Passaround mk5 2021

På noen av bildene er sekundviseren nesten usynlig, på andre er den klar og tydelig. Hvordan oppleves det i virkeligheten?

flotte bilder!!
Sekundviseren er veldig slank, men greit synlig. På siste bildet, så er den på 50 (som minuttpriser) og derfor ikke så synlig.

Liker utseende, finish og kasseform. Sliter med komfort, da jeg kjenner låsen godt på begge muligheter jeg har for justering. Krona er liten og noe vanskelig å håndtere, men det hadde vært peanuts om den satt perfekt ellers.

• Liker
Reaksjoner: Oddemann
CA830136-3BD8-4CC4-B371-4BD9F2AA13A9.jpeg
83205C62-7371-42A9-BB38-1ADA70F0AE8A.jpeg
DD26BAFE-68FB-4D59-9FDD-B5ABE3A8876F.jpeg

Da var var det klart for andre PA-uke. Jeg fikk i dag overta stjerna etter at @Rød fikk innvie det hele... Han har tilsynelatende behandlet uret pent. ;) Det er alltid hyggelig å slå av en prat med TS’ere, og vi fikk en kjapp liten prat og handover på en benk i sola... Jeg tok med meg klokka direkte på en liten inspeksjonsrunde i Tungvekteren i Arendal i dag (stisykkelnettverk som jeg og noen venner har jobbet med de siste 10-årene...) Når du går litt rundt i skogen i flott sollys blir det jo også mange anledninger til å klokka i ulike vinkler og sollys. Førsteinntrykket er at denne var særdeles mindre klumpete enn den ser ut. Og kvaliteten føles bra både på kasse og gummireim. Blir hyggelig å kunne teste ut denne en ukes tid. Her er noe bilder fra den første dagen...

9D032099-8920-4646-8E8D-D8AB0549BA67.jpeg

EC386394-2BA0-4753-9C65-1B112CBB2186.jpeg

ACC0030E-D73A-43FD-8B8C-305D87D2A63E.jpeg

2044576D-E30C-421D-8D7F-A7D1777F36F8.jpeg

6848BAF6-D00A-413E-818E-BCDEC27D4C85.jpeg

DA5AFC2E-F25A-4ECB-B5F3-6030C34EC3E3.jpeg

7D0CB7C2-28C6-4476-AC97-443D664735D1.jpeg

Klokka lever.

Etter et par dager med klokken i skjorte- og tastatur-miljø, så vil jeg bare meddele at den også kan brukes til dette. Så langt må jeg si at jeg trives veldig godt med denne klokken, og har egentlig ikke så mange store meninger å melde.

Foreløpig så føler jeg det slik:

Positivt;

Gøy med gummireim!
Mindre klumpete enn den fremstår på bilder.
Artig kasseform
Fin (tynn) tykkelse på gummireim
Føles litt «annerledes» pga kasseform

Negativt (men er vel mest pirk...);

Noen litt vel skarpe kanter på lås
Litt tykk lås/låsunderside (tilsv. 4x reima?)
Kassen tiltrekkes seg en del «fettmerker»
Ikke mulig å bruke andre reimer
Litt liten krone (litt vanskelig å skru på)
Kan det legge seg litt skitt i stripene i gummireimen?

Min første PA oppleves veldig positivt, og er med på å både tilfredsstille klokkeinteressen noe, samtidig som at den i andre ende katalyserer ytterligere. :oops:

Jeg har tidligere hatt RubberB på en GMT-master, en IWC Aquatimer og en Breitling Super Avenger på gummireimer, og merker at det var veldig gøy med gummireim igjen. Og denne fra BR føles veldig bra. Dette medførte at jeg på nytt måtte «runde» klokkeinternett igjen i går, og husker at det siste jeg konkluderte med sent i går kveld var at jeg gjerne skulle hatt testet en Breguet Marine på gummireim….

Så sånn går nå dagene…..
EAC2214A-D218-4CFA-8B66-988F24C448DA.jpeg

Takk for at dere deler gode inntrykk. Begge dere opplever litt det samme som meg med tanke på bærekomfort, form osv - og at den låsen er litt i skarpeste laget. Jeg merket at jeg ble litt sår på undersiden av håndleddet av den, den skjærer seg litt inn i visse vinkler tror jeg.

Bra bilder også, håper flere følger opp etterhvert!

• Liker
Reaksjoner: Rød og Alinoe
Da har jeg hatt klokken noen dager etter @Balongum overrekte meg denne på torsdag. Var litt skeptisk før jeg mottok denne da jeg synes den virket veldig stor. Den skepsisen forsvant med engang klokka kom på armen. Den føles ikke så stor å klumpete som noen bilder kan tilsi.
jeg likte denne veldig godt og en klokke jeg kunne hatt selv.
Klokka er veldig komfortabel og ha på armen og merkes knapt at den er der etter litt tids bruk. Vist jeg må trekke frem noe negativt så er det at krona er liten og må bruke neglene å løsne krona, synes også viserne har litt dårlig finish på kantene, eller en topp klokke:) Har lenge synes Bell & Ross har vært spennende så var gøy å være med på denne PA utgaven.
371E24BC-B2ED-440E-B8BF-34B8F8D0D2E0.jpeg
CE9B03A2-40CA-45AF-8186-E08E91E2BE9B.jpeg
9F74FEAA-0BE9-4A4C-BBE2-26C262115FB4.jpeg

Jeg synes det er fint å se at denne at klokken er relativt godt likt, og antagelig gjør en del fordommer til skamme. Jeg hadde, for å si det mildt, en del motforestillinger mot disse tidligere. Det endret seg fort. Likte den godt på armen, og den har definitivt særpreg og je ne sais quoi nok til at jeg gjerne skulle hatt en. Skulle for øvrig gjerne prøvd lenken.

BR05-auto-black-rubber-header-min-ok.jpg

BR 05 BLACK STEEL

Min tilmålte uke med årets Passaroundklokke er over. En god klokkeuke, med flotte ok funksjonelle klokker på armen. Faktisk kun to stykker, og BR 05 har vært den dominerende. Kun fordi den ikke var i mitt eie har den blitt spesielt hensyntatt og måttet vike til fordel for bryteren Seiko Sumo de gangene risikoen for fysisk kontakt med verktøy eller lignende har vært til stede.

Da vi skulle velge klokke blant de nominerte var det for min del helt klart at BR 05 skilte seg ut og var det foretrukne valget. Den skilte seg definitivt fra alle andre klokker jeg har eid, åpenbart på grunn av det kvadratiske designet. Som i tillegg i mine øyne var både stramt og lekent – samtidig. Og jeg ble ikke skuffet, det har vært en fornøyelse å bruke den. Den har vært ute, inne, i solskinn og uvær, i blendende halogen lys og dunkelt stearinlys. Og har mye å by på – hele tiden.

Jeg har en fasinasjon for metall. Hvordan det kan formes, behandles, gis utallige variasjoner av overflate og struktur, hvordan det varierer i utseende. Og BR 05 er et bokstavelig talt glitrende eksempel på akkurat dette.
Stål hele veien, allikevel lever den og fremtrer på utallige måter i ulikt lys og betraktningsvinkel. Kassen formelig leker med lyset, man kan nesten si den får liv av selv det minst streif av lys. Ser man nærmere på kassen så kan man observere at kassen har ikke mindre enn åtte fasetter eller vekslinger mellom polert og børstet sett fra ytterkant av glasset til kassebunnen.
Vekslingen mellom polert og børstet, hardt og bløtt, blankt og struktur, skinnende og matt er det som gjør at klokken blir levende.
Sammen med resten av designet – de 4 polerte skruene (rimelig nøyaktig vinklet) i den børstede bezelen, de polerte end links, ørsmå polerte skruer i børstet crown guard, børstede detaljer i kronen, skruene i kassebunnen og den uvanlige intrikate og helt rund rotoren - skiven med sine diskrete, skinnende, polerte visere og indekser samt store sifre ved 6, 9 og 12 spiller absolutt på lag med resten og skaper dette livet, denne bevegelsen variasjonen.

Alle disse detaljene gjør at klokken fremtrer forskjellig nesten hver gang man betrakter den. Det skapes hele tiden nye kontraster mellom alle de polerte og børstede detaljene og flatene. I det ene øyeblikk er bezelen lys og skruene mørke, vri litt på håndleddet og så er det motsatt. Ikke siden jeg hadde en DatejustII med fluted bezel har jeg opplevd slik variasjon og spill i en klokke.

På min arm oppleves den nesten perfekt. God bærekomfort, ikke for topptung til tross for det som ved første øyekast oppleves som en spinkel, nesten flimsete gummirem. Men den overrasker stort den også. Ganske så tynn med sine 3 mm ved foldespennen, som er verd en omtale i seg selv. Ved remfestet er den snaue 4 mm tykk. Men når man tilpasser den så oppdager man at remmen er særdeles myk og bøyelig, men gir samtidig et solid inntrykk. Hele 25mm bredde ved remfestet smalnende til 18mm ved spennen bidrar til en mer elegant look enn den gjengse sportsklokke.

