Perpetual Kalender

Medlem
15. mars 2009
Sted
Asker
Jeg føler at en perpetual kalender må inn i samlingen på et eller annet tidspunkt. Det står ikke på menyen med det aller første, men jeg gleder meg over letingen og surfingen enn så lenge.

IWC sin Portuguese synes jeg er knallfin, 44mm i hvitt gull. Men til en pris på 250´ burde det finnes litt av hvert annet der ute, og kanskje noen billigere også...
Jeg synes også det hadde vært gøy med noe annet enn jeg har fra før (dog i en noe enklere utgave..):eek:

Jeg så en knallfin Breitling på armen til en som var og tittet på en klokke hos meg for noen uker siden, men denne finner jeg ikke igjen:confused:

Hva er din favoritt-perpetual?

Min favoritt er klokken du drar frem, IWC Portuguese, men i roségull.
Det var vanskelig å finne noen spesielt fine mekaniske klokker med PD til under 200K, jeg har faktisk ikke funnet noen (bortsett fra Rolex, men de er du vel godt kjent med).

Hvis du ender opp med å kjøpe en IWC må du fortelle barnebarna at det må taes service på klokken 1. Mars 2100! :p

Kanskje ikke en favoritt, men siden du spør hadde jeg vel tatt denne hvis den ble slengt etter meg...;)

images

images

Eller kanskje en sånn bare for løye:

images

Jeg så en knallfin Breitling på armen til en som var og tittet på en klokke hos meg for noen uker siden, men denne finner jeg ikke igjen:confused:
Breitling Montbrillant Olympus? Ikke perpetual, men 4-årig. Holder en stund det.

Har ellers ikke noe særlig greie på perpetual calendar, men det er grisedyrt med ordentlig mekanisk perpetual. Nøyer du deg med annual eller 4-årig kommer du mye billigere fra det.

IWC har vel solgt flere evighetskalendere enn noen andre etter lanseringen av Da Vinci på 80-tallet. Den runde Da Vinci Perpetuel Calendar har jeg sett noen av her i Norge. Briljantwatches hadde lenge to stykker til salgs; en i gull og en stålmodell, og det lå en på Finn til rundt 60k i lange tider. Mer komplikasjoner for pengene får du ikke -automatisk kronograf pluss sekunder, minutter, timer, dato, måned og år :)

Bilde fra Briljantwatches:
364_12591004590566212054_mw800.jpg

Litt om klokken her: http://www.timezone.com/library/horologium/horologium0015

Kanskje litt av hvert annet der ute, og kanskje litt billigere. Men, IWC Da Vinci er vel den klart fineste i mine øyne. Hadde hatt trøbbel om jeg skulle velge mellom denne og en PP, sett vekk i fra pris selvsagt.

Med fare for å stille et litt dumt spørsmål: Er det et problem eventuelt å måtte stille en Perpetual hvis ikke fjæren hele tiden er spent? Å ha en så dyr klokke kontinuerlig i drift vha winder eller daglig bruk medfører vel slitasje, eller?

Glashutte sport evolution perpetual calendar......

Har faktisk hatt samme drøm som deg siste tiden, men har bestemt meg at 2011 skal bli rolex-året så det blir med drømmen foreløpig Har da sett meg ut ovennevnte klokke. Du kvittet deg jo med "standardmodellen" her på sonen for litt siden, så denne er kanskje ikke så aktuell da designet er likt din gamle, men deres perpetual kalender i denne serien synes jeg er meget lekker, og har en meget god pris, ca 120` før evt dealing.

Breitlingen lengre opp i tråden er vel anmeldt i siste watchtime hvor det er en artikkel nettopp om perpetuals (men det har du sikkert allerede sett).

Lykke til!

Med fare for å stille et litt dumt spørsmål: Er det et problem eventuelt å måtte stille en Perpetual hvis ikke fjæren hele tiden er spent? Å ha en så dyr klokke kontinuerlig i drift vha winder eller daglig bruk medfører vel slitasje, eller?

Er ingen racer på denne typen urverk akkurat. (Naturlig nok, da prisklassen overgår mitt budsjett.) Men, jeg mener å ha lest at disse bør inn til service for å stilles helt korrekt.
Om dette bare er et triks for å få litt service-inntekter vites ikke.

Slitasje diskusjonen rundt windere har to svært bastante leirer. De som mener at klokken har det best når den går, og de som mener det motsatte.

