Prisspørsmål

E

Equitem

Guest
Hei,
Jeg er ingen klokkeekspert så da tenkte jeg at dette forumet var et bra sted å få litt kunnskap. Jeg har en Rolex GMT II modell 16710 med svart og rødt bezel som jeg ønsker å selge. Klokken er kjøpt i juli 2006 og ser pen ut (ingen hakk, dype riper o.l.). Har alle bokser, sertifikat, tags, pusseklut osv. Så langt jeg vet har modellen gått ut av produksjon. Den har vært begrenset i bruk, har ikke vært til service, eller polering. Er det noen her som kan gi meg et tips om hva jeg bør selge den for? Bør jeg levere den til service før salg (tror kanskje ikke det lønner seg, da jeg trolig ikke får en merpris som tilsvarer servicekostnaden)? Takknemlig for svar.
Rolex%20GMT_zpsfwecrd5v.jpg
 
Siden det ikke har blitt tatt service på 9 år må du nok ta det i vurderingen av prisen. Tror uansett ikke du vil få tilbake hele service-summen om du leverer den inn selv. Disse har steget mye i pris i det siste og det er vanskelig å gi deg noe veldig konkret. Du er over 40 og under 50 i alle fall. Om det er 42K eller 48K tørr jeg ikke å mene noe om. Tror du er nærmere 42K i alle fall pga service-casen. Siden denne både er "no lug holes" og har "SEL" er det mange som jakter på dem så den bør selge relativt fort.
 
Siden det ikke har blitt tatt service på 9 år må du nok ta det i vurderingen av prisen. Tror uansett ikke du vil få tilbake hele service-summen om du leverer den inn selv. Disse har steget mye i pris i det siste og det er vanskelig å gi deg noe veldig konkret. Du er over 40 og under 50 i alle fall. Om det er 42K eller 48K tørr jeg ikke å mene noe om. Tror du er nærmere 42K i alle fall pga service-casen. Siden denne både er "no lug holes" og har "SEL" er det mange som jakter på dem så den bør selge relativt fort.
Tusen takk for svar!
 
Hei,
Jeg er ingen klokkeekspert så da tenkte jeg at dette forumet var et bra sted å få litt kunnskap. Jeg har en Rolex GMT II modell 16710 med svart og rødt bezel som jeg ønsker å selge. Klokken er kjøpt i juli 2006 og ser pen ut (ingen hakk, dype riper o.l.). Har alle bokser, sertifikat, tags, pusseklut osv. Så langt jeg vet har modellen gått ut av produksjon. Den har vært begrenset i bruk, har ikke vært til service, eller polering. Er det noen her som kan gi meg et tips om hva jeg bør selge den for? Bør jeg levere den til service før salg (tror kanskje ikke det lønner seg, da jeg trolig ikke får en merpris som tilsvarer servicekostnaden)? Takknemlig for svar.
Rolex%20GMT_zpsfwecrd5v.jpg

Et flott ur som du garantert kommer til å angre på at du selger.
De som solgte slike for 5-6 år siden for +/- 25.000.- angrer nok i dag (inkludert meg selv), akkurat som de som selger disse for +/- 45K i dag vil angre om noen år.
 
Enig, om du ikke trenger pengene ville jeg puttet klokken tilbake i boksen, puttet den i en bankboks/safe. Skrevet en mental kontrakt med deg selv om at klokken først kan selges om ti år.

La oss uansett ta frem denne tråden i 2025 og se hva hvordan prisen har utviklet seg. Jeg tipper at i 2025 omsettes disse for 90-110´.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preben Lidi
@Equitem - om du ikke er klokkeekspert som du sier, så har du i alle fall sjekket ut alle nødvendige parametre for et salg. Jeg - i motsetning til du to før her - ser få grunner til å beholde en klokke som dette hvis du ikke liker å bruke den. Å ha noe slikt som såkalt investering er en risiko. Bedre med en fugl i hånda i dag - enn ti på taket i 2025.

De som har solgt sine eldre Rolexer for noen år siden kan nok si de angrer i dag - men de glemmer en vesentlig ting; de brukte antagelig pengene på noe de hadde mer bruk for / ønsket seg. Det kan ha vært reise, oppussing eller sogar ei annen klokke. Salget hadde mao. en misjon.

Hvis du skal selge klokka for å finansiere noe konkret; selg den. Har du ingen konkrete planer; vurder en gang til hvorfor du skal selge den.
 
