Pris på klokker kontra opplevd kvalitesfølelse

Oddemann

Støttemedlem
Medlem
16. des. 2013
Sted
Vestlandet
Ila siste året har mange klokker vore innom. Dyre, billige, kjente produsenter, mindre kjente produsenter, ukjente microprodusenter etc.

Tar meg stadig i å bli facinert over mindre produsenter. Kvaliteten står ofte ikkje tilbake for langt dyrare ur.

Dette er jo i utgangspunktet spesielt, då større produsenter produserer langt flere ur, og dermed burde vere billigere å produsere. Småprodusentene burde jo slite mer med å få produsert kvalitet siden deres kvanta er langt mindre.

ETA urverk eg har i tankene, så selve urverka bør og vere nokonlunde likt prisa.

Hvordan er andre sine erfaringer? Endres kvaliteten betraktelig etter prisen? Eller betaler en meget godt for merke?

Og ja, er slik her og: Feks en Tudor gir mer feelgood følelse på hånda enn en Squale. Selv om kvaliteten oppleves som like bra på begge merker...

Redigert:
Kul tematikk! Noen spørsmål må likevel stilles ut til oss alle for å dra diskusjonen videre tror jeg.

Kvalitet kan i min verden måles. Kvalitet måles i pålitelighet, nøyaktighet, finish på utvendige deler, finish på innvendige deler som verk og ganger på kronehals, kvalitet på pakninger, hvor lenge holder uret tett og andre lignende målbare faktorer.

Følelse... Dette begynner å bli triksete, følelse er subjektivt. Her ønsker jeg at vi kan forsøke å definere hvordan følelsen oppstår. Er det merkets identitet, skapt av feks markedsføring? Er det faktisk historie? Er det høy positiv følelse på bakgrunn av lav pris som gir lav forventning og derfor overrasket positivt? Er det antall likes på TS og instagram?

Slik det er i dag fases ETA ut, så i fremtiden blir diskusjonen dessverre mer relevant i henhold til miyota, sellita og lignende, men det får vi jo ta når det er relevant.

Angående små vs større merker må man skille igjen, mange små merker lager sine deler på samme fabrikk. Denne fabrikken har for alt jeg vet (har ikke satt meg inn i tall) høyere produksjonsantall enn mange store, og mikromerker må muligens derfor kunne ses under ett? Isåfall, ikke så rart at produksjonskostnadene er lavere, spesielt om produksjonen fin er sted i lavkostland.

Så et nytt spørsmål inn på siden, påvirker det brukerens kvalitetsfølelse hvorvidt de som jobber i produksjonen har gode eller mindre gode arbeidsforhold?

Så et nytt spørsmål inn på siden, påvirker det brukerens kvalitetsfølelse hvorvidt de som jobber i produksjonen har gode eller mindre gode arbeidsforhold?

Helt klart! Ville aldri kjøpt en klokke hvor man visste at det ble benyttet barnearbeid eller de ansatte jobbet under elendige forhold med luselønn. Og om det viste seg at man eide en slik, ville jeg fått en rimelig dårlig samvittighet.
Og derfor er vel due diligence et godt stikkord her.

• Liker
Reaksjoner: Kohe321 og Oddemann
Personlig syntes jeg mye av opplevd kvalitet på kasse/bezel er veldig lik på mye micro brands som fks Rolex ( lettest å sammenligne med fordi jeg har en)
Føler jeg betaler mye for urverk, lenke og selvfølgelig merke.

• Liker
Reaksjoner: Oddemann
Følelse... Dette begynner å bli triksete, følelse er subjektivt. Her ønsker jeg at vi kan forsøke å definere hvordan følelsen oppstår. Er det merkets identitet, skapt av feks markedsføring? Er det faktisk historie? Er det høy positiv følelse på bakgrunn av lav pris som gir lav forventning og derfor overrasket positivt? Er det antall likes på TS og instagram?
Jupp, det med feelling blir jo veldig individuelt. Det med likes på TS og Instagram er jo litt morsomt at du nevner. Hadde en periode en Speedy, og uansett kor dårlige bilda var fekk eg ein drøss med likes. Kunne bruke lang tid på å komprimere eit bilde av en Helson eg hadde. Fekk likevel ikkje halvparten av tallet likes. Dette trur eg oppstår fordi en Speedy er en klokke "alle" kjenner til, og dermed trykker likes om en ser.

Håper vi at i de prisklasser vi holder på ikkje støtter barnearbeid etc. Det er vell mer på fakes / veldig lavprisa ur. Håper det iallefall!