Foldespennen ja, den er av Omega-typen og krever ikke at remmen klippes. Det gir stor fleksibilitet i senere tilpasning. Spennen fremtrer gjennomført solid med fokus på detaljer også her. Tydelig knepp når den låses og oppleves som sikker under bruk. Andre har antydet at underdelen har noe skarpe kanter, jeg opplever det ikke slik.
Syntes klokken var tyngre enn forventet da jeg tok den på første gang. Jeg liker å bære klokkene litt løst og var redd den skulle ende på yttersiden av håndleddet. Det skjedde ikke, antagelig på grunn av at remmen faktisk gir god friksjon mot huden og den store kassebunnen. For der er mye masse i denne klokken. La den på vekta og sammenlignet med Omega Seamaster non A/C og Seiko Sumo, begge disse også på gummi.
BR 05 veier inn med 124 gram, Seamaster 121 gram (med hvitt gull insert) og Seiko Sumo kun 120 gram. Kassen på BR 05, som er markant slankere enn de andre, er 40mm tvers over, uten krone. Seamaster er 41mm og Sumo 45mm. Men så er BR 05 snaue 46mm i diagonalen så der er mye stål. Allikevel virker den mindre enn de to andre – hvorfor? Jo, den har den minste glassåpning, kun 30mm. Seamaster er 31mm mens Sumo er «hele» 32mm. Med slankere viser og indekser fremtrer den mer diskret og mer pyntet enn de to andre. Noe som er selvsagt da de to andre vel hører til i «dykker» segmentet mens BR 05 er en annen slags klokke. Som Bell & Ross selv sier det, den «boasts a resolutely urban look and feel». Enig.
Men tenker tar seg godt ut også utenfor bykjernen. Skrukrone og 100m wr gir jo et anstrøk av sportsklokke. Tipper det etter hvert kommer et større utvalg remmer fra BR, ulike farger i gummi og skinn. Hadde vært moro å få prøvd lenken også, den ser ut til å være på høyde med klokken.

For å summere det hele opp ganske kort – overraskende høy kvalitet med fokus på detaljer.

Alt i alt en fornøyelse å ha denne til låns en uke. Ikke meg imot å ende opp med denne.

B5ED2A4E-E6F9-45DB-8F7E-0AAFE7536752.jpeg

9B35B50B-9BFA-4C74-8112-86FB72D816C0.jpeg

83497E40-A34C-42BC-8CB2-A1AD62845B7F.jpeg

FB552C36-62B0-4B2E-8EC5-96F5B02D6AFC.jpeg

B611C922-14AB-40D0-990A-5DA21C8ED07D.jpeg

046F4E62-5D68-43D1-ACBB-0A44B782A324.jpeg

Da er min tildelte uke med klokken over, og jeg leverer den videre til @Sponon i ettermiddag.

Bell & Ross er en av de klokkemerkene som for meg har utmerket seg mest positivt de siste årene. De firkantede modellene deres, med særegen kasseform og utradisjonelle materialer og overflater har lenge skilt seg ut fra mengden, men selv om jeg har likt dem har de både vært for store og for voldsomme til at det har vært aktuelt å skaffe seg en. Da de lanserte "Vintage"-serien for et par år siden endret det seg. Med den serien har de etter min mening gjort det meste rett - klokkene er en perfekt blanding av klassisk og moderne; størrelsene er fine, og kvaliteten upåklagelig. Jeg kjøpte en BR V2-92 som sommerklokke i forfjor, og likte den så godt at den nå går inn i sin tredje sommer.

Jeg var derfor veldig positivt innstilt til årets passaroundklokke. Etter en uke på armen blir vel konklusjonen at akkurat denne modellen ikke er helt min kopp te. Det er ingenting å si på kvaliteten eller finishen, men jeg blir ikke helt komfortabel med utseendet. På de andre firkantede BRene er skiven opphøyet, slik at den runde formen kommer i forgrunnen. Her er det motsatt: Rammen rundt skiven på passaroundklokken blir på grunn av størrelsen og den blanke overflaten i overkant dominerende. Resultatet er at klokken blir veldig firkantet, og at skiven forsvinner litt. Den vellagde, pent polerte kassen gir et solid og kraftig inntrykk på håndleddet , men den passer nok bedre på et håndledd med større omkrets enn mitt.

Bærekomforten var god. Jeg tipper den hadde vært litt topptung med en annen type rem, men friksjonen i gummiremmen holdt klokken fint på plass. Som andre har nevnt er låsen litt skarp i kanten, men det hadde nok gitt seg etterhvert.

