*** Post Your Ghost Bezels Inserts ***

Medlem
20. mars 2011
Etter å ha mistet min bezel insert, ble jeg interessert i faded bezel inserts som tydeligvis har blitt ganske populært. Jeg er selv meget fornøyd med min nye insert for 1680, og ser allerede etter en ny faded (evt ghost) bezel insert til min 1675 fra 1970. Jeg synes disse bringer frem det beste i en gammel klokke.

Jeg oppfordrer lesere å legge ut bilder av sine klokker med ghost bezel insert her!!
DSC_0051_small_zps5a4fdb27.jpg

Redigert:
Det er ikke meningen å ødelegge stemningen men når det gjelder "faded bezel" med forskjellige varianter bør du være mer enn middels skeptisk til om dette er naturlig faded. Det finnes selvfølgelig orginale faded bezels men det er bare så utrolig enkelt å "modde" en ny slik at den ser gammel ut, Jeg har sett noen godt brukte gamle sub men skjelden sett bezel som er lysere i farge enn skiven. En orginal faded vil bære preg av daglig bruk i mange år i sterkt sollys og saltvann, den vil vel også oftest bære preg av slag, riper og hakk.

Se på helheten og kjøp selger, jeg hadde aldri betalt mere for en faded bezel enn en normal godt brukt.
Tom

Det er ikke meningen å ødelegge stemningen men når det gjelder "faded bezel" med forskjellige varianter bør du være mer enn middels skeptisk til om dette er naturlig faded. Det finnes selvfølgelig orginale faded bezels men det er bare så utrolig enkelt å "modde" en ny slik at den ser gammel ut, Jeg har sett noen godt brukte gamle sub men skjelden sett bezel som er lysere i farge enn skiven. En orginal faded vil bære preg av daglig bruk i mange år i sterkt sollys og saltvann, den vil vel også oftest bære preg av slag, riper og hakk.

Se på helheten og kjøp selger, jeg hadde aldri betalt mere for en faded bezel enn en normal godt brukt.
Tom

Takk for den Tom. Joda, dette er jeg helt enig i.

Jeg vet at de kan manipuleres. Poleres og pusses, og jeg har også fått vite at noen blir "baked". Altså varmebehandlet, men det skal vissnok gi en spesiell look som ikke blir helt riktig. Jeg regner med det finnes kjemiske måter å gjøre dette på også.

Jeg jobber selv med produktutvikling, og eloksert aluminium endrer farge over tid. Dette er en kjent sak. Svart blir grått/brunt og brunt blir gult. Rødt kan bli svært lyst. Jeg tror dette skjer med sollys. (Noe vi ikke har så mye av her hjemme...)

Jeg husker jeg solgte sykler med svarte styrelager i aluminium, da jeg var ung, og etter bare få år med sykkelen i sollyset, hadde den svarte aluminiumen blitt helt lysebrun.... Svært lyse.

Hvis jeg er blitt lurt til å kjøpe en faded insert, er jeg i hvert fall ikke den første... Jeg synes det ser ganske kult ut. Uansett ser min 1680 ikke så fin ut med helt ny svart-svart insert...

Uansett: Fint om fler legge ut bilder av insert.

Redigert:
Forsiktig fade på min Red :)

Denne bezelen har skiftet farge fra brun til brun-rød-lilla, og er superlekker. Jeg vet også at det er et resultat av forrige eiers eksperimenter med bakeovnen :cool:

Inserten var ment til en 1675, men har ikke funnet riktig eksemplar ennå. Inntil videre får den innimellom gjøre nytten på en 20 år yngre GMT

69b26ce4.jpg

Om denne inserten har ligget for lenge i ultralydbadet eller blitt utsatt for vær, vind og tøft bruk skal jeg ikke spekulere i, men jeg digger den! Som bonus er det endel bruksmerker i den også, herlig! :cool:

Min 1967 5513. Ikke det beste bildet (mtp detaljer i bezelen), men du kan i alle fall ane at den har vært gjennom litt av hvert.

Om denne inserten har ligget for lenge i ultralydbadet eller blitt utsatt for vær, vind og tøft bruk skal jeg ikke spekulere i, men jeg digger den! Som bonus er det endel bruksmerker i den også, herlig! :cool:

Denne var veldig flott. Jeg synes den får frem svært mye bra i denne klokken!

Også faded skive

Vi var noen kompiser på tidlig 80 tall som handlet hver våre g/s sub med blå skive , alle fikk etterhvert faded bezel inserts og ikke minst veldig faded skive, den ene var hovedsakelig i Norge og brukes av meget aktiv herremann mye ute i sol og vind, her har skiven gradvis "flaket" av i ytterkant (det rare er at det ikke virker som det har blitt løse flak inni klokken !)

de to andre tilbringer mye tid i sol sydover i Europa, syd-Tyskland og Spania og der har begge skivene blitt lilla, den ene mer utpreget enn den andre. Når fargeprosessen begynte ganske tidlig for mange år siden (ikke så lenge etter kjøp faktisk) var ikke det spesielt kult men nå innser eierne at dette har gitt klokkene verdifullt særpreg. Jeg kjøpte med champ serti skive og solgte klokken etter et par år så jeg har ingen erfaring med "faded" dial på denne.

Vi var noen kompiser på tidlig 80 tall som handlet hver våre g/s sub med blå skive , alle fikk etterhvert faded bezel inserts og ikke minst veldig faded skive, den ene var hovedsakelig i Norge og brukes av meget aktiv herremann mye ute i sol og vind, her har skiven gradvis "flaket" av i ytterkant (det rare er at det ikke virker som det har blitt løse flak inni klokken !)

de to andre tilbringer mye tid i sol sydover i Europa, syd-Tyskland og Spania og der har begge skivene blitt lilla, den ene mer utpreget enn den andre. Når fargeprosessen begynte ganske tidlig for mange år siden (ikke så lenge etter kjøp faktisk) var ikke det spesielt kult men nå innser eierne at dette har gitt klokkene verdifullt særpreg. Jeg kjøpte med champ serti skive og solgte klokken etter et par år så jeg har ingen erfaring med "faded" dial på denne.

Kul historie!! Jeg tror også at sol betyr svært mye her. Dessuten er det sikkert litt forskjellige egenskaper bra versjon til versjon! Tykkelse på eloksering, type legering etc...

Min 1675 fra 1970 fortjente også en ny insert.
Man kan jo velge i masse forskjellige versjoner og farger til GMT, men jeg landet på en faded "fat-font" med klare "kalde fargetoner", tydelige fonter og riktig patina.

Det ble oppgitt at denne var fra 60 tallet. Den har meget "fete" fonter, men kan noen gi tips om alder på denne?

Jeg synes uansett at den passet godt på min 1970 1675.

_DSC0187_tuned_zps2b00f148.jpg

_DSC0185_zps14e4a25e.jpg

PS: Jeg leker meg litt med NATO. Jubilee bracelet brukes til daglig.

Redigert: