Rød submariner, mark 1 vs mark 4

Er redsub med mark1 skive verdt 20 k mer

• Ja, så avgjort. For et teit spørsmål

Stemmer: 0 0,0%
  • Nei. Rødt er rødt, ferdig med det.

Stemmer: 0 0,0%

• Antall stemmer
    0

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Lurer VELDIG på følgende... Hvis man ønsker seg en red submariner, er det verdt det å legge ca tyve tusen i å få en mark 1 skive (dvs meter first, også den mest sjeldne). Dette er røflig prisforskjellen på en mark 1 og en mark 4 som er en av de mest vanlige. Jeg har inntrykk av at utgangspunktet er at man får det man betaler for. Personlig er jeg fascinert av vintage ikke bare at jeg liker gamle ting, men det faktum at de er et begrenset opplag (jada, ikke nødvendigvis sjelden, men uansett, det er grunn til å annta at det i hvert fall blir færre og færre av dem). Slik sett blir jeg tiltrukket av mark 1 som jo helt åpenbart er mer sjelden, enn de andre.

http://www.doubleredseadweller.com/redsubdialsno2.html

Hører gjerne på innspill. Er en redsub bare en redsub, uansett andre detaljer (Uff, jeg føler meg håpløs, klokkeprosjektene tar helt av her nå...)?

Meters first skiven er bare nok et tegn på hvor syke vi er. Hvorfor i alle dager skulle rekkefølgen på meter og feet ha noe å si???..., men det har helt klart en betydning. Nå vet jeg ikke hvordan finansen ser ut, men hadde jeg hatt råd skulle jeg lett lagt 20k på bordet for å hatt meters first. Hva ellers skulle du brukt de 20`på? Service på bilen, nye vinduer på hytta, nye sommerdekk på bilen, nye kjøkkenfronter? :p

Jeg føler litt det samme som meters first som med hvitt gull. Som Jayeff så fint sa, det er din egen lille hemlighet.

Neei, en redsub er ikke bare en redsub... ;)

Meen.. Jeg hadde startet med en senere og mer vanlig utgave enn mark I selv.. Da hadde jeg hatt mulighet for progresjon.. :p

Hva har du lyst på selv? Det virker som at du har noen tanker.. :p

Dette er et ekte WIS spørsmål, er det ikke? :D

Tjaaaa. Jeg ville nok gått for en Mark 1 hvis dette er Grailen med stor G - da denne er relativt mye mer sjelden, og antagelig gir deg en enda bedre "feeling" ;)

Skulle jeg personlig kjøpt meg en Red tror jeg det ville blitt en Mark IV :)

For meg en Redsub en Redsub. Eller, det er jo ikke det, men jeg synes ikke prisforskjellen du nevner kan forsvares.
De 20k hadde jeg heller brukt til å finne et eksemplar i uvanlig god stand med alle papirer (med mindre det var det du tenkte i utgangspunktet).

For noen rare mennesker vil en Sub være en Sub, og de synes prisforskjellen på en hvit og rød 1680 er uhørt.

Så du bestemmer jo selv hvor du setter grenser for galskapen ;)

Spikerstål er spikerstål :p

Personlig klarer jeg ikke helt å se vitsen med å betale så mye penger for disse gamle greiene, bare fordi de har litt rød skrift på skiva.

MEN, ut fra et samlerperspektiv må du tenke litt på hvilken du kan få best avkastning på i fremtiden, dersom du velger å selge den på et senere tidspunkt :)

MEN, ut fra et samlerperspektiv må du tenke litt på hvilken du kan få best avkastning på i fremtiden, dersom du velger å selge den på et senere tidspunkt :)

I det norske markedet tror jeg ikke du får igjen pengene dine for å velge mark 1. Så det kommer jo litt an på hvor du evt vil selge den i så fall. Men som nevnt tror jeg kanskje du kan få bedre avkastning for et pent eksemplar med komplett pakke.

Jo mer sært, irrasjonelt og nerdete, jo bedre.
Gå for gull, koste hva det koste vil!:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

For meg en Redsub en Redsub. Eller, det er jo ikke det, men jeg synes ikke prisforskjellen du nevner kan forsvares.
De 20k hadde jeg heller brukt til å finne et eksemplar i uvanlig god stand med alle papirer (med mindre det var det du tenkte i utgangspunktet).
For noen rare mennesker vil en Sub være en Sub, og de synes prisforskjellen på en hvit og rød 1680 er uhørt.

