Quartz

Sponon

Støttemedlem
Medlem
15. juli 2009
Jeg vet at det er mange her inne som misliker quartz, meg selv inkludert. Quartz strider mot det som gjorde meg interessert i klokker i utgangspunktet, nemlig det mekaniske urverket.

Jeg liker ikke tanken på at sekundviseren skal tikke, men liker tanken på et nøyaktig ur som man slipper å winde og synkronisere hele tiden.

Nå skal det sies at klokken jeg vurderer har et COSC sertifisert quartz, og batteriet har 7 års levetid. Det har også andre fordeler som gjør at jeg vurderer denne klokken.

Begynner jeg å bli tullete når jeg vurderer et quartz? :roll:

Neida. Det er ikke tullete.
Termokompensert COSC sertifisert quartz er gode greier.
Også kan du jo synce de mekaniske klokkene dine etter den.:cool:

Hvilken klokke er det du er ute etter denne gang?

Edit; OJ, 666 te post. Det må være djevelen som snakker her. Glem det jeg sa om at quartz er ok.;)

Har selv vært inne på tanken med quartz ur, er jo praktisk! Tenker Sponon vurderer et Sinn ur. UX eller noe tipper jeg?

Jeg er på jakt etter en daglig beater, og har sett litt på UX.

Kassen er fylt med olje, slik at man har god lesbarhet uansett forhold. Har man ikke olje, vil glasset reflektere omgivelsene ved litt avvik på synsvinkelen når klokken er under vann.

Et eksempel på det er dette bildet av min tidligere U1:

DSC01298.jpg

Men jeg er litt usikker på om jeg klarer å bli fortolig med tikkingen på sekundviseren:

[video=youtube;gszGrXfi6iQ]http://www.youtube.com/watch?v=gszGrXfi6iQ[/video]

Jeg synes qvarts er helt greit....

Har selv sendt en forespørsel til urverket i går på en Bulova Precisionist (skal være det mest presise verket laget noensinne, banker visstnok cosc og greier, og med perfekt sweeping sekundviser). De kunne ikke skaffe det da desverre, så da blir det e-bay. Den jeg vil ha er vanntett til 300 m og koster mellom 450 - 500 dollar, noe som ikke ruinerer en fullstendig heller hvis det blir feilkjøp.. Jeg har lenge snust på Breitling med qvarts (mye prøvling hos urmaker Larsen hos sandvika) og det er litt fremtidsrettet tenking bak dette også. Serviceutgifter vil nødvendigvis komme på både mekanisk og qvarts, men erfaringen er allikevel at sistnevnte er billigere å etterse. Skal en ha en større samling mekaniske ur så blir det jo en utgift på å etterse disse som fort kan bli prisen på en ny klokke av dyrere fabrikat. I likhet med med mange andre her så banker hjertet først og fremst for mekaniske verk, men ser at det er mye spennende/bra/og med historisk "tyngde" blant de kvikksølvinneholdende små mesterverkene. Go for it!

I siste nummer av 00/24 Watch World, i salg rundt 12. desember er det en lengre artikkel om quartzurets historie og fortreffelighet, jeg selv har glede av en Breitling Jupiter Pilot
1989, se link: http://forums.watchuseek.com/f39/breitling-jupiter-jupiter-pilot-brief-history-aid-identification-91.html

som en ekte horolog med interesse for tid, synes jeg ikke en skal eksludere noen typer, når det gjelder pris og vedlikehold synes jeg dette blir lite interessant: som flere har sagt tidligere på dette forumet så er denne lidenskapen på veg til å koste skjorta uansett...

fortsatt god romjul til alle!!
:D

Jeg hadde i kort tid et Omega Marine Chronometer i hendene (solgte det på vegne av en annen), og urverket og historien var jo ikke mindre enn imponerende. Det mest presise armbåndsuret noen sinne laget på den tiden (og holder vel fortsatt den rekorden så vidt jeg vet). Kunne valgt å kjøpe det selv, men stylingen ellers gjorde det til et ur som nok hadde tilbrakt det meste av tiden i klokkeboksen. Kjøper var heldigvis en svært interessert Omega-samler, som også hadde en original PloProf :D

Klokkebilder257.jpg

Klokkebilder270.jpg

Refleksjon fra klokka under vann

Jeg er på jakt etter en daglig beater, og har sett litt på UX.

Kassen er fylt med olje, slik at man har god lesbarhet uansett forhold. Har man ikke olje, vil glasset reflektere omgivelsene ved litt avvik på synsvinkelen når klokken er under vann.

-------------------

Duuuuu, det er ikke helt slik det fungerer. For å få refleksjon i glasset under dykking må glasset på klokka være ca. 60 grader på øynene. Dette slipper man å bry seg om med UX. Så man ser altså ganske enkelt hva klokka er (sånn cirka) uten å måtte gå til den kraftanstrengelsen det er å vri håndleddet.

