Jeg tror de fleste mennesker i dette landet bryter lover både bevisst og ubevisst, fordi det meste er lovregulert. Vi har bla. bygningsregler og trafikkregler som blir brutt titusenvis av ganger daglig, jeg har til gode å høre historier om at man ringer politiet og innrømmer at man så 70 skiltet forsent og dermed tilbyr seg å betale for forsømmelsen. Tror ikke systemet ville takle slik ærlighet.
Jeg har for mange år siden opplevd det samme som ChristianN, jeg gjorde tollmyndigheten oppmerksom på at en aktuell vare ikke var fortollet, men ble avvist bryskt med at den var klarert og ikke skulle fortolles.
Hadde det vært riktig av meg å ta varen og kvitteringen med til tollmyndigheten og ikke gitt meg før jeg fikk betale de 150 kronene? Vel, jeg vurderte det slik at det totale økonomiske tapet til myndighetene ville blitt større hvis jeg måtte bedt om fritt fra jobb for å personlig møte tollmyndighetene og kreve å betale dette beløpet. Og jeg har ikke dårlig samvittighet av denne grunn, og jeg anser meg selv som en med meget høy moral.
Vel sagt!
@Skug er en idealist.
Lovene bøyes og strekkes av staten mer eller mindre, avhengig av politiken som er ført og sine ekonomisk interesser.
Når staten tapper mer penger til å gjennomføre loven enn å "glemme" den... Da staten "glemmer" loven.
Nå diskusjonen tar en interessant vri men det er nok bare en lang erfarne advokat som hadde forstått kynismen der...
Alt av det der er min visjon: Dere tenker som dere vil... Da er jeg ferdig å uttalle meg: Før PST ringer på døren
"We are only numbers...Freedom is a myth"
Patrick Mc Goohan.
Redigert av en moderator: