Prosjekt: justering av ETA 2824-2

Medlem
31. juli 2010
Sted
Stavanger
Dagens prosjekt er å justere en Louis Erard med 2824-2 verk. Uret har en feilrate på +5 til +15 sekunder/døgn. Siden uret går for fort i alle posisjoner vil det vel ikke være særlig komplisert å fin-tune klokka. Målet er å komme innenfor maksimalt 5-6 sekunder som største avvik mellom tregest/raskest i alle 6 posisjoner.

Begynte med støvsuging og vasking av bord for å fjerne mest mulig støv. Støv og dritt inni kassen er ikke bra! Deretter vask av hender og utstyr. Da var det å skride til verket (bokstavelig talt..)

Uret: Louis erard med 2824-2 og dubois Depraz 9000 modul.
DSC00354.jpg

Som sagt, jeg skal justere fra +5/+15 til +/-0 til +6
Baklokket er skrudd igjen med 4 skruer. Disse sitter rimelig hardt, men jeg blir litt imponert over hvor stø jeg er på hånden. Var litt redd for at jeg skulle være litt for nervøs på min jomfruferd inn i et urverk.
DSC00340.jpg

Her ligger uret på pasientbenken
DSC00330.jpg

Man skal være særdeles forsiktig når man justerer verket. Glipper man på armen man skal justere så risikerer man at verktøyet kommer borti fjæra. Og da er det slutt..
DSC00334.jpg

Oppdaget at kun små bevegelser på justeringsarmen resulterte i enorme utslag...
DSC00332.jpg

Så her var det bare å prøve seg fram. Tok litt tid, men til slutt måtte jeg bare si meg fornøyd. det er fremdeles litt å justere. Alle justeringene mine foregikk i posisjonen dial ned.

På med lokket og verifisere resultatene:
DSC00341.jpg

DSC00336.jpg

Så, resultatene:

skiva opp: +4s, 321 grader og 0,1ms feilslag.
DSC00343.jpg

skiva ned: +5s, 313 grader og 0,1ms feilslag.
DSC00344.jpg

klokken 18 opp: 0s (!), 297 grader og 0,0ms feilslag.
DSC00352.jpg

klokken 15 opp: +2s, 299 grader og 0,0ms feilslag.
DSC00353.jpg

klokken 24 opp: +7s, 301 grader og 0,3ms feilslag.
DSC00355.jpg

klokken 21 opp: +9s, 293 grader og 0,3ms feilslag. Se hvordan høyere millisekund feilslag gjør at det danner seg "togspor" på skjermen.
DSC00358.jpg

Resultatene oppsummert:

dial opp: +5 - 0,1ms - 320g
dial ned: +6 - 0,1ms - 313g
18 opp: 0s - 0,0ms - 297g
15 opp: +2 - 0,0ms - 299g
24 opp: +7 - 0,3ms - 301g
21 opp: +9 - 0,3ms - 293g

Jeg greide ikke målet, men er alikevel rimelig fornøyd med resultatet.

Noen bilder av uret i forskjellige posisjoner:

DSC00346.jpg

DSC00347.jpg

DSC00349.jpg

DSC00351.jpg

DSC00354.jpg

DSC00357.jpg

DSC00356.jpg

Bonus:

Mathfjeld's kinagull. Verket lar seg ikke justere. sikkert fordi den er så god at den ikke trenger denslags!
DSC00359.jpg

resultatet?
.
.
.
.
.
.
.
.
ikke bra: Maskinen greier ikke å plukke opp frekvensen eller å finne noen logisk ganghastighet. det er egentlig ikke rart fordi man kan holde uret inntil øret og høre at verket fusker som bare juling: tikk.....tikk.tikk.......tikk..takk.tikk..takkk...TIKK...TAKKK.tikk..tikk.. Såpass ille at det humor.
DSC00360.jpg

Takk for nok en flott tråd. At du turte å skru opp den nye klokken din skjønner jeg dog ikke. Rolex på gang nå da eller? Bonus for min del at du testet mine gode gamle tourbillion. Som du sikkert skjønner trenger ikke et slikt ur justering, det er såpass up-to-date så det justerer seg selv :)

Heyhey.:D
Nå begynner det å ta av litt.
Skikkelig tøft gjort å ta justeringsdyden med en ny og fin klokke.:eek:
Digger disse justeringstrådene. Keep'en coming.:)

Kult, morsomt tråd!

Imponerende at du både tør og får det til, ErikR. Min FC Maxime Manufacture sakket 10sek om dagen, men siden jeg hverken tør eller har utstyret er den nå til justering hos Tidemann i stedet :p

Jævlig rått. Hadde vært hyggelig med en GTG der man i det minste kan sjekke nøyaktigheten på urene sine. Om det ikke tar for lang tid naturligvis.

Som du ser har du 9s mellom posisjonene, både når du begynte og etter justeringen. Det du gjør når du justerer effektiv lengde på balansefjæra er at du flytter hele området opp eller ned. Du vil aldri klare å forbedre nøyaktighet mellom posisjoner uten å pølse med selve fjæra, balansen mm. Det er en jobb for en erfaren urmaker. Men for alle praktiske formål, er den jo mer nøyaktig nå.