Prosjekt 1 - CCCP

Grendel

Støttemedlem
Medlem
15. jan. 2012
Sted
Oslo
Prosjekt 1 – CCCP
Dette blir et lite notat omkring mitt første klokkeprosjekt.
Etter Grunnkurset som Greg og Entropy hadde gikk jeg til innkjøp av noen gamle ur på eBay. Nå har det vært en sommerferie mellom, men på søndag gikk jeg løs på den første klokken; en gammel sovjet-russer. Manuelt opptrekk, uten dato og seconds at 6. Godt brukt, odøren av gammel tobakk slår mot meg når jeg tar klokken ut av posen. Klokken virker, men stopper raskt og går langsomt. Det er ikke noen dyr klokke, men noe å prøve seg på. Jeg vil gjerne få den til å virke, men vil også tillate at det kan gå galt...

Slik ser klokken ut før demontering:

Urverket tatt ut av kassen:

Forsiden av urverket:

Baksiden av urverket:

Litt demontering startet:

Og litt mer.
https://www.dropbox.com/s/4378xso9jhokitv/WP_20130728_011.jpg

Og her sa det «spjong»! En fryktelig liten skrue spratt ut, og be borte!

Heldigvis dukket den opp igjen, som en del av mønsteret på bordet. Kanskje ikke det beste underlaget… Skruen dukket opp ved tuppen av korntangen. På den annen side vil jeg si at klokkebransjen virkelig har noe å lære av klesbransjen. Kjøper du en skjorte, så følger det med ekstra knapper festet på innsiden….. Ville det ikke vært naturlig at det var skrudd fast ekstra skruer inne i verket?

Her er det meste tatt bort:

Den observante vil legge merke til at jeg ikke tok sjansen til å røske ut røret som viserne sitter på. Her satt også det fast. Veldig fast.
Her ligger delene pent i boksen sin. De har fått godgjøre seg litt i blåsprit og skitt på akslingen er borte. Litt olje og montering kommer senere.

Fjæren… jeg tenkt å ta ut den også, men feiget ut…. Var det dumt av meg…?
Den så pen ut der den lå og knurret mot meg i huset sitt. Rent hadde den klart å holde det...

(Editoren er ikke godvenner med meg i dag. Jeg får ikke frem bilder.... enda... jobber med det... Har en misstanke om at siten vår ikke liker DropBox? 8-(

Bildene ble flyttet over til PhotoBucket. Her ser det ut til at det gikk bedre... 8-/

:cool:

Redigert:
Artig at noen prøver seg. Uansett hvilken vei det går er vet vellykket i mine øyne.

Lykke til petterhg. Husk masse bilder!! :)

Morsomt prosjekt! Jeg vil vel anbefale deg å ta ut fjæra får en sjekk. Sliten fjær skaper ujevn gange:)

Alltid artig med DIY-tråder :) Stå på! Er midt oppi et prosjekt selv nå, men har foreløbig glemt litt bort å ta bilder (kanskje av feighet i tilfelle jeg ikke får det til :confused: ). Men å gå å vente på deler fra utlandet er en evig pine! :p

Morsomt prosjekt! Jeg vil vel anbefale deg å ta ut fjæra får en sjekk. Sliten fjær skaper ujevn gange:)

Takker for hyggelige tilbakemeldinger.
Jeg har begynt å sette sammen klokken. Det er et stykke igjen, da det har vært litt trangt med tid disse dagene. I alle fall er det helt klart at det er nødvendig å ta masse bilder under en slik demontering. Da blir det enklere å sette sammen igjen!

@Superlite: Jeg vil lytte til ditt råd å ta en titt på fjæren også... @Greg nevnte at denne sier "pang" og "spjong" når den kommer plutselig ut. Det kan bli en spennende erfaring. Men, hvordan skal den fjæren behandles når den kommer ut? Jeg hadde tenkt å rense og olje den litt. Hva annet bør jeg legge merke til og kontrollere?

Redigert av en moderator:
Impressive - så langt. Jeg får ikke satt inn balanse og anker i mitt prosjekt, så må kanskje innom Greg en tur.

Du presiserte også hva som er forside og bakside av verket. Lurer på om noen mener du tok feil der ... ;)

Bytte av fjær

Jeg la ut denne på SP for en stund tilbake. Den passer vel bedere her nå. :)

Her om dagen for et par uker siden, kom moder´n på besøk med en gammel klokke som en filletante på nærmere 90 år hadde problemer med. Etter nærmere titt oppi maskineriet, et FHF 371 kaliber, dameklokke, fra før steinalderen, så skjønte jeg fort av noe var galt med fjærhuset. Etter litt nærmere luping så jeg at fjæra i huset hadde brukket i den ene enden, så vella fikk ikke tak i fjæra til å stramme den rundt.

