Pris på service?

Medlem
30. sep. 2008
Da jeg skulle sjekke power reserven på min omega seamaster med omega 1120 urverk var skuffelsen stor da jeg oppdaget at denne var på kun 35timer i motsetning til annonserte 44 timer.
Det jeg lurer på er om jeg bør sende den på service og om dette er noe urmakeren på hjørnet kan utføre.
Er det noen som evt vet hva som er gale med klokken min og hva det evt vil koste å fikse den.

Ha en fortreffelig helg!!

Omegaen har fått pause i dag så i dag er det samuraien som får gleden av å være med på lesesalen

Ikke sikkert at du trenger noe service på uret ditt. Hvordan registrerte du at uret var max opptrukket ? Jeg har merket meg at f.eks en IWC 3717 trenger bortimot 4 dagers "normal" bruk for å bli max opptrukket. (Jeg har uret på om natten.)

Jeg mener dette er et ur som også lar seg trekke opp manuellt så jeg trakk uret opp manuellt til jeg hørte et svakt klikk, mener det er dette som gir beskjed om at det er het opptrukket. Jeg er rimelig uvitende ang urverk så kanskje jeg skal ta en testrun til og se.

Nå har jeg testet gangreserven igjen to ganger og resultatet ble 23t og 13t :eek: Og jeg er ganske sikker på at klokken har vært fullt opptrukket. Så det blir nok å ta den på service Jeg bor i Bergen så leverer den sikkert inn til Bjerke, er det noen som har noen anbefalinger på andre urmakere som utfører service på Omega?

Ps!

Regner med at det ikke er mulig, men kan jeg ha trukket klokken for mye opp og på denne måten ødelagt fjæren?

Om du har en Protid butikk i ditt området, tror jeg de sender klokken til Swatch Group sitt norske verksted på Kaldbakken i Oslo.
Jeg tror alle kjedebutikker o.l som selger Omega har service avtale med SwatchGroup nordic faktisk..

Siden vi er inne på fullt opptrekk.. Er det noen som kan si om det er farlig å trekke min Rolex Submariner helt opp? Jeg har aldri gjort det selv.. stopper det slik som på paneraien?

Helt ufarlig. Den har en overwind mekanisme som clutcher in når den er full. Dette hører du ved å holde klokken opp til øret ditt når du trekker opp. Alle automatiske klokker har dette.

Generelt så er jeg forsiktig med å trekke opp klokker som har automatisk urverk.

Selv om de fleste ur tåler det, er det etter min mening viktig å være forsiktig, og ha i bakhodet at disse er primært bygget for automatisk opptrekk. Det gir unødvendig stress på mekanismen å trekke de opp manuelt.

For mye og "brutalt" opptrekk kan slite tennene på tannhjulene. Det er noe helt annet med manuelle urverk, som er giret for manuelt opptrekk.

Jeg tror faren med for mye manuelt opptrekk av automatiske klokker går ut på at girtennene inne i fjærhuset blir etterhvert slitt når overwind mekanismen trer i kraft.
Hovedfjæra i automatiske klokker sitter løst i fjærhuset, og når den er trukket opp hopper fjærenden fra hakk til hakk inne i fjærhuset. Det er det som gir den klikkelyden når du har trukket den helt opp.
Så lenge du ikke gjør dette hver dag tror jeg det skal gå fint.