Personlig syntes jeg mye av opplevd kvalitet på kasse/bezel er veldig lik på mye micro brands som fks Rolex ( lettest å sammenligne med fordi jeg har en)
Føler jeg betaler mye for urverk, lenke og selvfølgelig merke.
Lenkene er som du nevner et hav bedre om det ligger litt penger i den. Er der en merker største kvalitetsforskjell IMO. Men siden eg bruker mye reimer, så er det ofte eg unngår denne problemantikken. Polaren din er fin dog!:)

Min oppfatning er at feks en skx007 er mye klokke for pengene.
+
Fin krans
Helt Ok kassefinish, iforhold til pris

-
Krans blir treg etter mye saltvann
Verket er primitivt og unøyaktig
Kronen er plundrete i forhold til mye annet.

Helt konge klokke i forhold til pris.
Kan ikke sammenlignes med ur i høyere prisklasse.

Klokker er litt som hifi. Hvis du ikke eksponerer deg for vanvittig bra anlegg er du ofte fornøyd med det du har hjemme.

Blir du kjent med finish som forventes i høyere prisklasse (tenker ikke toolwatches her) blir det lett å se de sjenerende ting med rimeligere alternativer.

Jeg synes man skal være fornøyd med sine ur, uavhengig av prisklasse.
Men, kjøp deg en lupe så vil du fort se hva finish handler om.
Og, skal man kjøpe nytt eller brukt er en lupe gull å være kjent med.

Blir du kjent med finish som forventes i høyere prisklasse (tenker ikke toolwatches her) blir det lett å se de sjenerende ting med rimeligere alternativer.

Jeg synes man skal være fornøyd med sine ur, uavhengig av prisklasse.

Har lupe.
Er og klar over enorm finish forskjel(!)

Eit eige eksempel der er Seiko sin Prospex serie kontra Seiko sin Grand Seiko serie.
Der Prospex serien har OK++ finish, og ein som du nevner treng lupe for å finne irritasjonsmoment, der treng ein ikkje lupe for å få fram Grand Seiko serien sin ekstreme finish. Dog med lupe får ein jo med endå fleire detaljer i Seiko Grand Seiko serien...

Er nøgd med mine ur uansett prisklasse forsåvidt, men merker jo at jo dyrere enn prøver, jo meir må ein opp i pris for å få "feelingen" som eg tidligere har nevnt...

Endå eit eige eksempel: Førre Oslotur var eg innom det meste av urbutikker. Testa i hytt og pine opp til ca 60k klassen(Der mi grense i utgangspunktet går for klokkekjøp). Fekk NADA feeling for noko før eg testa einSeiko Grand Seiko Snowflake hos Christensen. Denne gav litt "vilha" følelse med eingong. Første skikkelege "vilha" følelse fekk eg dog ikkje før eg testa @Klokklokk sin AP noen minutter. Der og skyhøg finish som ein ikkje treng lupe for å spotte:)

Edit: Igår var eg innom min lokale urmaker og testa et ur frå TH sin nye retroserie. Denne og gav litt "feeling", selv om den kun er 39mm (har hatt fordommer for alt under 41 før...)
tagheuer.jpg

I det øyeblikket man må ta frem lupe for å se forskjell på finish så kaster jeg inn håndkleet.
Jeg husker et foruminnlegg på et engelskspråkelig klokkeforum hvor en påstår hvor mye bedre finishering ALS hadde en de dyre GOene. Han kunne se helt klare forskjeller med sitt mikroskop....jada:rolleyes:

I det øyeblikket man må ta frem lupe for å se forskjell på finish så kaster jeg inn håndkleet.
Jeg husker et foruminnlegg på et engelskspråkelig klokkeforum hvor en påstår hvor mye bedre finishering ALS hadde en de dyre GOene. Han kunne se helt klare forskjeller med sitt mikroskop....jada:rolleyes:
Heh, men en lupe må man ha. Det følger jo av og til med i slike klokkesett. Hadde vell ikkje kjøpt en viss ikkje. Men moro med lupe då. Enormt detaljar ein får fram.

En tri-color Zenith gav meg kanskje den sterkeste kombinasjonen av pris/kvalitet. Føles som den er verdt dobbelt så mye i forhold til finish og byggekvalitet når jeg sammenligner med andre merker. Er fortsatt en dyr klokke men har vanskelig for å finne så mye annet som kan utfordre den som havner under 40K brukt.

Jeg hadde nok en dårlig formulering. Mente det faktisk andre veien. Rimeligere ur med matchende finishiering er utrolig å se på med lupe.
Ur mer plettfri finish ser man ofte på litt avstand. Lysbrytninger og lignende.
Det er uansett nødvendig på en del i verket, så like greit å bli vant til lupen synes jeg;)

• Liker
Reaksjoner: Oddemann
Jeg hadde nok en dårlig formulering. Mente det faktisk andre veien. Rimeligere ur med matchende finish er utrolig å se på med lupe.
Ur mer plettfri finish ser man ofte på litt avstand. Lysbrytninger og lignende.
Det er uansett nødvendig på en del i verket, så like greit å bli vant til lupen synes jeg;)
Må kjøpe meg lupe nå skjønner jeg :D

Edit: Rettet det for deg :)