Poljot Strela

Bjorn

Støttemedlem
Medlem
16. mars 2011
Sted
Bærum
En litt uvanlig sak kanskje. Russisk.

Verket er Poljot 3133, 23 juveler, 21 600 bph
Chronograf
Dato
Mineral glass
3 atm water resistant
Stainless steel
Diameter 39 mm, tykkelse 13 mm
Lugsavstand 19 mm

Poljot 3133 er som noen sikkert vet basert på Valjoux 7734 chrono og lages på maskiner kjøpt i Sveits.

Her er vidunderet:

IMG_3795.jpg

IMG_3797.jpg

IMG_3790.jpg

IMG_3789.jpg

IMG_3786.jpg

IMG_3785.jpg

IMG_3779.jpg

IMG_3777.jpg

IMG_3776.jpg

IMG_3766.jpg

IMG_3764.jpg

IMG_3763.jpg

IMG_3770.jpg

Jeg ville få frem enda mer av den sølvaktige looken, og filte derfor ned en 20 mm lenke til 19 mm. Det ble slik:

IMG_4066.jpg

IMG_4063.jpg

IMG_4054.jpg

IMG_4064.jpg

IMG_4071.jpg

Lenken er svært behagelig. De små bitene i lenken beveger seg, slik at den former seg etter håndleddet.

IMG_4056.jpg

Et kjøp jeg er svært fornøyd med, det vil si det var en gave fra kona på bryllupsdagen i vår. :D

Flott ur! Har sett på den modellen tidligere. Hvordan er kvalitetsfølelsen? Og den så veldig bra ut på den lenka :)

Den er virkelig flott, Bjorn!
Jeg har det samme verket i en gammel Sturmanskije.
En del russiske ur er virkelig lekre, sånn som ditt.
Likte lenken spesielt godt!:D

Grattis...

Virkelig lekker.

Og jeg har en viss erfaring med verket. Industrispionasje på sitt beste. Jeg var skikkelig dritings en gang og da kontaktet jeg Vostok group eller hva det heter, gidder ikke google nå, og spurte om agentur i Norge. Ble fort edru og avblåste det hele (tror det var lurt, har to russere med samme verk som ditt ute til salgs og det går ikke unna akkurat...) Det uret du har kjøpt er vel tribute to Gagarin eller noe, er det ikke? Russersvar på Omega Speedmaster med andre ord... Det finnes i hvert fall et makent ur som er limitert og markedsført som Yurij (?) Gagarin edition.

Hvordan er kvalitetsfølelsen?

Med forbehold om at jeg ikke har håndtert virkelig high end klokker - finishen er meget god, den virker svært solid (bortsett fra glasset, som ikke er safir og gir et noe "billig" inntrykk når jeg banker på det). Chrono-knappene kjennes mekaniske ut, noe jeg antar er normalt for chrono-klokker. Det vil si at du kjenner at dette er mekanikk og ikke elektronikk. Finishen på urskiva er meget bra, synes jeg. Alt i alt meget bra.

Virkelig lekker.

Og jeg har en viss erfaring med verket. Industrispionasje på sitt beste. Jeg var skikkelig dritings en gang og da kontaktet jeg Vostok group eller hva det heter, gidder ikke google nå, og spurte om agentur i Norge. Ble fort edru og avblåste det hele (tror det var lurt, har to russere med samme verk som ditt ute til salgs og det går ikke unna akkurat...) Det uret du har kjøpt er vel tribute to Gagarin eller noe, er det ikke? Russersvar på Omega Speedmaster med andre ord... Det finnes i hvert fall et makent ur som er limitert og markedsført som Yurij (?) Gagarin edition.

Ikke Gagarin. Fra Wikipedia: In 1965 cosmonaut Alexei Leonov wore a FMWF Strela (transliteration of СТРЕЛА, which actually means "Arrow") chronograph during his historic first space walk, thus cementing Poljot's place in space history. As with Gagarin's first flight, Leonov's watch was not specially commissioned.

FMWF er First Moscow Watch Factory.

Romfartshistorie - den aller første EVA (extra vehicular activity), ikke bare for Leonov men ALLER først. Mer fra Wikipedia om hendelsen:

On March 18, 1965 with the first EVA (commonly referred to as a "space walk") performed by Alexey Leonov from the Voskhod 2 spacecraft, for 12 minutes outside the spacecraft. Leonov had no means to control his motion other than pulling on his 50.7-foot (15.5 m) tether. After the flight, he claimed this was easy, but his space suit ballooned from its internal pressure against the vacuum of space, stiffening so much that he could not activate the shutter on his chest-mounted camera.

At the end of his space walk, the suit stiffening caused a more serious problem: Leonov had to re-enter the capsule through the inflatable cloth airlock, 3.96 feet (1.21 m) in diameter and 8.25 feet (2.51 m) long. After his spacewalk, he improperly entered the airlock head-first and got stuck sideways. He could not get back in without reducing the pressure in his suit, risking "the bends". This added another 12 minutes to his time in vacuum, and he was overheated by 1.8 °C (3.24 °F) from the exertion. It would be almost four years before the Soviets tried another EVA. They misrepresented to the press how difficult Leonov found it to work in weightlessness, and concealed the problems encountered until after the end of the Cold War.

Klokken er for øvrig limited edition (x av 999). Dette er visst nok standard praksis for russiske ur, alle er limited edition :). Så jeg tviler ikke på at det finnes en Gagarin-edition. En viss omtrentlighet med referansene må nok påregnes.

Gratulerer så mye.:D
Den var skikkelig kul og spesiell.
Også er det jo artig med noe som ikke alle andre har.:)

Den er virkelig flott, Bjorn!
Jeg har det samme verket i en gammel Sturmanskije.
En del russiske ur er virkelig lekre, sånn som ditt.
Likte lenken spesielt godt!:D

Russiske klokker er ofte veldig russiske ;). Akkurat Strela-modellene synes jeg balanserer det russiske og det elegante.
Lenken er for øvrig en billig sak, men den er ikke billig kvalitetsmessig.

Takk for alle de hyggelige kommentarene. Strela'en er noe for seg selv, morsom å ha.

Tøfft uor og flott finish ser de tut til...skulle jeg tatt en nærmere titt på Poljot og/eller andre russiske ur...litt annerldes og morsomt. Hvor kan få tatt en titt på disse?