Redigert:
Å ha noe slikt som såkalt investering er en risiko.

Feil.
Alle investeringer har en risiko (akkurat som det faktum at 2+2=4), min påstand er at det ikke finnes en bedre investering enn et sportsur fra Rolex i stål.

Jeg har kjøpt og solgt ganske mange klokker de siste årene, jeg kan garantere at alle stålklokkene fra Rolex som jeg har solgt har steget betraktelig i verdi siden jeg solgte de, men som du sier, penger kan brukes på andre ting enn klokker. Det hadde sikkert vært gøy å sitte med alle klokkene jeg har eid, men da hadde jeg ikke fått kjøpt meg leilighet mm.

Edit: Beklager å forsøple tråden din, jeg tror du får 42-45´ kroner om du legger den ut for salg. Pengene du eventuelt bruker på en service får du kanskje igjen 50% av. På finn.no hadde en fersk service gjort at salget hadde gått fortere, men her inne tror jeg ikke det har så mye å si.
 
La meg få tiltre det @Loevhagen skriver her. Det er et ufravikelig faktum at prisene på Rolex har steget ganske kraftig, særlig de siste årene. Men det er ingen garanti for at prisene kommer til å stige like mye i årene som kommer, arbeidsledigheten stiger, produktiviteten flater ut eller faller sågar i en del sektorer.

Det som er viktig er at du gjør det som er best for deg. Har du en annen klokke i kikkerten, gå for den! Den eneste klare fordelen ved å legge uret i bankboksen ut over muligheten for prisstigning er at det nok setter en stopper for en potensiell klokkekarriere, hvis du da ikke har andre ur du kan flippe.
 
  • Liker
Reaksjoner: timeless1971
Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg ønsker å kjøpe et Datejust II modell og det er grunnen til salget. Uansett, det er nesten utrolig hvordan Rolexklokkene har steget i pris de siste årene.
 
Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg ønsker å kjøpe et Datejust II modell og det er grunnen til salget. Uansett, det er nesten utrolig hvordan Rolexklokkene har steget i pris de siste årene.
Det er vel et par relativt nye DJ II til salgs her på sonen nå, kanskje noen vil bytte med et mellomlegg?
 
  • Liker
Reaksjoner: Equitem
De fleste her inne er hyggelige mennesker, så du kan trygt ta kontakt med noen potensielle DJ II selgere, og se om det er muligheter for å komme til enighet om noe.
 
  • Liker
Reaksjoner: Equitem
Enig, om du ikke trenger pengene ville jeg puttet klokken tilbake i boksen, puttet den i en bankboks/safe. Skrevet en mental kontrakt med deg selv om at klokken først kan selges om ti år.

La oss uansett ta frem denne tråden i 2025 og se hva hvordan prisen har utviklet seg. Jeg tipper at i 2025 omsettes disse for 90-110´.
Det blir kjedelig her på sonen hvis alle bare skal sitte på gjerdet å vente på bedre tider ;)
Viktig å holde handelen igang. Har selv hatt utrolig mange klokker som jeg angrer på at jeg har solgt(hvis man bare skal regne kroner og øre på denne hobbyen) Men hvis ikke jeg hadde solgt noen av og til, så hadde jeg aldri klart å ha vært eier av alle de klokkene jeg har vært så heldig å ha hatt de siste årene ;))

Jeg sier få solgt, Gøy med no nytt..
 
Det er bare en fasit og den vet vi ikke før om 10 år. Det jeg vet er at min fasit gjennom 35 år er å ikke selge. Har bare kjøpt, har aldri solgt - angrer ikke. Mitt råd er at hvis du ikke må selge - behold denne fine GMT.
Tom
 
  • Liker
Reaksjoner: Equitem og Guest571
La oss uansett ta frem denne tråden i 2025 og se hva hvordan prisen har utviklet seg. Jeg tipper at i 2025 omsettes disse for 90-110´.

Jeg spår at på denne dag om 10 år så vil TS marked oversvømmes av annonser fra folk som leste denne posten og satte alle sparepengene i sportsur :p
 
Ja, det må jeg si gikk kjapt ja. Vi får se om han har planer for reinvestering, og deler bildene med oss. Han hadde DJ II i søkelyset, de som sitter på slike og vil selge, her er det en kar som er i markedet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Equitem