Pris på ur i Norge kontra utlandet

Medlem
5. juni 2011
Innlegg
3
Hei,

Jeg har tenkt å kjøpe mitt første mekaniske ur i løpet av sommeren. Foreløpig er Omega Speedmaster Professional den fremste kandidaten, men jeg må gjøre litt flere undersøkelser for å være helt sikker på hva det er jeg vil ha.

Jeg har begrensede midler for dette kjøpet, og vil helst ikke betale mer enn nødvendig. Jeg lurer derfor på om det er noen nevneverdig forskjell på pris på de samme klokkene i forskjellige land. urverket.no skal ha 24k for denne klokken. Er den noe nevneverdig billigere i forretninger i San Francisco, Geneve, London, Tokyo eller Stockholm?
 
Kjøp brukt. :)

Ja, det er absolutt et alternativ. Men mens jeg kan avgjøre kvaliteten på et par sko eller en dress i løpet av sekunder, har jeg virkelig ikke peiling på ur ennå. Så der er jeg et lett bytte for tvilsomme selgere. (c:

Jeg får legge ut en kjøpsannonse her på forumet når jeg har bestemt meg, kanskje.
 
Omega er et merke det er lett å få god pris på hos forhandler. I tillegg er det nok litt å hente på valutaen om du kjøper i utlandet.

Omega er også en av de merkene som taper seg mye i verdi straks du tar klokken ut av forhandler, så kjøpe brukt er et godt forslag. Da slipper du å ta det store tapet om du en gang vil selge klokken.
 
Om du tar deg god tid, ser på urene hos AD, leser forum (mye kunnskap å hente på utenlandske forum) etc så vil du fort lære deg å skille en god utgave fra en dårlig.
En Speedmaster er ett veldig greit ur å lære seg dette på.
Det er et ur det går mange av, det har lang historie, flere variasjoner etc etc.
 
Omega

Hei,

Du har fått noen gode råd allerede her.

Omega er et merke som er (relativt) vanlig, også i Norge. Dermed er det mange forhandlere, og du har muligheten til sjekke litt rundt, og "forhandle" litt med flere. Og da kommer forskjellene frem.

Jeg har personlig mange meninger om urkjøp i utlandet vs Norge, men akkurat når det gjelder Omega, heller jeg litt mot å handle av den lokale sjappa/Norge.
JA - du vil høyst sannsynlig finne en noe bedre deal f.eks. i London - men det teller kanskje også litt (noen 1000-lapper) å bygge relasjoner med din lokale forhandler? Spesielt om de har flere interessante merker for fremtiden osv.
Selvfølgelig - er du på ferie - vet NØYAKTIG hva du vil ha - og får THE deal fra en AD ved hotellet ditt, så går du for den, men i dette tilfellet ville jeg sjekket litt rundt lokalt.

Er selv litt i samme båt, og har den siste tiden sjekket en del rundt ang. en Omega AT med nye 8500 urverket, og jeg heller mot å betale litt ekstra lokalt da jeg begynner å få en hyggelig relasjon med denne ADen.
- Så jeg har altså gjort en grundig "forhåndssjekk" og vet dermed at jeg får en hyggelig "norsk" pris på på uret, om den likevel ikke er best i verden.


Lykke til med jakten,

BT
 
Hvis du får en god pris hos en AD ville jeg gått for det.:)
Det er en litt annen opplevelse å kjøpe sitt første "skikkelige" ur hos en AD med god service, enn å få en ihjel tapet pakke i posten.
Forutsatt at du ikke får flippesyken. Da er det brukt som gjelder.;)
 
Her får man vel også et dillema ang. fortolling.
Skal man ta klokken på armen og sende boksen eller kjøpe den tax-free og gjøre det riktig.
Nå er Omega etablert her i Norge, men hvis de må sende den til Sveits for ytterligere reperasjoner vil man vel få et problem hvis den ikke er tollet inn.


Her inne vil du få svaret at uret skal "momses" inn i Norge.
 
Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.
http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131821

Får kanskje ikke så mange Omega'er etc for den prisen, men greit å vite likevel
Har benyttet Post Restante Strømstad som mottaksadresse noen ganger også. Ved forsendelser innen EU betales som kjent bare moms fra det stedet man kjøper varen. UK moms er bl.a. betydelig lavere.
 
Meningsløst å smugle inn en klokke for å spare mva vil nå jeg mene. Ser at ovennevnte mener at mva er betydelig
lavere i UK, men det er vel å ta i. Mva i UK er 20% til orientering, mot 25% her. Man sparer ergo 500,- i mva på en
klokke til 10000,.. Og blir du tatt i tollen med innsmuglet klokke, så ryker klokka+bot i tillegg.
Med så lite å spare, blir vel risikoen i overkant høy eller?? ;)
 
Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.
http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131821

Får kanskje ikke så mange Omega'er etc for den prisen, men greit å vite likevel
Har benyttet Post Restante Strømstad som mottaksadresse noen ganger også. Ved forsendelser innen EU betales som kjent bare moms fra det stedet man kjøper varen. UK moms er bl.a. betydelig lavere.

Jeg vil bare minne om at forumreglementet ikke tillater diskusjoner/tips om hvordan man kan smugle en klokke inn i Norge uten å betale mva.