Prisantydning SM300

Spennende klokke! Dette er vel en ganske tidlig modell. Ved første øyekast ser jeg at time og minuttvisere er
byttet på et tidspunkt da de ikke matcher resten av skiven/sekundviseren. Jeg er sikkert på at @SpaceCowboy
snart kommer på banen med mere utfyllende informasjon:eek:

Redigert av en moderator:
Noen som kan forklare meg praksisen med at noen få klokker ikke har pris? Betyr det at han selv er usikker på verdien? Verdien er lav, men han håper at noen skal by langt mer enn den er verdt? Verdien er så høy at folk blir skremt om han skriver pris?

Skjønner det hvis det er helt unike klokker som knapt finnes på markedet og er ekstremt vanskelig å sette pris på, men en Omega Seamaster Vintage?

Forøvrig er jeg veldig svak for denne klokken, divere fra denne perioden er vakre.

Jeg får ikke bezelringen til å stemme på denne klokken, syns at den likner mer på bezelring fra SM120. Etter et søk på google finner jeg et bilde av en SM300 med tilsvarende bezelring.

Normalt vil jeg si at rundt 20 000 høres ut som en grei pris på en SM300 i god stand. Når det er sagt, så syns jeg det er rart at prisene ikke er høyere når man ser hva man får for en vintage Rolex. Er sjeldnere man ser en fin SM300 til salgs enn en fin 1680.

EDIT: Den har heller ikke de flotte sverdviserne jeg forbinder med vintage SM300.

Etter litt mer googling ser det ut til at dette er første utgaven med referansenummer 2913, som kom på slutten av 50-tallet.

Redigert:
Har ikke så mange å sammenligne med, men det lå ute en urørt 165.014 (som dessverre manglet bezel) til ca. 16' før moms i England tidligere i år. Så når denne har bezel, men ser ut til å ha fått byttet ihvertfall visere ville jeg ikke betalt mye mer enn 20'.
Men dette er jo bare synsing fra min side, kan godt hende Briljant mener den er verdt mye mer..
@SpaceCowboy har nok noen innspill å komme med også :)

Etter å ha kikket litt mer, ble jeg også usikker på skiven, da jeg mener at denne skal se slik ut:
fe2e69dd.jpg

Det kan godt hende det var variasjooer når det gjaldt skivene, men jeg ville fått det dobbeltsjekket av noen med mer kunnskap på dette feltet enn meg. Gjengen på Omegaforums pleier å ha ganske god peiling.

edit: etter å ha googlet litt mer, har jeg funnet flere av denne modellen med samme skive som den Briljant selger - så den er nok korrekt.

Forøvrig så er vel dette en 165.014, som ble introdusert i 1962. Den har "straight hands", mens 2913 hadde "arrow hands" :)

Redigert av en moderator:
Jeg får ikke bezelringen til å stemme på denne klokken, syns at den likner mer på bezelring fra SM120. Etter et søk på google finner jeg et bilde av en SM300 med tilsvarende bezelring.

Normalt vil jeg si at rundt 20 000 høres ut som en grei pris på en SM300 i god stand. Når det er sagt, så syns jeg det er rart at prisene ikke er høyere når man ser hva man får for en vintage Rolex. Er sjeldnere man ser en fin SM300 til salgs enn en fin 1680.

EDIT: Den har heller ikke de flotte sverdviserne jeg forbinder med vintage SM300.

Etter litt mer googling ser det ut til at dette er første utgaven med referansenummer 2913, som kom på slutten av 50-tallet.

Så denne nå i dag tidlig og det er ikke en 2913. Det er en korrekt 165.014. Må ikke blandes med en 165.024 eller 2913. Sistnevnte hadde dauphine visere og en annen skive:

2913-1.jpg

Eksempel på en 2913-1, tidlig førstegenerasjon SM300

21954p0.jpg

Eksempel på en 165.014, sein førstegenerasjon SM300

55_396082403.jpg

Klokka fra Finn-annonsen.

Bezel-ringen er meget pen, jeg er ganske sikker på at den har blitt pusset opp. Det er definitivt ikke en bezel til en 120.

Den har også fått nye visere en eller gang så vidt jeg kan se, da det er forskjell på patina. Viserne er korrekte for denne modellen. De skal være såkalte "stick" og ikke "sword". Denne typen visere fantes også på 165.024-modeller, faktisk så seint som i 1966-67 i følge katalogbilder jeg har sett. Sverd-visere ble ikke introdusert før rundt 1965 og da for 165.024-modellene.

Pris? Disse tidlige SM300-variantene har økt i popularitet de siste årene. En bekjent av meg fra et annet forum solgte sin i sommer, her er diskusjonen på Omega-forumet: 165.014 Seamaster 300 - What Is It Worth? | Omega Watch Forums

Redigert:
Takk for alle tilbakemeldingene - herlig med så mye kunnskaper samlet på et brett! Jeg kjenner jeg er svak for designet på disse SM fra 60-tallet, gitt! Spørsmålet (og det blir vel mest et spm om følelser) er om man for den prisen skulle vurdert NOS fra f.eks watchco. Unektelig kult med en klokke som har "levd" litt - men også kult med en som man kan slite selv.

Personlig synes jeg slike annonser skaper mer irritasjon enn noe annet.

Vil ha et fornuftig bud på dette uret og glem tullebud og skambud.

Ta heller noe søk på nettet og finn ut hva dette kan være verdt.

Da synes jeg heller at selger skal ta seg noen søk på nettet og finne ut hva det er verdt, for deretter å ihvertfall komme med en prisantydning.

Personlig synes jeg slike annonser skaper mer irritasjon enn noe annet.

Da synes jeg heller at selger skal ta seg noen søk på nettet og finne ut hva det er verdt, for deretter å ihvertfall komme med en prisantydning.

Enig i det! Men subjektivt har jeg ikke noe problem med det. Men det er ikke viktig her, det er hva som er best objektivt sett både for selger og kjøper.

Det som er synd når selger IKKE oppgir pris (og spesielt med slike klokker) er at han fort kan gå glipp av potensielle kjøpere. Så det er selger som lider her, ikke kjøper slik jeg ser det. Dessuten skaper det en del mistenksomhet fra begge hold.

Når det er sagt ville jeg personlig bydd mellom 13-16.000 for denne. Hadde den vært med originale visere, ville jeg bydd 16-19.000. ;) Hadde den hatt original bezel.... Vel, da måtte man nok ha tippet 20.000 i alle fall. Men det er både sjeldent og vanskelig å få bekreftet.

Men da ville jeg sett verket, sjekket referansenummer på innsiden og holdt klokka i hånda. Caveat Emptor as always. :)

Redigert:
Helt enig ang dette med pris, om selger ikke har peiling og kun ønsker bud så er det greit. Hans potensielle tap, men når selger KREVER at man søker opp pris selv for å ikke komme med "skambud" så holder jeg meg iallefall vekke. No offence til Jonny :)

Og for meg så virker det som om han forventer noe helt annet enn 13-15 000,-?

Kosmetisk ser denne bra ut, synes prisen er ok også. MEN:

Den må sjekkes. :) Du må eventuelt få referansenummeret (for en kal. 601 skal dette være 135.027) og du bør også få et bilde av verket for å vurdere slitasje osv. Du bør også spørre om sist det var gjort service på denne. Virker som det ikke har blitt gjort i hans eierskap. I så fall må du beregne et par tusen i løpet av relativt kort tid vil jeg tro.

Å ja. Litt dårlige bilder. Ville bedt om et bedre bilde av skiva for å vurdere tilstand og patina.

+1 på den.
Hvis det er noe nytte i det solgte jeg en 14755 for ca 22 lapper og det er flere år siden....Den var mer original en denne, og jeg vet lite om denne modellen går for mer enn den typen jeg hadde.

En original CK14755 (som er så og si identisk med en 2913) som ser bra ut burde gå over 20 lapper, ja! Men med en oppusset bezelring og nyere visere havner vi fort på maks 15 slik jeg kjenner markedet. Det samme gjelder for en 165.014, jf. den på finn.

I så måte er den på finn.no en klassiker. Mange selgere ber om de samme prisene for pene, oppussede klokker som for originale pent patinerte klokker. Som regel blir disse liggende en stund på diverse fora, for så enten å selges til en normalisert pris eller ikke solgt i det hele tatt. Jeg tar jo forbehold her om at dette er tilfelle, da selger ikke vil oppgi pris. :rolleyes:

Men igjen: Det er et fritt marked og hvis noen liker et oppusset objekt så godt at de ønsker å betale ekstra, så er det helt greit! ;)

Redigert:
Kosmetisk ser denne bra ut, synes prisen er ok også. MEN:

Den må sjekkes. :) Du må eventuelt få referansenummeret (for en kal. 601 skal dette være 135.027) og du bør også få et bilde av verket for å vurdere slitasje osv. Du bør også spørre om sist det var gjort service på denne. Virker som det ikke har blitt gjort i hans eierskap. I så fall må du beregne et par tusen i løpet av relativt kort tid vil jeg tro.

Å ja. Litt dårlige bilder. Ville bedt om et bedre bilde av skiva for å vurdere tilstand og patina.
Takk for tips. :)

Denne dukket opp i dag:

The Military Watch Resource - Community Fora

Ikke akkurat billig, men det er kult med sånne "Låve-funn"...

:)

Jarl

Wow! Der har du en som ser ut som kommer fra original eier. Det som jeg spesielt legger merke til et patina-forskjellen på hhv. skive og visere:

DSCN1384_zps08d9550e.jpg

Kan det være at man brukte forskjellig type luminova? Gitt at dette er riktig og at viserne er originale til klokka? I så fall må klokka på finn re-vurderes. Da kan også den ha originale visere...

Gitt at det er en-eier og at papirene er der, synes jeg prisen er... grei. Kanskje litt høyt (NOK 37000) og her kan det være muligheter for pruting men antageligvis ikke så mye. Men bezel ser ut som i original stand og det er veeeeeeldig sjeldent med disse. Bezel-insert (hvis en kan kalle det det) er kun en slags folie som ligger utpå bezelen og derfor veldig utsatt for slitasje.

Kult! Minner meg på at jeg må besøke MWR oftere, det er jo et kanon-bra forum. :)

Har du en link til oss som ikke er logget inn på MWR:eek:

De krever visst pålogging for å se salgssidene.... :(

Her er begrunnelsen:

"Recently, we've had a rash of scammers trolling this site (and other watch sites). Typically, they respond to "WANT TO BUY" ads and offer the watch a buyer is looking for. They will use a fake name and email address, often very closely matching an established registered user who has gained a good reputation. Be very wary of sellers responding to your Want to Buy ads. Be very wary of offers that sound too good to be true. Be cautious of buyers and sellers who do not have an established reputation.

By locking the PX to registered users only, we can more closely control who responds to your ads. This will lead to safer environment for all.

If you encounter any suspicious activity, please by all means contact a moderator."