Panikkalarm... Planet ocean...

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Aller først beklager jeg for ikke å poste i urmakerforum, men vil nå det bredeste lag av dere der ute.

Noen som har spesifik kunnskap mht vann i en planet ocean. Har en venn som akkurat har handlet. Vasket den i vann i går, og oppdager fukt på innsiden av glasset i dag. Ser etterhvert at heliumsventil ikke er skrudd igjen. Han er på ferie på et sted med høy luftfuktighet. Jeg har bedt ham om å oppsøke urmaker snarest for å få åpnet klokken og tørket den. Det var ferskvann han vasket den i, ikke saltvann. Selv om jeg skrur på ur, er jeg faktisk usikker på førstehjelpsprosedyrene her, om de i det hele tatt finnes. Ser for meg at høy temperatur med krone åpen kan hjelpe - altså ikke skålde klokken pga olje pakninger ect men type varmt baderomsgulv. Er det noen som har vært borti samme problem og fikk noen tips i denne sammenheng. Jeg ba ham også om å stanse klokken, men den har uansett gått en stund før dette ble lagt merke til.

Er det forresten ikke noe ekstrapakning på heliumsventil som skal forhindre lett inntrengning av vann på disse modellene? Kan han bli lurt av luftfuktigheten på stedet?

All hjelp mottas med stor takk.

Mvh

Greg

Skru opp kronen(e) og legg klokken i solen et par timer eller på et varmt badegulv over natten. Sålenge det dreier seg om ferskvann er det neppe noen skader å snakke om, men det kan nok være lurt å få klokken ettersett når han kommer hjem.

Utrolig kjedelig da :(

Får håpe det løser seg.

Men er det ikke sånn at noen ur av nyere dato har tett ring også etter at skrukronen er oppe? Hjelper det da å lufte på varmt baderumsgulv da?

Event. hvor tett er den ene tetninga som er der når kronen er skrudd ut? Kjøpte Certina DS Action Automatic i går, og mener at jeg leste at klokka er tett selv med kronen ute ? Stemmer dette ? Beklager at det ble litt på siden av tråden..

Skru opp kronen(e) og legg klokken i solen et par timer eller på et varmt badegulv over natten. Sålenge det dreier seg om ferskvann er det neppe noen skader å snakke om, men det kan nok være lurt å få klokken ettersett når han kommer hjem.

Sol (florida) har jeg nevnt - baderommet hadde ikke varmekabler (ikke overraskende) jeg ba ham om å bruke fantasi og finne varmt sted som tv eller annet. Spesifisert at klokken ikke må bli for varm. Han spurte om føner, noe jeg syntes var tøft direkte, men nevnte evt indirekte, legge den i en boks av metall eller noe slikt og evt varme. Da svakt og over tid, for så å bruke sol resten.

Takk for svar :)

Utrolig kjedelig da :(

Får håpe det løser seg.

Men er det ikke sånn at noen ur av nyere dato har tett ring også etter at skrukronen er oppe? Hjelper det da å lufte på varmt baderumsgulv da?

Event. hvor tett er den ene tetninga som er der når kronen er skrudd ut? Kjøpte Certina DS Action Automatic i går, og mener at jeg leste at klokka er tett selv med kronen ute ? Stemmer dette ? Beklager at det ble litt på siden av tråden..

Sannsynligvis en viss tetningseffekt så lenge pakningen ikke har en glippe - den blir jo skviset sammen av skrukronen. Det er heliumsventil i dette tilfelle, og jeg er usikker på konstruksjonen på denne.

Mener bestemt å ha hørt at den er "50 meter vanntett" også med heliumsventilen utskrudd. Men har ikke googlet dette nå.

Ehm, en heliumsventil har vell som funksjon å slippe ut helium molekyler? Altså vann og luft blir for stort for å trenge igjennom? Ellers ville jo en SD blitt våt etter en dukkert siden den ikke har "skru" heliumsventil? Muligens det er bare en lufte ventil på PO der de har jukset til seg HE ventil navnet?

Men ja, åpne det som åpnes kan og hold klokken varm for å fordampe vannet ut av uret må vell være beste løsning.

EDIT: ser ut som om jeg har innbilt meg at en HE ventil var ett slags filter og at det faktisk er en tilbakeslagsventil :O

Redigert:
Her tror jeg den eneste og beste løsningen på problemet er å kvitte seg med PO'en og kjøpe en Rolex sporenstreks...

Neida...joda...neida...:p

Men seriøst. hadde samme problem med en Datejust for et år eller to siden.
La den med kronen åpnet på badet over natten, og vips, problemet løst.
Tikker og går ennå uten særlig avvik.:)

Her tror jeg den eneste og beste løsningen på problemet er å kvitte seg med PO'en og kjøpe en Rolex sporenstreks...

Neida...joda...neida...:p

Men seriøst. hadde samme problem med en Datejust for et år eller to siden.
La den med kronen åpnet på badet over natten, og vips, problemet løst.
Tikker og går ennå uten særlig avvik.:)

Ja, jeg har hatt noen fukt-issues med vintage-klokkene mine, hvor det har samlet seg kondens på innsiden av glasset. Ikke helt det samme, men jeg la den et lunt sted, og dagen etterpå var det løst. Lot den gå til neste service, og Ossur nevnte ingenting om fuktskader på verket... Og han er ganske "inspiserende" når han skrur. :)

Mener bestemt å ha hørt at den er "50 meter vanntett" også med heliumsventilen utskrudd. Men har ikke googlet dette nå.

Og nå vet jeg hvor jeg har "hørt" det... Instruksjonsboken! :)

IMG_20140514_212742_zps2fjuao05.jpg

Takk for gode svar. Jeg tenkte intuitivt at det nesten måtte være en slags idiotsikring på disse klokkene, med denne patenten, nettopp at den er manuell, og kan skru seg opp ved tilfeldighet... Det kan hende at det har noe med temperatur å gjøre, der han er. Er i Miami med mye sol og varme. Har ikke hørt noe etter at jeg briefet ham i går.

Uansett varm temperature, jeg syns at det er rart at de ble vann inn i det:confused:
Kanskje pakningen er skadet...
Anyway...
Fuktigheten kan ta lang tid til å gå ut fullstendig: Til og med med litt oppvarming. Best å åpne baklokken.

Men i hans tilfelle kunne jeg tenke meg å innpakke klokken med kronen og helium ventilen åpen i en gasbandasje eller lignende lett stoff og begrave den noen dager i en skål full av tørr ris eller grov salt for å pumpe hele fuktighet fort på en aktiv måte;)
Den passiv måte med bare lufting skal ta lengere tid.