råd til kjøp av høytalere til PS3 (gran turimso 5)

Medlem
31. juli 2010
Innlegg
2.097
Sted
Stavanger
Heisann,

Jeg har kjøpt PS3 i forbindelse med lanseringen av Gran Turismo 5. Jeg er skikkelig GT nerd..

I den forbindelse har jeg sett litt på surroundhøytalere. jeg ser at høytalersett til PC selges rimelig på OBS og Elkjøp. Jeg hart tenkt å kjøpe ratt + stol og setter derfor budsjettet på 4000kr for høytalere. 10000kr for å spille ETT bilspill høres jo ut som galskap...men det foreligger vel en konsensus at vi faktisk er gærne alikevel når vi tenker på klokkesamlingen vi driver med?

Så til spørsmålene:

1. Hvilken høytalere burde jeg kjøpe?

2. Vil budsjettet mitt på 4000kr sette så store begrensninger på høytalereffekten at jeg ikke vil høre forskjell fra de origanale TV-høytalerne?

3. Er trådløse høytalere noe tess?

4. Har noen prøvd PS3 soundbar?

5. Vil subwoofer i et bilspill gjøre lyden mer "realistsik"

6. generelle råd?

Mvh
Erik
 
Jeg for min del har koblet PS3en til surround anlegget.. ville heller ha kostet på meg et skikkelig anlegg, istedenfor noen sure pc-høytallere ;) Da har du jo til film osv også..

Rallystol og ratt i stua, får jeg desverre ikke gjennomslag for..

GT5 er helt rått med surround, timene flyr avgårde, kjerringa er steingalen på det spillet !

Lykke til !
 
Bra det ikke bare er jeg som bruker penger på spill her. :p

Hvis du har 4000 som budsjett vil jeg anbefale Logitech Z5500
http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=303911

De koster rundt 2500 kroner, og er etter min mening mest bang for buck.
Hvis du synes det blir drøyt med 5.1, kan du titte på Bose Companion 2.1

Veldig bra lyd, det er plassbesparende, og du kan feste de til stolen.
Fest subwooferen bak stolryggen.
 
takk for hjelpen.

PS.
Ikke alle "parter" er informert om innkjøp av stol og ratt, men det er mulig styringsretten må brukes.

En kan vel oppsummere resultatlista slik:

GT5:1
kjerring: 0

...:cool:....

Vi får se...
 
takk for hjelpen.

PS.
Ikke alle "parter" er informert om innkjøp av stol og ratt, men det er mulig styringsretten må brukes.

En kan vel oppsummere resultatlista slik:

GT5:1
kjerring: 0

...:cool:....

Vi får se...

Hahahha, du er tøff i trynet nå ja. Vi snakkes etter at du har nevnt det! ;) Damer har en tendens til å ase seg opp over tanken på racingsete med ratt og pedal plassert midt i stuen... :p
 
Hahahha, du er tøff i trynet nå ja. Vi snakkes etter at du har nevnt det! Damer har en tendens til å ase seg opp over tanken på racingsete med ratt og pedal plassert midt i stuen... :p

Hehe, er lett gjennomskuelig den holdningen der ja. Du vet, det handler om å "manne seg opp" før jeg tør å spørre.

Eller plan B da: bare kjøpe og sitte nonchalant i den nye stolen min når fruen kommer hjem fra jobb. Nei, det tør jeg ikke tenke på....

Som de sier i filmen clash of the titans, "RELEASE THE KRAKEN!!"......:p
 
Ja.. Du er en hyggelig bidragsyter her inne på forumet.. Er redd du ville forsvunnet om du hadde dradd stuntet med bare å kjøpe inn.... :p
 
Hahahha, du er tøff i trynet nå ja. Vi snakkes etter at du har nevnt det! ;) Damer har en tendens til å ase seg opp over tanken på racingsete med ratt og pedal plassert midt i stuen... :p

Men en forbanna stepmaskin midt på stuegulvet er liksom ikke noe problem for dem :-/
På høyttalerfronten ville jeg fulgt med på finn og ventet til det dukket opp et Bose Acoustimass surround høyttaler sett. Delte meninger om Bose, men har det selv (og er vel farget av det) og er godt fornøyd til mitt bruk. Har også PS3 ratt, pedaler og stol, er stor GT fan, men det brukes desverre altfor sjeldent pga de estetiske utfordringene med en bilstol midt i stua :( Lykke til med "prosjektet"!


Christian
 
Det enkleste er å gå for en ferdig løsning. :D

gt5_i_would_die_for_this.jpg
 
Hvorfor ikke bare gjemme hele simulatoren i stuegulvet? :D
Se fra 01m15s

[video=youtube;RqZsW-uU5B4]http://www.youtube.com/watch?v=RqZsW-uU5B4#t=01m15s[/video]
 
Jeg har spilt en god del GT5 (A-spec L23) med godt lydutstyr, men jeg er ikke spesielt imponert over lyden spillet leverer. De slappe bilene har slapp lyd, de kjappe bilene ligger så høyt i turtall at lyden kan bli masete (kanskje spesielt rally ;) ), og selv med stort 4.1 oppsett og god sub (12" 300W hifi) får jeg aldri helt godfølelsen av typisk tunnellyd og liknende.

Hva du trenger kommer jo selvfølgelig an på størrelsen på rommet (eventuelt avstanden til høyttalerene). Jeg vil anbefale surround, og for 4000 kr ville jeg sett etter mest mulig "bang-for-buck". Logitech Z-5500 er nevnt og kan være et alternativ i et lite rom (liten avstand), selv om jeg ikke er så veldig glad i såpass små satelitter. Det vil helt klart trøkke mye bedre enn typiske TV-høyttalere, selv om det ikke er state-of-the-art i forhold til HiFi.
Det kan godt være at Bose kan levere enda bedre innenfor det budsjettet, men der har jeg dessverre hørt alt for lite til å kunne anbefale noe.

@Kristaafa: Det der er rett og slett hysterisk. Jeg sikler.
 
jeg og er GT nerd :O men kun GT da, spiller ikke annet. Men jeg selv bruker Cerwin-Vega til å produsere ferrari-lyden, det er fantastisk deilig :D

Ikke såå dyrt heller :) Lykke til :)
 
Denne sto på Autosport International i Birmingham NEC i år også. Fikk testet den så vidt. JEG syntes du skal sette opp en slik i stua :D

[video=youtube;H1ayqzy3YPc]http://www.youtube.com/watch?v=H1ayqzy3YPc[/video]