Røket fjær

Medlem
29. mars 2015
Sted
Tranby
Hei folkens.

Det å kjøpe vintage klokker fra 50-60-tallet synes jeg er morsomt. Det er så mange fine klokker fra den tiden. MEN det fører også med seg litt risiko; det kan være vanskelig å få tak i deler til utrangerte klokker.

Nå de siste dagene har jeg opplevd at fjæra har røket på 2 av mine gamle armbåndsur. Den ene er en Eterna fra 60-tallet (hvis jeg husker rett) og den andre mener jeg var en Antima Sport. Jeg skal sjekke serienummer, caliber osv når jeg kommer hjem.

Jeg tror opptrekksfjæra er røket fordi det gir ingen motstand å trekke dem opp, og det blir aldri "strammere". Det kan være at fjæra har hoppet av sine festepunkter inne i huset - men min første tanke var i alle fall "røket fjær".

Så - hvordan angriper jeg dette? Hvor er den store fjærbutikken med det man trenger?

De kommer ferdig oppspent i en ring som du kan se på dette bildet:

http://www.amazon.com/Pocket-Watch-Mainspring-Size-Hamilton/dp/B000RB22YY

Poenget er da å legge fjæren oppi fjærhuset og presse den ut av ringen og ned i fjærhuset, klarer du det på første forsøk så trenger du ikke fjærvinne. Skulle det derimot gå galt(som det veldig fort gjør) bør du ha vinne, de kan også legges i for hånd. Problemet da er at fjæren blir litt deformert og kan miste litt kraft pga den presser opp og ned i fjærhuset og fjærhuslokket. Du kommer også til å knekke av halen ved gjentatte forsøk.