Perfekt beater av mindre størrelse

Medlem
4. mars 2014
Innlegg
28
Ærede sonenmedlemmer.

Som ordlyden i trådtittelen så fint sier, så leter jeg etter en beater som passer for oss med håndledd i den mindre delen av skalaen. Prosessen har foregått siden i sommer, og pengene brenner derfor i lommen per dags dato. En kjent følelse for flere her inne tipper jeg!

Med beater mener jeg ikke at jeg skal støpe en grunnmur eller gjøre annet manuelt arbeid med uanstendig stor risiko for store slag på uret. Mener heller ett jeg kan bruke på fjelltur, fisketur og andre hverdagslige ting, og som takler sånne ting med bravur.

Størrelsesmessig har jeg letet mellom 35-40mm, men har funnet ut at med mine håndledd så er lug to lug vel så viktig som kassediameter. ---> 48mm lug to lug fungerer fint.

Kravene jeg har satt og leter etter er som følger:
- Hardfør klokke
- 35-40mm ish
- opptil 48mm lug to lug
- minimum 10 bar
- Opptil 15k, men kan i kjent sonen-stil strekkes dersom en deal er for god til å si nei til.

Kandidater jeg har vurdert underveis i prosessen:
- Omega SMP midsize
- Omega SMP pre-coaxial 41mm
- IWC ingenieur midsize
- Sinn U200
- Sinn EZM3
- Damasko DA44/45
- Oris Aquis 40mm
- Sinn 104St

Er det noen opplagte kandidater jeg har oversett? Eller skal jeg bare beholde tålmodigheten og spare til en Submariner? ;)

Alle innspill settes pris på!
 
Jeg kjenner ikke Damasko så godt, men de andre på listen mener jeg er gode kandidater. De har imidlertid ganske ulik design, urskiver og finish. Jeg vet ikke hva du tenker om hvor viktig det er, for er det bare en solid beater du er ute etter, er en Sinn-modell et safe bet. Kanskje litt kjedelig design, men pytt.

Regner med at du snakker brukt siden du har listet en del dyre klokker her?
 
Sinn, Oris og Damasko er i mitt hode opplagte valg alle tre.

Oris er dog ikke problemfritt. Integrert/proprietær lenke gjør at du mister muligheten for noe annet enn original lenke/gummi. Ikke krise for alle, men verdt å merke seg.

Andre alternativer:
- Benarus Moray 40
- Marathon diver(finnes div versjoner, både 37 og 41mm)
- Longines HydroConquest 39mm
- Tag Heuer Aquaracer 300
- Tissot Seastar 1000
- Hamilton Khaki(noen av de er vel 10 bar sertifisert om jeg ikke husker feil)
- Sinn 556(husker ikke pris på denne, men enkel og grei beater)
- Helson Shark Diver 40 (klokker vel inn rett under 50mm)

I god TS-ånd må det også nevnes noen litt over budsjett.
- Explorer I
- IWC Aquatimer
- Omega Seamaster som du jo har nevnt før.

Og på den billige siden slår jo Seiko SKX sjelden feil, selv om det er langt under budsjett. Likeså med Orient sine divere(Mako, Ray og Saturation eller hva de nå kalles).
 
Med tanke på turer i skog og mark så kan det passe med en av de dyrere utgavene av Tissot T-touch. Sveitserur i moderne stil, som kler riper og røff behandling. :)

tissot-t-touch-expert-pilot1.jpg

Synes at det er bittelitt IWC-DNA i designet her, på en positiv måte. :)

Casio ProTrek; Suntoo og Citizen Altichron er også tøffe quartzur som trives på tur i skog og mark, men T-Touch har en ekstra stjerne hos meg.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Tusen takk for alle forslag! Bruktkjøp er selvfølgelig en nødvendighet når det gjelder noen av disse modellene.

@Friks Har sett på den på K/S, men blir ikke helt fortrolig med designet dessverre.

@Entropy Sinn 556 har jeg selvfølgelig sett på, men glemte å nevne. Den er fortsatt i vurderingen, men den mangler i likhet med 104St, Sinn-teknologien. Kjenner det skurrer litt.

@Skogsmatrosen Explorer 1 er jo en drømmeklokke, men da må jeg låse inn lommeboka og spare en god stund til. Vanskelig!

@OBHaugland Masse gode forslag som jeg har kikket på, men dømt ut. IWC aquatimer visste jeg ikke fantes i små størrelser. Det må sjekkes ut!
 
@chrgod Tissot T-touch var i årene før jeg ble medlem på dette forumet drømmeklokken min faktisk. Men tiden her inne har preget meg, så mekanisk urverk er vel ett krav. Beklager at jeg glemte å skrive det i åpningsinnlegget.

Men fytte rakkern T-touch har blitt pen!
 
  • Liker
Reaksjoner: chrgod
Fin tråd! Har lett en del etter mindre klokker selv i det siste og endte opp med to stk som passet mine kriterier bra. Kanskje ikke ultimate beatere siden begge har domed plexi, men fine hverdagsklokker som tåler 10 ATM. Den første er Sinn 356, chronograph på 38,5 mm. Fin anmeldelse hos worn and wound her:

http://wornandwound.com/2014/01/13/sinn-356-review-4/

Den andre er en remake av den første Glycine airman, pilotklokke gjenskapt i tro str på 36 mm. Fåes i tre versjoner, purist (med 24 timers visning) 12-timers med en fjerde viser for GMT, begge med svart skive, og en med nydelig kremhvit skive og 12-timers klokke og GMT-visning. Produktark her:

http://glycine-watch.ch/uploads/tx_pmxwatchcollection/Airman_No.1-3944_en.pdf

Som sagt litt på siden av hva du spør om ettersom det ikke er perfekte beatere. Men har selv falt fullstendig for sistnevnte og bestilt usett. Fullstendig galskap med tanke på pris og muligheter for videresalg, men så har vel ingen beskyldt denne hobbyen for å være rasjonell :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Stingsild