Her kommer nå en bildeserie tatt med min mobil. Av et kirugisk bytte av en fjær! Ikke tatt med speilrefleks med macro hvis noen lurer :rolleyes: Teksten er under bildene hvis noen grubbler!!:rolleyes:

20130125_192341_zpsd3805d04.jpg

Vel, her er da jobben som skal gjøres. Fjærhusets størrelse er på 7 mm. En perfekt jobb får en mann med pølsefingre! :)

20130125_192649_zpse09ec99e.jpg

Den gamle fjæra var litt løss i kroppen. Så det var jo da greit å få bytta den uansett. Den nye fjære kommer da surret sammen i en stålring. Det gjør den får at det da skal bli lettere å få satt den inn.

20130125_192817_zpsfa81c563.jpg

Fjærhuset blir vasket, renset og får tilslutt en omgang med rodicon. Skal si den ble ren og pen :)

20130125_192922_zps444df686.jpg

Det er viktig før man tar ut den gamle fjæra at man noterer seg hvilken vei fjæra ligger. Ligger den nye feil vei kan skaden bli morro får både verk og sjel. Her har jeg lagt den på toppen av fjærhuset riktig vei, for å snart dytte den nedi.

20130125_193650_zps0d491fec.jpg

Jeg brukte bakenden på en pinsett for å dytte den nye fjæra nede i huset. Det gikk smurt! :)

20130125_193951_zpsccc0d7dc.jpg

Så var det å få satt inn fjærhusvella, eller kjerna som den også heter. Det er den som trekker da fjæra rundt seg så fjæra strammes.

20130125_194128_zps450725d1.jpg

Min gode venn Moebius kommer fram! Dyre saker, godt ikke matolje er like dyrt! :)

20130125_194219_zps996ffe2b.jpg

Vel, noen er nok ikke enig med meg nå med hvordan jeg oljer her. I de fleste skolebøker skal man ta ut fjære og olje den før man setter den inn. pga at olja da vil være fordelt jevnelig nede i huset. Jeg bruker denne metoden med å smøre litt olje på toppen et par steder. Så vil oljen fordele seg etterhvert når fjæra blir strammet.

20130125_194517_zpsfc784b01.jpg

Ferdig olja og lokket på! :)

20130125_194712_zpsa75e08b9.jpg

Bruker bakenden på pinsetten igjen får å presse lokket på. Viktig å trykke den lett på plass, men samtidig også sørge for at den er hardt på. :)

20130125_200103_zps75d7402f.jpg

Da var den ferdig og på plass. Resten av skruinga på verket blir det ikke noen bilder av. Men hvis du ikke har sovnet til nå så takk for titten!! :)

Interessant tråd, med mye god informasjon. :)

Mange fallgruver. Dristig å hoppe ut i det slik, godt å ha noen "prøvekaniner".

Hvilket merke er det, Slava, Raketa, Sekoda..? 17 juvelers urverk.. Ser frem til å prøve den. ;)

Er moro dette her da. Det er samme prosedyre jeg har lært, oljer toppen av fjær da mens den er i fjærhuset. Det kan også være en mulighet å rense fjærhuset med fjær inni, vet at det gjøres, da tas bare lokket av, og man bør passe på å at det tørker godt etter at det er renset. Du bør nok kjøpe korrekt fett til fjær, er litt forskjell hva du bruker på manuelt opptrekk og automatisk, samt at det er forskjellig teknikk mht smøring - fjæra på manuell opptrekket skal jo ikke slepe slik som automatisk fjær skal. Kan - når ferien er over - bistå, i hvert fall over telefon om hvordan fjæra skal tas ut og settes inn igjen. Lykke til med dette da :)

Kult at dere er igang da! Jeg har begynt å rydde i boden... Så blir vel benk der til høsten!
Gleder meg til kvelder med radio, klokkeskruing og "fri"

. Kan - når ferien er over - bistå, i hvert fall over telefon om hvordan fjæra skal tas ut og settes inn igjen. Lykke til med dette da :)

Takk for tilbud Greg! Det er et tilbud jeg setter stor pris på! For øyeblikket kan jeg oppdatere med at det hele sitter temmelig fast etter at verket er skrudd sammen.... Vel, som gammel lærer, er da løsningen at jeg har begynt å demontere igjen og kontrollerer smøring og sammensetting...

Jeg har fett til winding stem, vil den gå greit til fjæren? Jeg har ikke tatt ut fjæren (enda)?

Jeg har fett til winding stem, vil den gå greit til fjæren? Jeg har ikke tatt ut fjæren (enda)?

Som min datter ville sagt... Nips... (et lite hint... ja er japs ;))

Sånn umiddelbart ut fra husken mener jeg noe ala 8000-serien kan være egnet. Til automatisk opptrekk er 8217 (til automatisk opptrekk bare, da KUN på fjærhusveggen og ikke på fjæra) egnet, du kan vel klare deg med en moebius 8141 tipper jeg. Bare google det forresten så har du svar relativt raskt.

