Problemer med Tag Heuer Grand Carrera - stopper opp

Medlem
21. april 2012
Innlegg
96
Sted
Oslo
Hei!

Min relativt nye Tag Heuer Grand Carrera har begynt å skape seg litt.. Jeg kjøpte klokken i mai i år fra en goodguy her på forumet som kjøpte den i september eller oktober 2010 (har ikke garantibviset foran meg her jeg sitter, men mener det var september...).

Jeg tar alltid av meg klokken når jeg legger meg, og det har alltid gått fint. Men de to siste nettene må den ha stoppet opp. Jeg merket det i går da jeg kom på jobb at den var en time feil. I dag på vei til jobb oppdaget jeg det samme, og ca. en halvtime feil.

Hva kan problemet være? Hvordan benytter jeg meg av garantien? Jeg vet at selgeren originalt kjøpte den i Dubai, men garantien er jo internasjonal. Er det bare å levere den til Tag Heuer-forretningen på Karl Johan, eller hvordan går jeg frem?
 
Hei!

Min relativt nye Tag Heuer Grand Carrera har begynt å skape seg litt.. Jeg kjøpte klokken i mai i år fra en goodguy her på forumet som kjøpte den i september eller oktober 2010 (har ikke garantibviset foran meg her jeg sitter, men mener det var september...).

Jeg tar alltid av meg klokken når jeg legger meg, og det har alltid gått fint. Men de to siste nettene må den ha stoppet opp. Jeg merket det i går da jeg kom på jobb at den var en time feil. I dag på vei til jobb oppdaget jeg det samme, og ca. en halvtime feil.

Hva kan problemet være? Hvordan benytter jeg meg av garantien? Jeg vet at selgeren originalt kjøpte den i Dubai, men garantien er jo internasjonal. Er det bare å levere den til Tag Heuer-forretningen på Karl Johan, eller hvordan går jeg frem?


I teorien kan du ta med klokken og garantibeviset til nærmeste AD av Tag Heuer (f.eks. Bjerke Paleet) og levere den inn for garantiservice. Da må garantibeviset være stemplet fra butikken i Dubai ellers står du litt på bar bakke og må nok betale for servicen.

Vet ikke om den internasjonale servicen varer så mye mer enn 2 år, sikkert noen som kan svare på det her. Hadde den vært kjøpt i norge hadde du jo vært beskyttet av den norske kjøpsloven og det er ikke sikkert du er det på samme måte når den er kjøpt i utlandet.

Altså ikke så mye hjelp fra meg, men sikkert noen som kan komme med mer info.
 
Takk for svar. Garantibeviset er stemplet, og det er uansett 3-4 måneder igjen av garantien, så da høres det ut for at det bør gå fint :)

Noen som har en idé om hva som kan være problemet?
 
Har da funnet frem garantikortet, stemplet i butikken og datert 2. september 2010. Formalitetene burde altså være i orden. Jeg tenker derfor å levere inn klokken på mandag.

Ser det er forskjellige autoriserte forhandlere i Oslo. Noen som har bedre erfaringer med den ene eller andre? De nærmest meg er vel Urmaker'n i Torggata, Bjerke på Karl Johan og Protid på Paleet...
 
Er du sikker på at det er noe galt med klokken? Altså at den faktisk er helt opptrekt når du legger deg om kvelden? Vet at noen har sendt inn klokker før av samme grunn, og da var det ikke noe i veien med uret. Var rett og slett bare det at uret aldri ble trekt opp nok til at man hadde full power reserve, og at det derfor stoppet om natten.
 
Eh, jeg var sikker helt til jeg nå så innlegget ditt. Jeg har aldri trekt opp klokken etter at jeg kjøpte den. Er ikke det litt av greia med automatiske klokker, at de ikke trenger å trekkes opp? Regnet med at den måtte trekkes opp hvis den lå i ro i 42 timer (driftsreserven). Hvor ofte må den eventuelt trekkes opp?
 
