Piaget 1962

Medlem
12. mars 2014
Innlegg
41
Hei.

Har nylig registrert meg som bruker her men vært klokkeinteressert i mange år. Nå kommer jeg endelig ut av skapet med min første post:)

Denne klokken har ligget lenge i safen uten at jeg har vurdert å bruke den. Det er en Piaget herreklokke fra 1962 med et 12p urverk. Har alltid syntes den er for liten og nett for meg som vanligvis bruker større klokker. Hva sier folket her om denne på en mann i 2014???






 
Hei.

Har nylig registrert meg som bruker her men vært klokkeinteressert i mange år. Nå kommer jeg endelig ut av skapet med min første post:)

Denne klokken har ligget lenge i safen uten at jeg har vurdert å bruke den. Det er en Piaget herreklokke fra 1962 med et 12p urverk. Har alltid syntes den er for liten og nett for meg som vanligvis bruker større klokker. Hva sier folket her om denne på en mann i 2014???

Velkommen! Liker nicket ditt! Du har jo ikke akkurat pipestilkarmer, så det ble kanskje litt stusselig på naken arm, samtidig som det ble litt vel mye gull, men jeg ser for meg at den kunne vært stilig med jakke og en pen skjorte, altså som dressur. Og så skiller den seg ut med spesiell design, en kvalitet i seg selv så lenge den ikke er stygg, og det er den slett ikke i mine øyne.
 
Litt utenom allfarvei dette. Som påpekt over så er den sannsynligvis stilig til dress. Selv har jeg en 34 mm Oysterdate som er "alt for liten", men som går ypperlig til dress.

Velkommen hit forresten. Har du noe mer spennende som ramlet ut av skapet sammen med deg? ;)
 
Synes klokken er fin, og dressur kan fint være litt nettere i strl mener jeg.
Personlig synes jeg remmen gjør den veldig gammel i uttrykket, og tenker at det hadde vært spennende å sette den på en elegant bruk krokodillerem for å få flere uttrykk.

Velkommen!
 
Litt utenom allfarvei dette. Som påpekt over så er den sannsynligvis stilig til dress. Selv har jeg en 34 mm Oysterdate som er "alt for liten", men som går ypperlig til dress.

Velkommen hit forresten. Har du noe mer spennende som ramlet ut av skapet sammen med deg? ;)

Hehe, nei, bare støv. Mine 2 dagligklokker rekker aldri innom skapet. En er på spa-opphold og er dypt savnet!
 
Synes klokken er fin, og dressur kan fint være litt nettere i strl mener jeg.
Personlig synes jeg remmen gjør den veldig gammel i uttrykket, og tenker at det hadde vært spennende å sette den på en elegant bruk krokodillerem for å få flere uttrykk.

Velkommen!

Lenken ( som forøvrig et et kunststykke) er integrert så det lar seg ikke gjøre.
Det hadde nok vært mer spennende.
 
Takker for tilbakemeldinger folkens. Klokken er jo dritlekker på en 60-talls måte... Men den ene gangen jeg brukte den til pent ble jeg nesten litt flau da skjorta skle opp og viste frem "dameklokka" :eek:
Moter svinger men klokkene har blitt jevnt og trutt større de siste tiårene. Vurderte en stund å få kuttet lenka slik at fruen kunne bruke den men etter en prat med Tidemann ble den tanken lagt helt død!
 
1. Velkommen!

2. En veldig interessant start. Hvis det er slike ting som kommer trillende ut av safen din, så er jeg spent på fortsettelsen.

For meg var Piaget lenge et merke jeg ikke hadde noe bestemt forhold til, og en produsent jeg forbandt mest med dameur. Men det var før jeg begynte å lese mer om urverk, hvor Piaget er regnet helt oppe blant de store. Ikke minst på grunn av sine tynne kalibre, og som du kanskje vet, var 12P det tynneste automatiske verket i verden da det kom på 50-tallet. Det er en tradisjon Piaget har fortsatt med, ikke minst med Altiplano-serien (som også hadde 12P i begynelsen). Jeg synes også at de treffer veldig godt på årets modell. 3,65mm tykk klokke. Fantastisk håndverk.

Og fantastisk håndtverk er det jo også inne i din variant. ...Ikke like for seg gjort som dagens varianter, kanskje - men dette var jo også en tid hvor smøreoljene ikke tålte sollys og baklokk i glass var en fjern drøm.

Kasseformen på ditt ur får meg også til å tenke på en annen Piaget variant. Nemlig Emperador Coussin-modellene. Selv om disse jo er vesentlig større.

3. Passer den en mann i 2014? - Det kommer selvsagt helt an på mannen, men jeg kjenner i hvert fall noen som har en stil hvor den hadde sittet som et skudd. Og ikke bare til dress. Dette er en litt større diskusjon, og vi trenger ikke ta den nå, men i en tid hvor flere og flere produsenter ser etter retro-elementer for å skape nostalgi, er det befriende når noen tar det helt ut og faktisk går for den gamle modellen. Den lenken er det ingen produsenter som ville ha laget og plassert på klokkene sine i dag, og det er det som gjør den ekstra kul i mine øyne.

Hilsen mann med 34mm gullbelagt Zenith Captain fra 1960 på armen.
 
Redigert:
Bedre delvis skjult... Nå er det på tide med sushi og hvitvin sammen med en svært vakker kvinne (nei, ikke klokka;))
God helg!