Alt i alt en morsom klokke, vel verd pengene, men med min konservative smak, og på mitt smale håndledd, var den ikke midt i blinken.

Klokken er brukt som eneste ur hver dag hele uken (bortsett fra 17mai, da jeg skiftet til dressklokke etter at bildet var tatt) og vært med på de fleste gjøremål:

Apporttrening av unghunden

00427B94-A3EA-4E1C-A022-0889CBE566B2.jpeg

Årets første vask og årets første tur med motorsykkelen (det var altfor kaldt)

0A516385-F3F9-4DF0-A5B6-07982F760401.jpeg

985DF3B9-36FD-416A-A8B9-0CA32C6E7552.jpeg

Hentet høyballer

00D02332-5169-47C7-BE0F-300510D5DCF6.jpeg

Hatt service på Lan Marie
55BC408C-D2F8-4D23-B0BF-D89536BC7F7F.jpeg

Slåddet

3E88F1F8-29F1-43EA-9F62-3233D15D6B27.jpeg

Jaget sauene til naboen
A5AD65C1-9479-40C3-BAD6-D9195F303EB0.jpeg

Klargjort festmiddag
F583F92C-9451-4FBC-8149-99BA7A696FC9.jpeg

Skutt lerduer. (Den har også vært med på årets første lerduestevne, som gikk så dårlig at jeg prøver å fortrenge det. Det skyldes neppe treningen, og ihvertfall ikke skytteren, så jeg kan bare konkludere med at det er klokken sin feil. Jeg anbefaler senere brukere av klokken å la den bli hjemme om dere skal prestere i idrettssammenheng)
21231DFE-6E7A-4216-BD15-C3AE27A1BF55.jpeg

Prøvd å overbevise påfuglen Harald at jeg ikke har tenkt å prøve meg på kona hans.
2D22FABF-00E2-4259-81E6-F69DCA968D8D.jpeg

Sjekket biene
91E83780-1836-4F0F-8F42-309A509BEB39.jpeg

Vært på jobb.
80A759DE-37CB-45A2-B853-D5A31070A74C.jpeg

Drukket kaffe mens jeg har sett kona ri og ødelegge den nydelig slåddede banen
C8847612-BB6D-44E2-9335-15DF9E18849B.jpeg

Redigert:
Veldig bra, ser ut som om denne klokken opplever vesentlig mer enn de fleste.....:)

Jeg liker den jo mer jeg ser og leser brukeromtaler av den i denne tråden. Gleder meg til det blir min tur :)

Da har klokken vært i min besittelse i èn uke. Mottok klokken av Hopalong etter et hyggelig møte. Jeg kjøpte ny Speedmaster tidligere samme dag, så jeg var skeptisk til hvorvidt Passaround klokken ville få armtid. Den lå i boksen i to dager før jeg tok den ut. Ble ganske positivt overrasket over klokken. Den sitter ganske godt på lanken og har god finish til prisen. Spesielt dagslyset spiller på urskiven og viserne.

IMG_2965.jpeg
IMG_2990.jpeg

Etter noen timer på håndleddet så merket jeg irritasjon på undersiden av håndleddet pga låsen på remmen. Klokken sitter komfortabelt løst, men designet på claspen gjorde at det så slik ut på kvelden:

IMG_2982.jpeg

Den ble lagt til siden og Speedmastern fikk armtid. Brukte den noen timer mot slutten av tiden vi hadde sammen, men ikke en klokke jeg kunne gått med mer enn maks en dag om gangen.

OBS: Klokken ble kommentert av en ukjent person som stod i kassen i en butikk. Det skjer så og si aldri med meg. Har ikke konkludert om jeg synes det var positivt eller negativt.

Nå er klokken på vei til Callahan. Lykke til i lotteriet alle sammen. Veldig hyggelig å bli med igjen :)

Kan ikke nestemann ta et 600-1200 papir og runde av de kantene, slik at klokka er mulig å gå med uten ubehag?
- Polert: Ney
- Korrigert ubehagelige fabrikasjonssløvheter fra fabrikk: Yay

Da har klokken ankommet meg etter at posten har somlet en ukes tid.
82056F77-930C-486F-A30B-AD95A6855F87.jpeg
F1EE2116-C50F-45A4-93F8-9BD5C4FE60AC.jpeg
Førsteinntrykket er ganske så bra. Liker størrelsen og justering av gummi var veldig enkelt. Liker variasjonen mellom polert og børstet finish. Ser bezel har fått noen riper ;)
Men det er å forvente.
Litt liten krone gjør justering litt tungvindt.
Slank profil er bra. Det samme virker finish.
Gleder meg :)