Eh, jeg var sikker helt til jeg nå så innlegget ditt. Jeg har aldri trekt opp klokken etter at jeg kjøpte den. Er ikke det litt av greia med automatiske klokker, at de ikke trenger å trekkes opp? Regnet med at den måtte trekkes opp hvis den lå i ro i 42 timer (driftsreserven). Hvor ofte må den eventuelt trekkes opp?

Joda, i utgangspunktet skal man ikke bli nødt til å trekke den opp manuelt, men hvor mye driftsreserve man har vil jo i stor grad påvirkes av hvor mye armen og klokken er i bevegelse. La oss si at du har lange dager på jobb hvor du sitter mye ved en pult, så vil klokken da være i mye mindre bevegelse enn om du går rundt hele dagen. Verdt å tenke på, vet at min Rolex LV ble levert inn for sjekk før jeg fikk den fordi den stoppet lenge før den egentlig skulle (72 timer). Lervik fant ingenting galt med klokken, det var rett og slett det at den aldri ble trekt opp 100%.
 
Det høres jo meget logisk ut... Jeg har som regel klokken på skrivebordet når jeg er på jobb, og har den aldri på når jeg trener. Den får nok dermed ikke den "stimulien" den trenger.

Jeg får rett og slett forsøke å trekke den opp da, før jeg leverer den inn til urmakeren. Har jo fortsatt et par måneder igjen av garantien å teste trikset på :)

Takk for tipset!
 
Bare for å avslutte rekken av dumme spørsmål:

Men mente å huske at det var slik at når jeg trakk opp klokken skulle jeg se en viss rotasjon i glasset bakpå klokken. Det gjør jeg ikke nå... Skal jeg ikke på en eller annen måte kunne se at klokken trekkes opp?
 
Bare for å avslutte rekken av dumme spørsmål:

Men mente å huske at det var slik at når jeg trakk opp klokken skulle jeg se en viss rotasjon i glasset bakpå klokken. Det gjør jeg ikke nå... Skal jeg ikke på en eller annen måte kunne se at klokken trekkes opp?

Når du trekker opp klokken med kronen skal ikke vekten bak bevege seg. Det skal den derimot hvis du vipper klokken frem og tilbake i hånden din. Beveger den seg ikke i det hele tatt? Virker som om du har displayback på klokken så du kan se gjennom på baksiden? :)
 
Jeg kan se gjennom på baksiden ja. Den beveger seg når jeg vipper på klokken ja, så det er ikke slik at den henger fast. Jeg mente bare at den skulle snurre rundt når jeg trakk den opp, men vet ikke hvor jeg har dette fra... Da er det altså ingen måte man kan merke at den faktisk trekkes opp. Greit nok. Jeg antar at kronen skal roteres MED klokken når jeg da trekker den opp?
 
Jeg kan se gjennom på baksiden ja. Den beveger seg når jeg vipper på klokken ja, så det er ikke slik at den henger fast. Jeg mente bare at den skulle snurre rundt når jeg trakk den opp, men vet ikke hvor jeg har dette fra... Da er det altså ingen måte man kan merke at den faktisk trekkes opp. Greit nok. Jeg antar at kronen skal roteres MED klokken når jeg da trekker den opp?


Ja, mest sannsynlig. mulig du hører litt lyd også når den trekkes. gi den noen gode turns og prøv da.
 
Stemmer. Jeg får litt lyd fra den, ja.

Da er det slutt på mine nybegynnerspørsmål for i dag. Får trekke den litt opp av og til, og se om den holder seg gjennom nettene da :)

Takk for all hjelp!
 
Trekk den fult opp manuelt, legg klokken fra deg, noter hva klokken er (tidspunkt) og la klokken ligge til den stopper. Da kan du se hvor mange timer den her gått, altså hvor mange timer power reserve den har..

Skriv time antallet her og vi kan si deg om klokken leverer det den skal:) Går den da feks 48t og det er ca det time antallet, Tag Heuer, sier klokken skal ha i PR blir nok klokken trukket for lite opp av den bevegelse du gir den ila dagen.. Spent på resultatet :)