Pilot chronograph

Medlem
12. sep. 2011
Sted
Oslo
30-årsdag er rett rundt hjørnet, og ny klokke skal inn.
Denne skal bli brukt til daglig, og jeg bruker en del stoppeklokke.
Estetikken og historien til fliegeruhr er noe jeg setter pris på, så jeg heller derfor naturlig nok mot en pilot chronograph.
Jeg har sett på flere klokker, men har kokt det ned til to som fenger mest:
7939-c13-15.jpg

http://www.archimede-uhren.de/EN/Pilot-Chrono.htm

og

DC-56-001.jpg

http://www.damasko.de/eng/dc56_technik.htm

Begge drives av Elaboré grade Valjoux 7750, så der ligger de likt.
Archimeden er 42mm, mens Damaskoen er 40mm, noe som mtp mine håndledd taler for Damaskoen.
Liker også layouten av subdials på Damaskoen best, mens jeg liker datoplassering, trykkere og krone best på Archimeden.
Ukedag er ikke nøye å ha på klokka.
Prisen ligger an til å være ca $400 i Archimedes favør, men budsjettet er på rundt 11k, så Damaskoen er innafor.

Som dere ser er det ting som taler for begge klokkene, så nå trenger jeg input og gjerne erfaringer med disse merkene/klokkene fra dere! Kom gjerne også med andre forslag som kan tas opp til vurdering.

Forresten...

Jeg burde kanskje understreke ekstra at diameteren har en del å si.
Jeg får ikke prøvd disse klokkene på håndleddet for å se, og redd Archimeden kan bli noe stor med sine 42mm.
Her er et wrist-shot av IWC Spitfire UTC som er 39mm
20111224_231950.jpg

Takk for innspill, boenna_69, det er som sagt mye som tiltaler ved Archimeden, men er redd den blir i største laget.

Fine klokker, begge to, men jeg synes egentlig Damasko'n er finest.

Enkelt valg

Du bare må gå for Damaskoen. Utrolig flott ur. Jeg syntes merket er fascinerende. Kjøp den, knips bilder og fortell oss om den når du får den:p

Damaskoen har finest skive, og den har bedre datovisning. Archimeden har finere pushbuttons til chronografen.

Overall winner: Damasko.

Av de to synes jeg Archimeden er klart penere;) Jeg liker den mer enkle kassen, designet på knapper og krone, datovisning kl9, trekantsymbolet kl 12 med prikkene på hver side. Jeg gikk selv for Archimede når jeg sto i samme posisjon, og angrer ikke.
IMG_5707.JPG

EDIT: Men om jeg skulle brukt 11K på en flieger chrono, og den skulle være på rundt 40mm, da ville Stowa flieger chrono stått meget sterkt;) Størrelsen var grunnen til at jeg ikke gikk for Stowa.
1300894444-17835.jpg

Har selv en Damasko, dette er ganske spesielle klokker - veldig "less is more" hele veien. Materialet er noe helt annet enn andre materialer jeg har tatt på (er et eget patentert stål så...) og er omtrent ripefritt.

Skivene til Damasko er også ekstremt lettleste, men veldig lite luksuriøse. Alternativet ditt er nok mer fancy. Damaskoen er "enkel" på mange måter, men like vel sjarmerende.

Jeg har lagt ut min damasko for salg, mest fordi jeg aldri bruker den, men er fortsatt ikke heeeelt sikker på om den faktisk vil bli solgt, den er så enkel, så ren og så ærlig og unik at det er veldig masse sjarm i dem.

Nei huff, ikke godt å si.

Ville gått for Damaskoen jeg.

Sett Damasko-remmen på Archimeden, og du har en nydelig flieger.
Archimeden er penest i mine øyne. Klart mer forseggjorte knapper og krone, og skiven er ryddig og pen. Har selv en Archimede, og synes kvalitetsfølelsen er meget bra. Chronoen i dette tilfelle, er vel vunnet noen priser og greier også?
Og 42mm er da ikke noe å snakke om for en flieger?

Med ditt wristshot som grunnlag ville jeg gått for Damasko. visning av dag-dato er et pluss. Samtidig skal jo pilot være stort... Er vanskelig dette her. Men alt i alt, Damasko. Lykke til.

Med ditt wristshot som grunnlag ville jeg gått for Damasko. visning av dag-dato er et pluss. Samtidig skal jo pilot være stort... Er vanskelig dette her. Men alt i alt, Damasko. Lykke til.

Dato har begge to, og dagen pleier jeg som regel å huske;)

Hvis man først har gått opp til 11k, hvorfor stoppe der? Kjør på med "The one and only" IWC Pilot Chrono ;)

Innenfor budsjett så ville jeg også gått for Stowa, om du har tålmodighet til leveringstidene.

Takk for mange gode innspill her!
Stowaen har absolutt vært vurdert, men mangel på dato er dessverre dealbreaker for meg på en klokke som skal brukes til hverdags.
Har også lest mye interessant om legeringen i kassa til Damaskoen, og må jo si at en hard kasse som ikke ripes lett høres kult ut. Trykkerne og krona er det som taler sterkest for Archimede, men er ikke fan av store klokker.
Kjipt at det skulle være så delte meninger her inne, hadde håpet på unison backing av en av kandidatene :p
Olw3: Ditt bilde av Archimeden på den reima gjør at jeg bikker mot Archimede igjen!
Det skal ikke være lett det her...

Damasko sitt stål kjennes også anderledes ut enn normalt stål.. det er en veldig sær følelse og look. Jeg blir mer og mer usikker på om jeg skal selge DA36'en min, men vi får se :p.