Problemer med å skru inn "Screwdown-Crown" på en Orient Mako Xl

Medlem
20. juni 2012
Har hatt litt problemer med å få skrudd inn kronen på denne den siste tiden, og idag får jeg ikke skrudd den inn i det hele tatt. Akkurat som 'gjengene' (er det slik det skrives?) på skruen ikke tar tak liksom.

Noen som har hatt lignende problem før? Klokken er under 6 mnd gammel og kjøpt via Ebay (Så det vil selvføgelig bli komplisert og få sendt denne tilbake for å få benyttet garanti). Mye kan noe slikt koste og få reparert hos en Urmaker? Er dette et vanlig problem på disse (og andre klokker?)

-Kay-

Hadde det samme problemet på en Tissot Seastar. Ble fortalt at gjengene var slitt ut (1 år gammel klokke!).
Fikk det ordnet på garanti. Ta den inn til urmaker og få et estimat.

Hadde det samme problemet på en Tissot Seastar. Ble fortalt at gjengene var slitt ut (1 år gammel klokke!).
Fikk det ordnet på garanti. Ta den inn til urmaker og få et estimat.

Snakket med en Urmaker i åsgårdstrand som mente at hvis jeg skaffet delene så kunne hu ordne det for rundt 400 kr med trykktesting for "bading" da hu manglet sånn kammer..

Er dette grei pris? Og det er vell billigere for meg å prøve å få tak i ny krone via nettet enn å la hu gjøre det? :)

-Kay-

Jobben tar vel 5-10 min + trykktesten, så det er vel opp til deg om det er billig eller dyrt. Når det gjelder å finne deler til Orient så kan det bli en ganske god dedektiv jobb hvis du skal ha Orginal krone. Desverre så er ikke Japanerne noe flinke til å holde noe stort varelager på ettermarkedet. Blir det tomt så er det tomt. Håper du finner en! :)

Jobben tar vel 5-10 min + trykktesten, så det er vel opp til deg om det er billig eller dyrt. Når det gjelder å finne deler til Orient så kan det bli en ganske god dedektiv jobb hvis du skal ha Orginal krone. Desverre så er ikke Japanerne noe flinke til å holde noe stort varelager på ettermarkedet. Blir det tomt så er det tomt. Håper du finner en! :)

Med Seiko som hederlig unntak da, de garanterer reservedeler ti år tilbake, og ofte lenger. Til trådstarter, jeg ville gått for reparasjonen :)

Med Seiko som hederlig unntak da, de garanterer reservedeler ti år tilbake, og ofte lenger. Til trådstarter, jeg ville gått for reparasjonen :)

Altså det med Orient og reservedeler stemmer visstnok ikke!

I garanti heftet på Orient klokka stod det at det var en forhandler for Orient i Norge. Så jeg tok kontakt og stakk
innom noe som heter Arilds Agentur i Stavern utenfor Larvik. Veldig ålreit kar!
Han gikk inn på bakrommet, fant en reservekrone og ordnet det for meg på sånn 15 minutter uten kostnad.

Han hadde mye fine Orient klokker liggende også som jeg fikk se på i mellomtida.

Virker som den nedskrubare krona på Orient er av hakket dårligere kvalitet enn tilsvarede klokker fra f.eks Seiko/Citizen.
Men er veldig fornøyd med service'n fra Arilds Agentur / Orient :)

Solskinnshistorie! Mange agenturer hater jo sluttbrukere, kan det virke som innimellom. :p