Panerai-kaféen - løst og fast om Panerai

Jeg anbefaler varmt PAM 620 som er 42mm. Jeg har selv hatt flere 47mm Panerai og liker de også veldig godt. Men 620 er min absolutte favoritt av alle PAM's jeg har prøvd på armen.

... eller alternativt den manuelle varianten, PAM574 som er min favoritt :)
 
Ja, 574 er vel en god del rimeligere enn 620 som koster ca 93.000, men selv foretrekker jeg å slippe å trekke opp når det er en hverdagsklokke og ikke en dressklokke.
 
Nei, jeg holder nok en knapp på 620...(lengst til høyre). 574 er i midten.

Panerai-Radiomir-1940-42mm-Featured-940x520.jpg
 
Heisann! Trenger litt rådføring fra dere vedr. kjøp av Panerai, nærmere bestem PAM00338. Disse er noe sjeldent man finner til salgs på bruktmarkedet, men ser nå at et par har dukket opp på verdensveven.

Ettersom dette er en limitert klokke med produksjonstall på 700stk så vil jeg anta at både 337 (800stk) og 338 har mulighet til å stige(?) i verdi og prissettingen er muligens noe vanskelig. Har tidligere sett én 337 til salgs på finn til 60k+ og prisene varierer en del på nettet.

Hva er en god pris for dette uret, ferdig fraktet og momset til Norge?

Edit:
Nei, denne faller vel ikke i kategorien "ekte Panerai" med titankasse, 22mm lugs, 42mm kasse osv. Jeg har tidligere testet PAM351 og falt for sandwich, gullvisere og titankasse, men 44mm viste seg dessverre å bli for meget for mine pikehåndledd. Denne modellen treffer derfor på nesten alle mine kriterier.

(Aktuelle modell)
IMG_2750.jpg
 
Redigert:
Heisann! Trenger litt rådføring fra dere vedr. kjøp av Panerai, nærmere bestem PAM00338. Disse er noe sjeldent man finner til salgs på bruktmarkedet, men ser nå at et par har dukket opp på verdensveven.

Ettersom dette er en limitert klokke med produksjonstall på 700stk så vil jeg anta at både 337 (800stk) og 338 har mulighet til å stige(?) i verdi og prissettingen er muligens noe vanskelig. Har tidligere sett én 337 til salgs på finn til 60k+ og prisene varierer en del på nettet.

Hva er en god pris for dette uret, ferdig fraktet og momset til Norge?

Edit:
Nei, denne faller vel ikke i kategorien "ekte Panerai" med titankasse, 22mm lugs, 42mm kasse osv. Jeg har tidligere testet PAM351 og falt for sandwich, gullvisere og titankasse, men 44mm viste seg dessverre å bli for meget for mine pikehåndledd. Denne modellen treffer derfor på nesten alle mine kriterier.

(Aktuelle modell)
IMG_2750.jpg

At modellen er limitert behøver ikke bety at den vil stige i verdi...
Om du finner en 338 komplett med B/P og i en tilfredsstillende tilstand, så bør ikke den endelige prisen overstige 50-55 K.
Lykke til.
 
At modellen er limitert behøver ikke bety at den vil stige i verdi...
Om du finner en 338 komplett med B/P og i en tilfredsstillende tilstand, så bør ikke den endelige prisen overstige 50-55 K.
Lykke til.

Takk for svar BRIO1368!

Det er selvsagt et godt poeng at den ikke nødvendigvis vil stige i verdig pga. limitert utgave, denne faller nok også noe utenfor den tradisjonelle PAM'en.
Dette er heller ikke grunnen til at valget falt på denne. Heldigvis.

Dette var tenkt som gave for fullført master til meg selv til neste år, men det er første gang at jeg har klart å finne denne modellen til salgs på nett. Vurderer derfor å kjøpe inn klokken i forkant og gi den til meg selv etter bestått master (tviler på at jeg klarer å holde fingra unna riktignok).

Av de annonsene jeg har funnet så burde det være mulig å anskaffe modellen for ca. 5000$, mva og frakt tilkommer i tillegg. Vil da havne i område som du beskriver.
 
Nytt spørsmål til dere paneristier!

Den aktuelle klokken som nevnt i posten over (PAM00338) er tilgjengelig fra to forskjellige kilder:

- 1. privatperson via et forum
- 2. Topwatch @ Chrono24 / Topwatch.co.za hjemmeside

Privatpersonen er 2. eier og klokken har ikke vært til service før. Selger fremstår dog som en trygg og pålitelig selger.

Topwatch ser ut til å være en pålitelig selger i Chrono24 og beskriver selv at klokken er servet hos deres egen workshop, samt tilbyr 12mnd. garanti på kjøpet.

Prisantydning er lik hos begge, mao ca 5600$.

Jeg har lest at at Panerai anbefaler en sjekk hvert 2. år, men jeg antar at dette er det svært få som faktisk gjennomfører en såpass hyppig. Hva bør man evt. et forventet serviceintervall for Panerai med manuelt opptrekk (inhouse)?

Eventuelt noen synspunkter på alternativene?
 
Som invistor bør en vel uansett holde seg til Rolex. Men ellers så er Panerai fantastiske klokker ,(sjølv om eg begynner å få melkinga av retrobølgen med limiterte tulleversjoner vel opp i halsen etterkvert no). Uansett så gir det en glede å bruke dei som for mange overskygger eventuelle verditap med god margin .

Servicekost kan fort bli mellom 5-10k alt etter som på inhouse . Min 312 var første gang inne etter 5 år . 7500kr kun i service trur eg det var
 
  • Liker
Reaksjoner: Flyman
pam00023a

Noen som har noe kjennskap til denne modellen. Vet ikke helt om jeg liker at den har tall på bezelen, eller ikke. Ble visst kun produsert fra ‘98 til ‘99 og derfor finner jeg ikke så mye info på den. Noen eksperter her som har en formening?
Ligger en til salgs hos Briljant på Frogner, og den har meg bekjent ligget ute en stund
 
Redigert:
pam00023a

Noen som har noe kjennskap til denne modellen. Vet ikke helt om jeg liker at den har tall på bezelen, eller ikke. Ble visst kun produsert fra ‘98 til ‘99 og derfor finner jeg ikke så mye info på den. Noen eksperter her som har en formening?
Ligger en til salgs hos Briljant på Frogner, og del har meg bekjent ligget ute en stund
Hvis denne er original og ikke skiftet skive elle visere, er det en svært fin Panerai.
 
Sånn for uten det opplagte, å spørre, hvordan kan man forsikre seg om at dette ikke har blitt byttet ut ved service?
Pam023 ble vel levert med Tritium skive og var da merket med «T» på hver side av «Swiss made». Uret som du viser til har Luminova og er derav merket med «L».
Det kan således virke som om dette uret har en service skive ment for Pam0029.
Tror vel ikke dette betyr noe annet enn at en Tritium skive patineres finere. Pam 23/29 er nok neppe et ur som blir et fremtidig samlerobjekt, så derav betyr ikke en service skive så mye. Liker du uret, så er det vel bare å la det stå til, men det er kanskje litt høyt priset?
 
  • Liker
Reaksjoner: Omen
Pam023 ble vel levert med Tritium skive og var da merket med «T» på hver side av «Swiss made». Uret som du viser til har Luminova og er derav merket med «L».
Det kan således virke som om dette uret har en service skive ment for Pam0029.
Tror vel ikke dette betyr noe annet enn at en Tritium skive patineres finere. Pam 23/29 er nok neppe et ur som blir et fremtidig samlerobjekt, så derav betyr ikke en service skive så mye. Liker du uret, så er det vel bare å la det stå til, men det er kanskje litt høyt priset?
Takker for svar:)
Enig i at prisen virker noe stiv, og det kan vel kanskje være grunnen til at det ikke er solgt enda, heller. Men da har jeg litt mer å tenke på :)