BR 05 BLACK STEEL
Min tilmålte uke med årets Passaroundklokke er over. En god klokkeuke, med flotte ok funksjonelle klokker på armen. Faktisk kun to stykker, og BR 05 har vært den dominerende. Kun fordi den ikke var i mitt eie har den blitt spesielt hensyntatt og måttet vike til fordel for bryteren Seiko Sumo de gangene risikoen for fysisk kontakt med verktøy eller lignende har vært til stede.
Da vi skulle velge klokke blant de nominerte var det for min del helt klart at BR 05 skilte seg ut og var det foretrukne valget. Den skilte seg definitivt fra alle andre klokker jeg har eid, åpenbart på grunn av det kvadratiske designet. Som i tillegg i mine øyne var både stramt og lekent – samtidig. Og jeg ble ikke skuffet, det har vært en fornøyelse å bruke den. Den har vært ute, inne, i solskinn og uvær, i blendende halogen lys og dunkelt stearinlys. Og har mye å by på – hele tiden.
Jeg har en fasinasjon for metall. Hvordan det kan formes, behandles, gis utallige variasjoner av overflate og struktur, hvordan det varierer i utseende. Og BR 05 er et bokstavelig talt glitrende eksempel på akkurat dette.
Stål hele veien, allikevel lever den og fremtrer på utallige måter i ulikt lys og betraktningsvinkel. Kassen formelig leker med lyset, man kan nesten si den får liv av selv det minst streif av lys. Ser man nærmere på kassen så kan man observere at kassen har ikke mindre enn åtte fasetter eller vekslinger mellom polert og børstet sett fra ytterkant av glasset til kassebunnen.
Vekslingen mellom polert og børstet, hardt og bløtt, blankt og struktur, skinnende og matt er det som gjør at klokken blir levende.
Sammen med resten av designet – de 4 polerte skruene (rimelig nøyaktig vinklet) i den børstede bezelen, de polerte end links, ørsmå polerte skruer i børstet crown guard, børstede detaljer i kronen, skruene i kassebunnen og den uvanlige intrikate og helt rund rotoren - skiven med sine diskrete, skinnende, polerte visere og indekser samt store sifre ved 6, 9 og 12 spiller absolutt på lag med resten og skaper dette livet, denne bevegelsen variasjonen.
Alle disse detaljene gjør at klokken fremtrer forskjellig nesten hver gang man betrakter den. Det skapes hele tiden nye kontraster mellom alle de polerte og børstede detaljene og flatene. I det ene øyeblikk er bezelen lys og skruene mørke, vri litt på håndleddet og så er det motsatt. Ikke siden jeg hadde en DatejustII med fluted bezel har jeg opplevd slik variasjon og spill i en klokke.
På min arm oppleves den nesten perfekt. God bærekomfort, ikke for topptung til tross for det som ved første øyekast oppleves som en spinkel, nesten flimsete gummirem. Men den overrasker stort den også. Ganske så tynn med sine 3 mm ved foldespennen, som er verd en omtale i seg selv. Ved remfestet er den snaue 4 mm tykk. Men når man tilpasser den så oppdager man at remmen er særdeles myk og bøyelig, men gir samtidig et solid inntrykk. Hele 25mm bredde ved remfestet smalnende til 18mm ved spennen bidrar til en mer elegant look enn den gjengse sportsklokke.
Foldespennen ja, den er av Omega-typen og krever ikke at remmen klippes. Det gir stor fleksibilitet i senere tilpasning. Spennen fremtrer gjennomført solid med fokus på detaljer også her. Tydelig knepp når den låses og oppleves som sikker under bruk. Andre har antydet at underdelen har noe skarpe kanter, jeg opplever det ikke slik.
Syntes klokken var tyngre enn forventet da jeg tok den på første gang. Jeg liker å bære klokkene litt løst og var redd den skulle ende på yttersiden av håndleddet. Det skjedde ikke, antagelig på grunn av at remmen faktisk gir god friksjon mot huden og den store kassebunnen. For der er mye masse i denne klokken. La den på vekta og sammenlignet med Omega Seamaster non A/C og Seiko Sumo, begge disse også på gummi.
BR 05 veier inn med 124 gram, Seamaster 121 gram (med hvitt gull insert) og Seiko Sumo kun 120 gram. Kassen på BR 05, som er markant slankere enn de andre, er 40mm tvers over, uten krone. Seamaster er 41mm og Sumo 45mm. Men så er BR 05 snaue 46mm i diagonalen så der er mye stål. Allikevel virker den mindre enn de to andre – hvorfor? Jo, den har den minste glassåpning, kun 30mm. Seamaster er 31mm mens Sumo er «hele» 32mm. Med slankere viser og indekser fremtrer den mer diskret og mer pyntet enn de to andre. Noe som er selvsagt da de to andre vel hører til i «dykker» segmentet mens BR 05 er en annen slags klokke. Som Bell & Ross selv sier det, den «boasts a resolutely urban look and feel». Enig.
Men tenker tar seg godt ut også utenfor bykjernen. Skrukrone og 100m wr gir jo et anstrøk av sportsklokke. Tipper det etter hvert kommer et større utvalg remmer fra BR, ulike farger i gummi og skinn. Hadde vært moro å få prøvd lenken også, den ser ut til å være på høyde med klokken.
For å summere det hele opp ganske kort – overraskende høy kvalitet med fokus på detaljer.
Alt i alt en fornøyelse å ha denne til låns en uke. Ikke meg imot å ende opp med denne.