Patek Philippe Nautilus vs Audemars Piguet Royal Oak

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Innlegg
4.410
Øvelsen epler vs pærer er jo populær her på sonen, og dagens variant er Nautilus vs Royal Oak. Ikke så originalt det heller, men bær over med meg.

Jeg lurer på å ta steget ut av min akk så snevre Rolex/Omega/Heuer/IWC/Panerai-verden ;) Bestillingen synes å være et dressy men sporty ur med lenke. På øverste hylle leverer både PP og AP varene, men jeg synes det er vanskelig å ta steget helt ut. Noen som kan hjelpe meg å sortere tankene mine ved å bidra med sine?

Patek Philippe representeres her ved Nautlius Jumbo 5711. PP er utvilsomt det sterkeste kortet når det gjelder brand recognition, og det hadde vært artig bare å eie en PP. Kassen er ikonisk, skiven nydelig og lenken er ... uhm, bare helt grei (etter min mening). Verket holder sedvanlig høy PP-standard, men er vel endel enklere enn mye annet fra PP.

14285_MAIN_3420.jpg


Audemars Piguet er representert ved Royal Oak, men for å gjøre det hele litt skjevt velger jeg meg 15300, ikke 15202 "Jumbo". Dermed er vi i en helt annen prisklasse, til urets sterke favør. Jeg synes ikke Jumboen gir nok ekstra verdi, til tross for sterk historikk og en fantastisk verk. 15300 er et lekkert ur som står stødig nok på egne ben. Kassen er nydelig og angulær og lenken et mesterstykke. Skiven er pen, men jeg synes kanskje PP stiller sterkere i den grenen.

17168_Audemars.JPG


Så hvordan skal man egentlig sammenlikne disse horologiske fruktene? Er gleden over å eie en PP verdt prisen? Nautilus går vel for 2-3 ganger prisen av RO på det internasjonale bruktmarkedet (om man får tak i den).

Kan noen av dere onanerende påfugler hjelpe meg velge hvilke fjær jeg skal bruse med? :D

(Jeg har leste denne noen ganger, meget interessant til tross for at det her er en Jumbo som er med i sammenlikningen: http://harrytan.sg/watches/AP-PP-Jumbos/APvPP-jumbo.htm)
 
Jeg ville selv ikke vært i tvil. Du sier den nevnte pateken går for 2-3 ganger så mye som en AP RO. Det syntes jeg ikke nautilusen er verdt, dessuten syntes jeg apen ser mye bedre ut. Min oppfatning av disse utrolige high end merkene stiller ganske likt når det gjelder eksklusivitet, kvalitet, design osv. Hadde jeg hvert deg ville jeg valgt Audemars Piguet Royal Oak :)
 
Dette er et sykt vanskelig valg. Første tanke som popper opp i hodet mitt er Nautilus, en etter å ha lest litt om begge urene, og med tanke på pris, havner jeg på AP RO. To stk nydelige ur ihvertfall.
Hva ligger bruktprisen på de om jeg tør spørre?

M
 
Jeg har vært så heldig å få sett og tatt på en PP Nautilus, og jeg ble helt solgt, kvalitetfølelsen, detaljer og utstrålingen var av en annen verden. PP er et kunst-stykke som bare må føles. Hvis jeg så på klokker i denne pris-klassen ville jeg helt klart valgt PP.
PS jeg eier en Patek Philippe men det er dessverre en master-clock (radiostyrt digital styringsur) og ikke et armbånds-ur. Jeg har montert den på veggen i garasjen :)
 
Jeg synes begge to er fordømt lekre ur, og skulle gjerne hatt begge! Jeg er derfor av den oppfatning at det ikke er noe vits å plage seg selv med valget, men gå for den du klarer å få tak i rimeligst, raskest eller i best stand. Den andre tar du med tiden (og pengene), du vet du vil ha begge!

AP RO er jo et ikon, tidløs og kjempepen. Patek er Patek, Nautilusen har også et særdeles karakteristisk og pent utseende. Jeg vet ikke hvilken som stikker av med verk-kaka, men begge er vel inhouse fra meget respekterte manufaktur.....
 
Nautilusen er selvsagt helt fantastisk, men skulle jeg først kjøpt en PP ville jeg nok valgt en annen klokke. Nautilus er en litt utypisk, "vi-må-jo-ha-et-sportsur-i-kolleksjonen"-modell. RO, derimot, og spesielt 15300, er helt fortjent flaggskip og fanebærer for AP, og er på tross prisen svært mye ur for pengene. Dessuten er den både penere og tøffere enn Nautilus. Samtidig er nok Nautilusen et sjeldnere ur. Og den vokser nok på eieren etterhvert. Dessuten er det tross alt en Patek Phillipe. Øhh..jeg ville valgt RO, under tvil.
 
Dette er ikke vanskelig. PP'en er det overlegent mest riktige valget.
Selv om AP'en er nydelig, kan den verken kvalitetsmessig eller på annen måte måle seg med PP.
Dette ble jammen objektivt...
 
Du har sikkert vært igjennom alle argumenter i hode 100 ganger før du skrev dette. Kjøp den du har mest lyst på. Har du råd til PP og drømt om PP så kjøp PP. Ting kan jo skje i livet slik at økonomien endrer seg eller man må prioritere anderledes, da kan det være greit å ha unnagjort de største kjøpene/drømmekjøpene. Den unnskyldningen ville ihvertfall jeg brukt. Lykke til!
 
Min subjektive mening:
Selv om Royal Oak (altså for God's sake ikke Offshore) er et pent ur, har jeg ikke helt fått godfølelsen med AP.

PP derimot... Uten tvil ville jeg gått for en Jumbo om jeg hadde hatt muligheten til det.
 
Skal jeg dømme ut fra bildene (og det må jeg, for jeg har aldri holdt PP'en i hånda), så må det bli AP (og det er ikke bare fordi jeg har eid en selv) :)

Designet er rett og slett bare fantastisk! For meg blir PP rett og slett litt kjedelig...
 
Jeg og stemmer for APen.

Patek er flotte klokker, men denne blir litt "ikke helt riktig" for meg.

APen derimot er helt riktig på alle måter!:D:D:D
 
Som en investering tror jeg ganske sikkert at Pateken er et bedre kjøp. Den koster like mye brukt som ny og produseres i mye mindre antall.

ROen på sin side halverer seg i pris for de som tar den ut av butikken, og det er vel en grei indikasjon på populariteten kontra PPen. På den annen side er det stor forskjell på å måtte hoste opp 130K versus 45K. For å være helt ærlig tror jeg godfølelsen på hånda er minst like god når det kommer til ROen. Lenken er som du nevner helt fantastisk! Det er ikke PP-lenken som er mye tynnere og føles mindre massiv.

Min konklusjon:

Har man råd til det er det bare å kjøpe det dyreste. Da angrer man ikke uansett.

Blir det velling og trikkekort hvis du velger Pateken tror jeg ROen klart er det beste valget.

Let the wallet decide.:D
 
Fine klokker begge to. Du har sikkert vært igjennom alle mulige argumenter for og imot, og kommer nok til å få flere i denne tråden. Siden du vurderer en RO vil det sikkert ikke bety noe for deg, men det som hadde gitt meg røde utslett er de skruegreiene de skal ha på bezelen. Slike pynteeffekter uten funksjon blir jeg alltid irritert over.

Jeg er selvfølgelig helt inkonsekvent og aksepterer villig heliumsventiler, tachymeterskalaer og GMT-visere som jeg aldri bruker, men de har i det minste en teoretisk funksjon.

Lykke til med valget!
 
Dette er sikkert irrelevant, men jeg synes PP Nautilus er klart penere og symetrisk klokke enn den Apen.
 
Jeg koser meg med svarene deres, og konstaterer med en viss tilfredshet at ikke resultatet er unisont :D Altså ikke et åpenbart valg. Tenke, tenke ...
 
@Marius T: Det er klart. Jeg var uklar. Det som forstyrrer meg er at de strammes fra undersiden og ikke trenger å være synlige som skruer fra oversiden. Fra oversiden er de faste, kan ikke dreies (sekskanthoder i bezelens sekskanthuller) og trenger ikke skrutrekkerspor annet enn for å vise omerdenen at de er skruer.
 
Skjønner hva du mener, morini. Men jeg er ikke enig i at det trekker ned. Synes skruene bidrar positivt til utseendet ;)