Precista?

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Hva synes medlemmene om Precista?

De faller vel inn under "hommage"-paraplyen, og har spesialisert seg på militære modeller. Er hommager som dette ok eller fy? Kjør debatt :)

hommage av modeller som ikke lenger eksisterer er litt lettere å fordøye synes jeg, men begrepet mangler en god definisjon.

Lol, ikke denne debatten igjen. ;)

Disse modellene ser vel greie ut og er ikke noe mer hommage enn Seiko`s "Submarinere" sånn sett. Føler at grensene blir mer og mer utydelige rent moralsk sett, var jo stor diskusjon når folk begyndte å sette ikke-originale reimer på klokkene sine, dette er godtatt for lenge siden og nå er modifikasjoner av eksisterende modeller vanlig diskusjons tema på feks Paneristi. Hommage reimer selges også åpenlyst. Synes det er en naturlig utvikling i en populær hobby, jakten på noe unikt er mer tilfredstillende enn å dra kredittkortet. Er en grense for hvor mange ganger vi kan vise hverandre de samme bildene av de samme klokkene alle har sett før :)

Sette inn et Angelus urverk i en 127 feks, hadde jeg vært rik hadde jeg ikke nølt, da slutter den å være OEM men en mye mer unik og BEDRE klokke imo. For meg handler det om selve klokken, har få moral-filosofiske agendaer bak noen av produktene jeg kjøper, inkludert klokker.

Har et problem med hommage, og det er at 95% av de er søppel, men gjøres det med bra komponenter og håndtverk, hvorfor ikke.

Synest den italia modellen de hadde der blir mer en replica en hommage.

Enig i at vist det er klokker som er inspirert av modeller som ikke lages lengre så kan det til en viss grad være ok. Men når det enste som skiller det fra å være en fake er at de ikke har kopiert logoen til merket de har kopiert så er det ikke ok

Hehe, vi har kanskje hatt dette temaet opp noen ganger ja, i alle fora. Jeg vet ikke helt hvorfor, men det er noe mer Precista som tiltaler meg mer enn andre hommager, kanskje det er det at de stort sett kun lar seg inspirere av utgåtte historiske modeller. Enig i at den italienske kanskje krysset grensen.