Mange flott ur har allerede blitt nevnt, men jeg vil legge til to ur som ville stått høyt på min liste om jeg skulle hatt et slikt ur (Og hadde hatt pengene til det ;)).

Glashütte Original Senator Ewiger Kalender Stål/Sølv
Audemars Piguet Royal Oak Perpetual Calendar Rose Gold

Min favoritt er klokken du drar frem, IWC Portuguese, men i roségull.
Det var vanskelig å finne noen spesielt fine mekaniske klokker med PD til under 200K, jeg har faktisk ikke funnet noen (bortsett fra Rolex, men de er du vel godt kjent med).

Hvis du ender opp med å kjøpe en IWC må du fortelle barnebarna at det må taes service på klokken 1. Mars 2100! :p

Ja, jeg er enig i at denne er superhot! Når det gjelder servicehyggighet lenge etter min levetid er dette en marginal bekymring..:)

Breitling Montbrillant Olympus? Ikke perpetual, men 4-årig. Holder en stund det.

Har ellers ikke noe særlig greie på perpetual calendar, men det er grisedyrt med ordentlig mekanisk perpetual. Nøyer du deg med annual eller 4-årig kommer du mye billigere fra det.

Kan det ha vært en Breitling Navitimer Quantieme Perpetual Calender du så? http://www.watchuwant.com/watches/breitling-navitimer-quantieme-perpetual-chronograph

Ja, det var nok Olympusen... Fikk bare tittet litt på den, men eieren bekreftet at det var en perpetual når jeg spurte:confused: Den er jo ganske rimelig, men det ser ikke ut til at det er så lett å få tak i den lenger, verken brukt eller ny...

IWC har vel solgt flere evighetskalendere enn noen andre etter lanseringen av Da Vinci på 80-tallet. Den runde Da Vinci Perpetuel Calendar har jeg sett noen av her i Norge. Briljantwatches hadde lenge to stykker til salgs; en i gull og en stålmodell, og det lå en på Finn til rundt 60k i lange tider. Mer komplikasjoner for pengene får du ikke -automatisk kronograf pluss sekunder, minutter, timer, dato, måned og år :)

Denne (eller en lik) ligger vel til salgs nå hos Briljant for 41.500. Har kikket litt for mye på den i det siste merker jeg.. ;)
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21414863

Kanskje litt av hvert annet der ute, og kanskje litt billigere. Men, IWC Da Vinci er vel den klart fineste i mine øyne. Hadde hatt trøbbel om jeg skulle velge mellom denne og en PP, sett vekk i fra pris selvsagt.

Ja, denne har jeg jo sett på, men Da Vincien gjør det ikke helt for meg...

Glasshütte Sport Evo er jo knallfin og jeg er ikke fremmed for å ha denne igjen, men skal jeg ha en perpetual tror jeg at jeg har lyst på en litt mer "klassisk" look...

Senatoren er en flott klokke som jeg har vurdert flere ganger (uten perpetual), jeg synes imidlertid ikke at skiven på Ewigeren er så fin:confused:
Royal Oaken er en kanonklokke, og den er perfekt på alle måter (bortsett fra prisen);)

Når det gjelder winder kan jeg ihvertfall si at hvis det noen gang kommer en perpetual i hus her skal den i winder!

Takk for gode tips, så langt! Jeg fortsetter tittingen, om det noen kommer en får tiden vise:D

• Liker
Reaksjoner: Oddemann
Vet ikke hvor langt du har kommet med dette prosjektet, men jeg kom over denne bloggposten. Baume & Mercier slipper i disse dager (SIHH) en ny modell med "annual calendar" til under $5000. Fremdeles ikke perpetual, men veldig mye billigere skal det vel godt gjøres å få kalenderkomplikasjon fra Sveits.....

2431710-10362838-thumbnail.jpg

• Liker
Reaksjoner: Oddemann
Oj, den var nice! Takk for tipset... Slett ikke utenkelig at det blir en budsjett-variant.

Driver å teller litt knapper om dagen, som mange andre her inne:) Jeg ser jo at jeg stort sett lar Portuguesen ligge i safen, og da føles det litt råflott og legge såpass med grunker i en klokke som mest sannsynlig vil lide samme skjebne, hvis jeg skulle valgt Portuguesen. Så vurderte jeg ROO som også kommer med Perpetual, men det blir litt mye - av alt:)