Redigert:
Siste oppdatering er at "alt" har vært demontert og montert et par ganger. Jeg har vært mer nøye med smøringen, og rekkefølgen. Nå har jeg fått kontrollert at alt snurrer fint rundt, men fjæren holder det hele fast. Jeg hadde planer om å vente, (eller "vente"? Nei, dette er en prøve, men; det er jo litt skummelt!), med fjæren. Nå; Nå har jeg tatt ut fjærhuset igjen og det får vel gjennomgå litt i kveld!

Resten ser i alle fall bra ut så langt! [BOLD] 8-D [bold]

Det er ikke farlig å ta ut fjæra - utover at du bør ha på deg vanlige briller, eller vernebriller. Den vil - nesten garantert - sprette ut for deg første gangen uansett (hmmmmm, sprette ut:confused:). Hvis du skal forsøke å ha full kontroll, "uten sprett" tar du og løsner fjærhuskjernen - dette gjør du ved å skru den i den retning hvor du ser at fjæra virker, altså en retning strammer fjæra, og en løsner den, du skal bruke en korntang og bare rotere den til den løsner. Pass på å ikke dra i kjernen, men gjør alt inni huset så er du trygg. Når du får løsnet kjernen er det bare å lirke den ut. Bare pass på at du ikke løfter fjæra med kjerne mens du løsner, da hopper det :).

Da står du igjen med kun fjær. Hold din venstre tommel (hvis du er høyrehendt da :) ) over hele fjærens radius på den siden det er naturlig, og løft en og en "svirvel" med korntang... fra midten av fjærhus selvfølgelig. Ta og hold hardt og i et konstant grep, opplever du at du må skifte grep halvveis er det bare å lukke øynene :) Da kommer`n garantert raskt ut. Ha full kontroll under inngrepet og du vil ta ut fjær på maks et minutt første gang. Etter å ha forstått mekanismen vil du ta en slik fjær kontrollert ut på ti sekunder. Rense, evt i hvert fall tørke av fjær, vurder tilstand (her er det magefølelse, siden du ikke har noe å sammenligne med). Montering foregår i motsatt rekkefølge. Er vanskelig par første ganger og så er det en lek. Eller ikke helt da, jeg bommer av og til på montering, da alltid hvis jeg glemmer meg og skifter grep. Lykke til da :) :) :)

Det er ikke farlig å ta ut fjæra - utover at du bør ha på deg vanlige briller, eller vernebriller.

Takker!
Det er bare å kaste seg over! Jeg har vurdert å putte fjærhuset inn i en gjennomsiktig pose for å stoppe/bremse (en eventuell) sprettende fjær. Briller har jeg fra før...

Så skal jeg komme med tilbakemelding om hvordan dette går!

Redigert av en moderator:
Takker!
Det er bare å kaste seg over! Jeg har vurdert å putte fjærhuset inn i en gjennomsiktig pose for å stoppe/bremse (en eventuell) sprettende fjær. Briller har jeg fra før...

Så skal jeg komme med tilbakemelding om hvordan dette går!

Jeg ser at tanken er god, men samtidig så er det ikke et prosjektil som vi snakker om, samt at du vil helt garantert miste all mulighet til å gjøre dette "riktig". Tror vi skal sammenligne med en stram syltestrikk, er ikke behagelig å få inn på øyet men det er stort sett det :) :) :)

Beklager at jeg har gått inn i din post og redigert, den er ikke endret - er bare jeg som trykket feil da jeg skulle sitere :)

Jeg ser at tanken er god, men samtidig så er det ikke et prosjektil som vi snakker om, samt at du vil helt garantert miste all mulighet til å gjøre dette "riktig". Tror vi skal sammenligne med en stram syltestrikk, er ikke behagelig å få inn på øyet men det er stort sett det :) :) :)

Beklager at jeg har gått inn i din post og redigert, den er ikke endret - er bare jeg som trykket feil da jeg skulle sitere :)

He he!
Det var jo ingen sak å få den ut!
En hyggelig liten sprell i hånden! Som en strikk, som du skriver over!

Detta var gøy! Og jeg som var så nervøs for å ta den ut! (Greit å være forsiktig også!)

Så kommer den nok inn etter hvert også!

8-D

8-D

<H1> KLOKKEN VIRKER!!

DEN VIRKER! DEN VIRKER, VIRKER, GÅR, GÅR!!!!

KLOKKEN GÅR! </H1>

Ok. jeg vet ikke hvor riktig, men verket snurrer og går. Det er masse bilder på mobilen min som jeg skal legge ut. Jeg måtte bare få ut denne glad meldingen!!

<H1> :cool: </H1>