...men jeg lurer egentlig bare på hva folkets definisjon av NOS er - og om de delene som brukes faktisk er gamle, eller om de er produsert nærmere 2010 enn 1950
NOS har blitt en del misbrukt, spesielt i salgsøyemed. Her er et førsøk fra min side å si noe om dette begrepet.
Først fra et klokke-perspektiv:
NOS står for "New", dvs. at klokka i sin helhet skal være splitter-ny og ubrukt. Videre skal den være "Old Stock", dvs. at den har ligget og støvet ned på et gammelt lager. Ekte NOS er da ei ubrukt klokke som ikke ble solgt i sin tid og som fremstår slik den kom fra fabrikken. Boks, (åpne) papirer, hang-tags osv skal følge med.
Det er altså beskrivelse av en tilstand på klokka. Er klokka solgt av AD i sin tid går den fra NOS til Mint (eller LNIB som noen ynder å si). Også daler tilstanden gjennom bruk.
Så fra et dele-perspektiv:
Ja, man snakker også om "NOS Parts". Skal man følge samme definisjonen vil dette være deler produsert da den aktuelle modellen ble solgt i markedet. Delene fremtstår altså som "ny" men kommer fra et "gammelt lager".
Hva blir så ei klokke som bygges av "NOS Parts"? Den er ikke NOS klokke i mine øyne, men altså satt sammen av NOS Parts. Er det en franken? Vel, ikke hvis alle delene faktisk er NOS og kan knyttes til samme modell slik jeg ser det. Da er det som mange hevder kun et spørsmål om tilfeldigheter om disse delene ble plukket ut og satt sammen på fabrikken, la oss si i 1971, eller om det ble gjort det ved en senere anledning. Problemet er at disse klokkene ikke vil ha boks og papirer (eller hvis de har det kan de som regel ikke knyttes til serienummer osv.) Igjen: "Klokke av NOS Parts" men ikke "NOS klokke".
Når blir det en franken? Vel, det vil være når man begynner å "blande inn" deler som er a) produsert for andre modeller eller b) produsert som reservedeler for modellen etter at modellen har gått ut av sortimentet.
Dette er min definisjon. Så lar jeg spørsmål og svar til selger avgjøre hva klokka er og hva den måtte være verdt. Uavhengig av hva selger måtte si og mene.