Så du bestemmer jo selv hvor du setter grenser for galskapen ;)

Spot on!
Selv har jeg et meget pragmatisk forhold til hvilken dial jeg har på min RedSub. I utgangspunktet er nemlig en RedSub en RedSub. Og det vil jeg mene det er for de fleste som søker å realisere sin fetish på dette nivået.
Jeg ønsket derimot norsk RedSub. Og en RedSub i original tilstand.

Alternativene var det flere av der ute i det store utland, men "price range" var ikke noe issue for min del.
Det jeg imidlertid merket meg, var at det ikke var spesielt fokusert på hvilken versjon/årgang (les: Dial) av RedSub som var til salgs.
De fleste var fokusert på generell tilstand på uret (kasse/bezelpatina), hvorvidt uret fremstår originalt uten at viktige deler har vært skiftet ut, og som Anders er inne på; - boks og papirer.
Som eiere av en RedSub legger vi vekt på forskjellige ting.

Mads Gjødesen i Danmark kan tjene som en liten benchmark her.
Han har noen RedSubs i porteføljen du kan kikke litt på - i et par tre kategorier dial, tilstand og pris:
http://timetowatch.dk/ure.asp?page=195&gr=1

Merk deg at du altså må ut med 95k DKK for en Mark IV i god stand med boks og papirer, mens en Mark I uten tilsvarende går for 79k DKK.
Det sier noe om at det ligger mer verdi i generell tilstand og boks/papirer enn i hvilken dial uret har.

Jeg tror nok du sitter igjen med en adskillig bedre følelse ved å eie en strøken og velholdt original RedSub med (more or less) full pakke, enn å pushe en mer eller mindre sliten Mark I "just for the sake of it".

Men for all del; - er du "dead set" for en Mark I, og penger ikke er noen issue, så kjør på!
:cool:

De fleste var fokusert på generell tilstand på uret (kasse/bezelpatina), hvorvidt uret fremstår originalt uten at viktige deler har vært skiftet ut, og som Anders er inne på; - boks og papirer.

Men riktig boks kan alltids skaffes, i motsetning til papirer.

Hva er en red sub?

Er det Colamariner dere snakker om?

colamariner.jpg

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Takker for mange gode svar... Trodde Cola var en gmt jeg...

Som du, moore er inne på, så har jeg hatt en dialog med mads om blant annet hans redsub, så har jeg avslørt det. Begynner å bli overbevist om at det kanskje er greit å senke skuldrene litt, og ikke kaste seg over første og beste mulighet. Dette med papirer på et så gammelt ur, er vel egentlig nettopp en slik "samler-greie" da papirene ikke sier noe annet enn at de har samme nr som kassen på uret. Siden de fleste ikke har tatt vare på papirer blir dette automatisk verdisatt mye mer, alt av garantier er jo uansett borte, og igjen, det er kun kassenr som stemmer overens, resten kan være hva som helst. Personlig liker jeg de litt "slitne" eller såkalt patinerte urene. Samtidig er jeg MEGET opptatt av at uret er korrekt, med det som måtte være riktig av god kasse, skive, visere og urverk, krone bezelinsert og så videre. Ser at meningsmålingen heller mot at rødt er rødt.

Men kjør på med argumenter for og i mot. Jeg har latt meg påvirke av dere her inne før for å si det sånn:)

For min del er Mark 1 verdt mye mye mer enn boks og papirer. Dette er for min egen del, ikke for gjensalgsverdien.

Redsub

Mange "Rufsete" ur i denne kategori, hvis du kan forsikre deg om at uret er originalt uten bytte av skive, bezelring eller visere synes jeg det viktigste er kvalitet på skive og at kassen ikke er polert ihjel. Et originalt, naturlig slitt ur er i mine øyne en vinner - boks og papirer er for meg kun en bonus. MK 1 eller 4, So what ??? Det er orginaliteten som genererer verdi over tid.
Mvh Tom