nypris. Noe som nok betyr at jeg begynner å spare nå for å få råd til en splitter ny. :D