Platespiller

Medlem
16. aug. 2012
Innlegg
54
Sted
Nordland
Hei!

Har tenkt litt på å prøve vinyl. Da må jeg jo ha en platespiller.. Her snakker vi totalt nybegynner, å jeg har like mye lyst på det for det estetiske som for lyden sin del.
Kjappe spørsmål. Har sett på Rega å Pro-ject fra soundgarden. Det er ikke snakk om noe dyre greier, men snarere i den billigste delen av skalaen. Rega og Pro-ject har da de som ser penest ut.
Men hva trenger jeg? Kan jeg bare kjøpe en slik billig sak Rega å plugge rett i Abrahamsen forsterkeren min? XLR? Trenger jeg egen platespiller forsterker?

Om det skulle komme noen gode tips som gjør at jeg MÅ kjøpe Hegel H200 nå som den er på tilbud så kan det hende jeg bare må gjøre det....:rolleyes:
 
Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg har en Rega P2 som jeg er meget fornøyd med. Hører ikke så veldig mye på plater, men når jeg gjør det så gjør P2 absolutt jobben.

Du må også ha et RIAA trinn mellom platespiller og forsterker. Med mindre forsterkeren din har dette innebygget, men jeg tror ikke dette er så vanlig.
 
For å ta det enkle først. Abrahamsen amp´n din har ikke noe innebygget platespillerforsterker, så du må ha et separat RIAA-trinn. I den rimeligere enden av prisskalaen så er det ETT alternativ som gjelder (min mening) Musical Fidelity V90 til kr. 1495,- (Stereofil).

Jeg ville beholdt Abrahamsen fremfor Hegel any day, og heller lagt litt mer i en platespiller. Kjøper du av de rimeligste (uansett merke), så får du en spiller der det er spart på det meste - og ikke gir deg den opplevelsen du kan få om du løfter deg litt i pris. Selv er jeg ikke noe stor fan av Rega (lydkarakteristikken til spiller og den/de PU de leveres med), selv om det er mange fornøyde eiere.

Min anbefaling er at du sjekker ut Thorens TD203 (Duet Audio/Audio Norge i gml Torggata Bad). Det er en meget interessant spiller i priskl. 6-7K inkl. PU.
http://www.monoandstereo.com/2014/10/thorens-td-203-turntable-new.html
http://www.thorens.com/turntables/drives/td-203.html

Alternativ har du i Pro-Ject 1xpression Carbon Classic til 6,5K/7,5K avhengig av type PU, eller Rega RP3 til 6,5K.

Et helt annet alternativ er å sjekke bruktmarkedet, men det kan alltid være en liten risk i å kjøpe en brukt spiller om man ikke vet hva man skal/kan/bør sjekke.
 
Det var det jeg var redd for, trenger nok mer til oppsettet som allerede er der :p

Skal se litt på dette, men tror som sagt ikke jeg trenger så stort opplegg. Det blir nok ikke kjøpt såå mye vinyl. Men jeg liker utseendet, å dette er mest for og få prøve:)
 
Jeg er rimelig nostalgisk når det gjelder alt mulig, også mht platespiller. Har selv to gamle Thorens spillere, en Td160 og en Td150. Den første er modifisert med en Jelco SA-250ST arm, Td150 har original arm men bedre pickup/wiring og noen andre modifikasjoner.

Det som er så flott med de gamle Thorens er at selve byggekvaliteten på lager, motor, plinth og til dels oppheng er av meget høy kvalitet, selv i original utførelse spiller de godt med en god stift.

Skulle man laget en av disse gamle Thorens i dag mått man nok ut med over 10k for å få noe som er like bra. Og når man kan få disse for mellom 500-1000 kroner er det ikke noe å lure på for min del.

Ser på tech spec på den nye Thorens TD203, total vekt ca 3.5 kg, vekten på bare tallerkenen på TD160 er på 3.2 kg...

Selvsagt krever det at man kan fikle litt med disse selv, men det er bare gøy, men klart; om man ikke gidder å bruke tid på å finne de beste oppgraderingene og å bruke en god del tid på oppsett av arm etc er det mange nye spillere på markedet som spiller aldeles glimrende rett ut av boksen, for meg er litt av sjarmen å sette seg inn i sakene selv og forstå hva som skal til :mrgreen:
 
Redigert:
Jeg er overraskende fornøyd med en eldre Bang & Olufsen jeg fikk for et års tid tilbake. Hadde aldri gjettet at en såpass antikk platespiller skulle gi så fantastisk lyd. Det ender vel opp som enda en dyr hobby jeg ikke har råd til på studentbudsjettet :mrgreen:

Et lite bilde fra før en 50+ LPer kom på plass og delvis raidet klokkekontoen.
LP_zps6cf4bf1d.jpg
 
Jeg er rimelig nostalgisk når det gjelder alt mulig, også mht platespiller..... osv
Jeg er ikke uenig i det du skriver - kanskje med ett unntak: Høyere vekt er langt fra synonymt med høyere lydkvalitet og bedre egenskaper. Ref. eksempelvis Rega. RP10 (toppmodellen) er den letteste spilleren de produserer ;)

Jeg vil si at jeg kjenner brukbart til vintage Thorensspillere og har pr. i dag:
1 stk TD145MkI (i praksis akkurat den samme spilleren som TD160, men med autostopp/armlift)
2 stk TD150 MkII, der den ene er original, mens den andre er helt ombygget med nytt plinth og tonearm
1 stk TD2001 m/TP90 arm.
Utover det har jeg også hatt en TD166 MkV innom i en kort tid.

Jeg har også hatt noen andre vintagespillere, mens den spilleren jeg har i hovedanlegget i dag er en LP12 Sondek.

Pris på en up-to-date Thorens, "tilsvarende" TD160, er jo dagens TD350 til ca. 30K. Jeg skriver "tilsvarende" da de på ingen måte er direkte sammenliknbare.
Dagens TD350 er mer en videreføring av TD3001 som var den siste Thorens produserte før konkursen i 2000.
Swissonor selger i dag overhalte og oppgraderte Thorens TD160 som "nye" i dag, og prisen er ca. 16K inkl. PU.
Utover det, så kan man trekke noe paraleller til Linn LP12 Majic, som med Pro-Ject 9cc arm og Adikt PU koster ca. 25K.

Så, ditt estimat på 10K vil nå jeg si er godt i underkant:).

Om man kommer over et velholdt eksemplar av en vintage spiller, så er jeg helt enig i at man vil få svært mye spiller for pengene. Men, man må vite hva man skal/bør sjekke på en spiller som kan være 20 - 30 år gammel. Selvom lager og motor på mange vintagespillere nesten kan karakteriseres som bombesikre, så finnes det spillere der begge deler er "utslitt", og lager/motor til disse er ikke like enkelt å få tak i nytt. På bruktmarked finnes det alltid tilgjengelig, men man har jo ingen garanti for hvilke tilstand de er i.

I tillegg bør man ha en viss kjenskap til modeller og varianter. For en uinnvidd så er det eksempelvis ikke like lett å vite/se forskjell på en TD166MkI og en TD160 Super m/SME-arm - og forstå hvorfor prisen skiller 10x. Et annet eksempel er at en loppemarkedsspiller til et par hundrelapper godt kan ha en PU m/bruktverdi på et par tusen.

Uten noen slike forbehold er jeg derfor litt forsiktig med å anbefale "nybegynnere" å gå for brukt. Det er noen fallgruber, men også noen virkelig gode kjøp.
Men - jeg vill nok fortrinnsvis "gamblet" på en brukt spiller fremfor en av dagens rimeligere entry-level modeller.
 
Jeg har et typisk budsjettanlegg med Rega P1, Ortofon 2M Blue og Nad PP2 riaa-forsterker og synes at det høres bra ut. Det er klart at lydkvalitet og kvalitet generelt stiger når man legger i mer penger, men man får fin lyd og sjarmen med vinyl også i de lavere prisklasser. Lyden fra vinyloppsettet mitt er klart på høyde med lossless-filer inn i Abrahamsen V6 dacen som koster omtrent det samme som vinyloppsettet.

Jeg har også en eldre B&O platespiller som jeg ikke husker modellnavnet på i farten som ser fantastisk bra ut, men lyden er dessverre ikke på høyde med Regaen.
 
^ Hvordan løste du VTA`n med 2M Blue på den spilleren - spacer?

Jeg kan ikke huske at jeg gjorde noe, det begynner å bli noen år siden jeg monterte den så jeg kan ha glemt det. Det er 2mm høydeforskjell på den originale OM5 og min 2M Blue så burde kanskje tatt en titt når jeg kommer hjem.
 
^ På en 9" arm utgjør 1mm ca. 0,27 graders vinkelendring. Det optimale er at armrøret går helt parallelt med tallerken, slik at man ikke har noen vinkelavvik i forhold til det PU`n er satt opp til. Men 2M-serien tåler å ligge litt bakpå. Faktisk er det flere som bevisst velger det, da lyden blir litt mørkere og litt mer avslepen.
2M Blue kan nok oppleves som bedre om den ligger litt bakpå, da den i utgangspunktet har en stram og i grenseland analytisk karakteristikk og er på vintersiden av nøytral.
 
Redigert: