Prosjekt 2 - Citizen Date - Manual

Grendel

Støttemedlem
Medlem
15. jan. 2012
Sted
Oslo
Prosjekt nummer to.
En Citizen manual watch med dato. En veldig pen sak. Det var et enkelt urverk uten quick set på datoen. Noe jeg så frem til å få i stand.

Alt er blitt smurt og satt pent sammen. MEN; En liten J-formet click-spring fant det for godt å sprette til et lurt sted ut i rommet. ”Eller far out in space” er nok mer riktig.

Fjæren fikk jeg heller ikke festet ordentlig. Av en eller annen årsak så får jeg ikke trukket opp klokken.

Trist. Jeg har ufrivillig fått noen reservedeler.

Men; verden ER full av fine klokker jeg kan bruke som prosjekt. Jeg har lært mye av å skru på den, og med god samvittighet kan jeg demontere den igjen!

Her er klokken. Slik jeg håpet å få den til å bli. Da virkende litt bedre enn da jeg fikk den:
WP_20130810_002.jpg

Urverket:
WP_20130810_005.jpg

Ringen med dato:
WP_20130810_009.jpg

Masse fine tannhjul som blir demontert:
WP_20130811_003.jpg

Her begynner det å bli strippet. Delene blir renset i blåsprit og rene. Planen var at dette skulle bli en fin klokke!
WP_20130811_012.jpg

Masse fine deler! 8-D
WP_20130811_013.jpg

Og her er den ekle saken som stakk av:
Den_Som_Forsvant_2.jpg

Jeg skulle ta kortangen bort til den for å løfte den vekk. Fjærhuset hadde gått inn og ut av klokken noen ganger for å kontrollere/feste enden bedre. Den gle rundt og forhindret opptrekk. Av en eller annen grunn så var pekefingeren for sent bort til fjæren. Den lå alltid bort på fjæren for å forhindre at den spratt sin vei. Nå var den for sen og fjæren var plutselig borte. Jeg var så vidt bort i den! (Selvfølgelig! Det er jo da det skjer!

Jeg hadde problemer med å feste enden av fjæren!
Slik så det ut:
fjaer_2.jpg

Når fjæren ble tatt ut så den ut som en S. Dette er en bøy som går to veier. Det vil si at den ene enden blir mot retningen til ”begynnelsen”. Kan det være noe der som har forhindret enden i å feste seg i fjærhuset?

Når jeg trekker klokken virker det som at fjæren bare glir rundt og at det ikke blir noen kraft i den. Dermed blir det ikke noe (selvstendig) fart på balansen.

Hva kan ha vært gjort feil med fjæren?

:cool:

Kult prosjekt! Ser kanskje ut som at du har satt inn fjæra feil vei. Hvis fjærfeste "låsen" ikke står inn mot fjærhusveggen vil den ikke låse seg. Den vil også bare gå rundt og rundt uten å spenne seg, når den står motsatt vei.

Du har virkelig kommet i gang her. Skal skrive ferdig her, og se på bildene dine om man kan se hvilken vei fjæra skal stå, så korrigerer jeg dette etterpå :)

Antar at du kan bøye til en slik fjær du mistet selv, relativt lett. Dette er med andre ord ikke et prosjekt du skal gi opp synes jeg da... Du får kjøpt masse ståltråd hos Janson og Langerud for en billig penge. Det er snakk om assorterte tråder i alle mulige tykkelser. Jeg mener det kostet ca 65,- kroner pluss moms eller inkludert... Lykke til.

Ja etter å ha studert bilde så er jeg helt enig med Superlite...

Redigert:
jeg vil anbefale deg å lagre balansen du har i boksen opp ned. Da vil ikke spiralfjæra eller tappene på balansevella ta skade :)

Allerede igang med prosjekt nummer 2! Imponerende. :)

Ser ut som et fin, klassisk dressur. Ser at datohjulet har skikkelig vintage Rolex-font på tallene...

Er vel et nokså standard urverk, så nyttig lære, selv om det skulle gå galt. Lykke til!

Utrolig kult! Flott at du kaster deg ut i sånne projekter petter. Gjør forumet enda bedre en det det allerede er!

Kudos til deg! :)

Riktig fin klokke også!

Takker for gode råd og oppmuntring!

Nå skal jeg prøve å få tak i litt deler til å lage ny fjær!

Og, @Superlite, takk for råd med balansen!

8-D

Redigert av en moderator:
En liten stund siden sist.

Nå har jeg fått tak i litt pianotråd. Etter litt mislykket klipping, bøying og spiong'er så kan jeg presentere to historiske bilder! Mine to første hjemmelagde deler! <B> 8-D </B>

De er litt forskjellige de to nye click-spring'ene.
Det gjenstår å se hvilken som passer best.
WP_20130904_002.jpg

WP_20130904_001.jpg

Et annet problem som jeg har oppdaget at viserne beveger seg frem og tilbake når klokken trekkes. Hvis jeg holder igjen fjærhuset når klokken trekkes, så spinner hele fjæren ut. Fjæren sitter derfor riktig nå. :cool:
Derimot er det ikke noe som forhindrer fjæren i å spinne ut umiddelbart. Ettersom jeg har sett (og mener) så sitter ankeret riktig.

Noen som har en formening om dette?

:cool: