Pris på en ny Rolex two tone gold?

Jeg vil herved advare deg mot å gå inn på @Loevhagen sin instagramkonto. For da er det ingen vei tilbake...

223C4189-7E0B-4E03-B83A-1CF0B4EE132E_zpsrhwola8z.jpg

Slenger meg på denne. Muligens et spørsmål som har blitt stilt før, men bør ikke de veiledende prisene på Rolex sine sider ha noe å si for forhandlerne? F.eks. sier de at en no-date Submariner i stål bør koste £5,000 = 50,000 kr. Da sier de i tilleg at "All prices are Rolex's suggested retail price inclusive of V.A.T.". Hvordan kan da Berke forsvare å ta 75k eller hva de nå tar for den?

Slenger meg på denne. Muligens et spørsmål som har blitt stilt før, men bør ikke de veiledende prisene på Rolex sine sider ha noe å si for forhandlerne? F.eks. sier de at en no-date Submariner i stål bør koste £5,000 = 50,000 kr. Da sier de i tilleg at "All prices are Rolex's suggested retail price inclusive of V.A.T.". Hvordan kan da Berke forsvare å ta 75k eller hva de nå tar for den?
Når jeg går inn på Rolex.com, så får jeg opp prisen oppgitt i NOK, hhv. 75900,- for en 116610 og 66600,- for en 114060. En TT Sub har oppgitt pris, som @Loevhagen korrekt oppgir, 120000,-
Så hvor du finner £5000, klarte jeg ikke helt å forstå?

Når jeg går inn på Rolex.com, så får jeg opp prisen oppgitt i NOK, hhv. 75900,- for en 116610 og 66600,- for en 114060. En TT Sub har oppgitt pris, som @Loevhagen korrekt oppgir, 120000,-
Så hvor du finner £5000, klarte jeg ikke helt å forstå?
Akkurat. Kanskje fordi jobbserveren vår er i England så jeg får opp prisene i pund. Ser at forhandler Mappin & Webb i London opererer med Rolex-pris £5,000 http://www.mappinandwebb.com/Rolex-Submariner-M114060+0002/p/17302074/. Men når momsen er på 25%, så kan du jo kjøpe den i London for 50k NOK, tolle inn for 25% (+ NOK 12,5K) og dermed spare 13,400kr på samme klokke fullt lovlig da? Eller er det noe jeg misforstår her?

Husk at dersom hans arbeidsgiver har IP-adresser fra andre land enn Norge, så vil Rolex.com vise andre priser enn i NOK.

EDIT: For sen.

@aksgro

GBP5.000=12*5000=60000NOK - i gamle dager (dvs. i sommer), men nå har jo pundet stupt de siste ukene - så derfor er prisen fordelaktig. ;)

Men - og dette er et stort men; nesten ingen AD i London har sportsmodeller inne, fordi markedet er allerede støvsugd av de som har sett det du nå har sett...og en 114060 er det vel nesten ingen norske AD som får fra Rolex heller i disse dager. Gode tider altså for de som har kjøpt 114060 tidligere i år og selger dem nå...

Ref. "Availability: On application only"

Og: Med 5K i pund, så betaler du 52.000 NOK ferdig momset inn + reise. Via norsk AD vil besparelsen være ca. 9.000 minus reisen til London.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Du har som vanlig rett @Loevhagen . Pundkurs gjør jo dette ekstra gunstig akkurat nå, og er jo da en god forklaring på hvorfor prisforskjellen mellom norsk og engelsk AD er såpass stor. Er i London med jobb relativt ofte, så jeg regner ikke inn reisen som en kostnad. Hvorvidt AD faktisk har klokken inne eller ikke tenkte jeg heller ikke på. Får studere dette litt mer inngående.

PS: Beklager. Det var ikke meningen at dette skulle bli en sånn "nybegynnerlurerpåomdetlønnersegåkjøpeklokkeiutlandet-tråd". Bare stusset på den voldsomme prisforskjellen fra Rolex sine sider når jeg nå nettopp har vært og forhørt meg om Sub hos norsk AD.

Takk for svar.

Hvor er det jeg ikke henger med nå? Med pund på ca 10, og pris på 5000 pund (for SubC 114060), så er det jo 50k + pluss moms, altså 62 500, noe som kun er 4000 mindre enn hos norsk AD? Prisen der er vel 66 600.

Hvor er det jeg ikke henger med nå? Med pund på ca 10, og pris på 5000 pund (for SubC 114060), så er det jo 50k + pluss moms, altså 62 500, noe som kun er 4000 mindre enn hos norsk AD? Prisen der er vel 66 600.
Moms (Value Added Tax - VAT) i UK er 20%. Den må du trekke av ved å dele prisen på 1,2. ;)

Men fullt fradrag for VAT får du bare om AD er hyggelig og du gjør papirjobben eller får klokken sendt til Norge. Om du dukker opp i butikken er sjansen stor for at du blir henvist til en av tax-aktørene. Da får du vel ikke tilbake mer enn 14-15%?

Moms (Value Added Tax - VAT) i UK er 20%. Den må du trekke av ved å dele prisen på 1,2. ;)

Steike! Som du kanskje husker fra GMT-tråden min, så vurderer jeg en 114060.... Den kan jeg da altså spare 14 000 på i England. Tilfeldigvis skal jeg til London om 2 uker. Hos AD var det _ingen_ rabatt å hente, selv ikke etter kjøp for godt over 100k der tidligere.

Men fullt fradrag for VAT får du bare om AD er hyggelig og du gjør papirjobben eller får klokken sendt til Norge. Om du dukker opp i butikken er sjansen stor for at du blir henvist til en av tax-aktørene. Da får du vel ikke tilbake mer enn 14-15%?
Et tips jeg har lest er at man ber den butikken i M&W som har det man vil ha på lager - overfører den bestemte klokka til Heathrows terminal 5 (der får man visstnok VAT trukket av...). http://www.mappinandwebb.com/store-finder/Heathrow/414