Men det er ikke klokkeslettet i seg selv som er så interressant under dykking. Snarere er det bezel tiden som er av interresse (og du vet jo hvorfor :D). Og denne tiden greier du ikke å lese av skikkelig uten at du vrir litt på håndleddet. Og siden bezelen ligger utenpå huset så har oljen ingen funksjon akkurat her.

Men, for teknisk nattdykking derimot, hvor du fikkler og skrur på et eller annet mens buddyen lyser på hendene dine, da er historien en annen. Det kan være fryktelig irriterende med lys-refleksen ifra egen klokke mens du selv er opptatt med nevnte skruing.

Og så er jo Sinn teknologien fryktelig kul da. Og det er jo grunn god nok for et kjøp. ;)

29 april - 2 mai avlegger to av kollegaene dine Frankfurt am Main et besøk. Blir du med på shopping?

Frode

Men det er ikke klokkeslettet i seg selv som er så interressant under dykking. Snarere er det bezel tiden som er av interresse (og du vet jo hvorfor :D). Og denne tiden greier du ikke å lese av skikkelig uten at du vrir litt på håndleddet. Og siden bezelen ligger utenpå huset så har oljen ingen funksjon akkurat her.

Jeg er delvis enig med deg, Frode :D

Hvis du ser på bildet av U1 som jeg postet tidligere i tråden så kan man lett lese av bezelen, men ser ingenting av selve urskiven, noe som er et must for å tracke bunntiden (minuttviser vs. bezel).

Sinn mener også at man ikke vil oppleve illusjonen av at avstanden mellom glasset og urskiven blir større, pga. denne oljen.

Alt dette betyr jo selvsagt ingenting da det ikke er noe stress å vri håndleddet 45 grader under et dykk, men det er en feature jeg virkelig setter pris på :mrgreen:

Men tilbake til topic så liker jeg tanken ved å ha en klokke i skrinet som man bare kan ta på seg uten å bry seg om å winde eller synkronisere.

Quartz har i mine øyne fordeler og ulemper. Som en daglig beater så er jeg blitt komfortabel med quartz.

Takker til alle som har bidratt i tråden. Jeg har visst ikke blitt tullete allikevel :)

Jeg vil absolutt ikke se meg enig i alle negative utsagn om quartz
verk, et quartzverk er mere enn en kald microchip med visere på. Ta
f.eks det Omega Marine kronometeret som Anders nevner tidligere i tråden,
vakker og banebrytende teknologi.

Snublet over denne relevante videoen i dag:
[video=youtube;1pM6uD8nePo]http://www.youtube.com/watch?v=1pM6uD8nePo[/video]

Har sett på en slik selv, den ultimate diver/ tool watch. God pris. Mange erfaringer i denne tråden : This thread is all about the U ownership experience.;)

http://forums.watchuseek.com/f24/unofficial-sinn-u-series-ownership-experience-thread-3854.html

Being thermo-compensated it changes the "quartz" thing entirely. Fully COSC certified (tough to get for a quartz movement). One of the most advanced (though granted not pretty) movements available.

Eneste minus er Quartz.. men +/- 1 sek i året. A/R coating kan gi litt merker på skiva samt oljeskift i Tyskland. Hvis man får en brukt til ca 1.200-1.300USD er det en ordentelig verktøy- klokke i U-båt stål

Syntes det er utrolig mye snobberi rundt klokker og fundamentalistisk motstand mot quartz er egentlig litt patetisk spør du meg.
Min Revue Thommen Landmark har vært min turklokke i mange år og har den kuleste kompassfunksjonen av alle klokker.
Min Longines Oposition Quartz Chronograph har tatt tiden på uendelig mange hydrauliske ventiler i ti år. Fint med tiendedeler når en tester denslags
Gleder meg over mine mekaniske ur, men er slett ikke fremmed for å kjøpe quartz om klokka er kul

Personllig foretrekker jeg mekaniske klokker, men Quartz kan ha visse egenskaper som er nyttige som feks pulsklokke etc. Noen liker en " El- bil og andre mekaniske motorer ;) Unntaket er Sinn får man flere ting i en:

Kvalitet, kvalitet. kvalitet kassa tåler ned til 12.000m dybde, 1500 Vickers - tegiment u-båt stål med sapphirre glass. Funksjonstestet fra -20 °C to + 60 °C. Trengs nok en tanks for å ta livet av denne.

Meget nøyaktig med Cosc, kan synce de andre i boksen. Samt grei pris (fra 7000-10.000)
Design 44mm x 13mm ligger meget pent på armen. og liker viserne bedre her en U1 og U2

Skal man ha en quartz blir Sinn på meg, men det blir nok den eneste Quartzen utenom en evt puls- klokke. For min del falt valget på Sinn fordi det er som et kinderegg 3-1

En dykker:
27ycuti.jpg

En hverdags beater:
SinnUXWrist.jpg

En tool - klokke
45b061e9a552c8275e19856b.jpg