Preachers fistfull of watches

Da var siste anskaffelse i hus :)

Og jeg må si jeg er meget godt fornøyd! Har aldri hatt en Tudor på armen lenge tidligere, men jeg må si at denne Black Bayen overrasker stort hva bærekomfort og tilstedeværelse angår! Virkelig flott finish over hele linjen, og jeg trives godt med denne på armen.

Da er endelig en Seiko med litt patina kommet i hus!
Tok et halvt års tid med nitidig tråling på eBukta, men klarte til slutt å finne et eksemplar hvor alt var intakt fra den var ny. Holdt på å gå på et par smeller med dårlig finlesning fra min side hva dette angikk, men ble reddet av andre hissige budgivere.
Direkte fra junaiten, uten mer føss -

Seiko 6309-7290

Det skulle jo aller helst ha vært en putekasse, men disse er dyre(i relativ forstand..) og langt i mellom hvert eksemplar som ikke er tuklet med.
Så da ble det den slankere fetteren, og den bærer utrolig fint på armen.
Det er spansk/engelsk dag/dato-visning, og til forskjell fra dagens SKX ser det ut til å være stålgrå bakgrunn på disse hjulene, og det er en fin detalj mot det sorte i skiven.
Rasler litt i den når den trekker, men det rasler sikkert litt i eieren og, uten at det trenger å bety noe.
Men har tenkt på en sjekk og trykktest, slik at den er klar for mange nye år på armen.

Redigert:
På tide med en oppdatering her nå ser jeg..

Hadde så vidt en IWC Aquatimer 3536-02 innom boksen på slutten av fjoråret, men pga diverse årsaker, røk denne dessverre ut igjen fort. Gav meg smaken på IWC som merke, og satser på noe inn derfra igjen.

image.jpeg

Ting har skjedd siste tiden, Orienten har forlatt redet til fordel for en annen asiatisk dykker, nemlig en Seiko 6309-7040. Uhørt god på armen, og har nok kommet for å bli. Dog trenger den en service, så den har blitt lagt til side enn så lenge.
image.jpeg

Av andre ting som har vært i omløp på sonen, fanget @UJU sin Dietrich oppmerksomheten min. Denne kom for salg her i vinter, og etter noen runder med meg selv, var den på vei fra til Bergen.
Dietrich Organic Time OT-1, et 'techy' alternativ til Richard Mille(uten sammenlikning forøvrig), med utrolig god bærekomfort og tilstedeværelse. Fanger oppmerksomheten til selv helt uinteresserte, som lar seg fasinere av konseptet.
image.jpeg

Her på en custom skinnrem med matchende sting fra @Olando

image.jpeg

Jeg har prøvd meg på kronografer ved to anledninger tidligere, og de har vært stang ut.
Men så la @westmouth ut en flott patinert Tissot Seastar Navigator med bicompax skive, og da var det gjort.
Uhørt behagelig på armen, bygger lavt og er enkel å dresse opp eller ned, alt etter hvilken rem man bekler den med. Har og en sølvfarget skive til denne, så på sikt blir det vel å prøve denne også.
image.jpeg

image.jpeg

Da tror jeg at ting er ajourført, om enn noe kort innpå.
Takk for at du ville lese om min enkle samling armbåndsur.

På tide med en oppdatering igjen ser jeg, da ting har kommet og gått siste tiden.

Tissoten måtte ut, og havnet tilbake hos @westmouth Satser på å klare å lure denne fra han igjen.
Orient Saturation Diveren ble savnet mer enn antatt, og kom inn igjen. Denne har nå kommet for å bli.
image.jpeg

Fikk forøvrig en ekstrem flippelyst mtp. Omegaen, og etter litt tenking over hva som skulle erstatte denne, ble planer lagt og klokken solgt til en venn av @Mysil
Satser på at den får et fortsatt godt liv der, og jeg savner den ikke i hele tatt.
Fokuset nå er rettet mot erstatningen, fortsatt innen Omega, da et steg opp - Seamaster Planet Ocean 42mm cal. 8500.
image.jpeg

Midlertidig skudd for baugen i denne planen forøvrig, da det dukket opp noe uforutsett. Så den skal inn - hvem vet når? :)

Litt mer bøting på anger, i form av to tilskudd som virker som sikre stikk. Alt er jo relativt i denne hobbyen, men føler disse har funnet sin rettmessige plass i samlingen.

Først, nok en asiat, i form av en Citizen Signature Series Grand Classic(ref. NB0040-58A).
Denne har det utrolig flotte Miyota 9010-verket, som er dekorert med Geneve-striper og en forseggjort rotor.
Dette verket er laget med tanke på å skulle gå ETA i næringen, og er meget nøyaktig. Skal måle det over noen dager, og oppdatere med litt tall. Mener fra sist gang jeg eide denne, så var det overraskende lite til å være et såpass gunstig ur som dette er. Gangreserve er ca. 42 timer.
Skive og kasse ellers holder høy finish, og man kan trekke paralleller til Aqua Terra, særlig med rammen rundt datovinduet gjerne. Den har og blånerte visere, og det gjør hele pakken komplett i mine øyne.
Dette skal være et penere ur, som skal leve livet mest til dress.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Dagens andre innkommende er overnevnte kronograf, og nærmere bestemt en
Tissot Seastar Navigator fra tidlig 70-tall(nærmere tidfestelse skal finne sted).
Denne har et manuelt Valjoux 7734-verk, med bicompax skiveopplegg(to underregistre på linje med kronen) og dato plassert klokken 6. Gangreserve er ca. 45 timer fullt opptrukket. Denne har også signert krone, noe som ikke er like vanlig på disse lengre.

Dette er et sedvanlig vintage ur, med pleksiglass og tilhørende patina(bruksmerker), men med en 40mm kasse har det overraskende tilstedeværelse og stor bruksvennlighet i hverdagen.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

https://pinionwatches.com/news/10-facts-about-the-valjoux-7734/

Da gjenstår kun en Omega Seamaster Planet Ocean 42mm, med 8500-verket. Så tror jeg denne samlingen er ganske komplett :)

Du verden hvordan ting endres.. Fra å ha fullstendig roen i samlingen, har jeg nå solgt en, planlegger å selge to, en i bestilling og en til som langsiktig plan.
Så 2017 kan bli året, og det kan gå virkelig sideveis. Men den som har lever får se.
Håper i hvert fall jeg sitter med følgende når man ser 2018..
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg