- Medlem
- 20. mars 2011
Vintage Rolex Forum: Radium dials
Bør leses. Ihvertfall av dere som har radium-dials. Flere nyanserte innspill også.
Bør leses. Ihvertfall av dere som har radium-dials. Flere nyanserte innspill også.
Det er ekstremt sjeldent at man møter dem, det er en stor sannsynlighet for at de er blitt byttet under en service av mange grunner :
- de er såpass gamle.
- radium genererer en god del korrosjon på lakken og på viserne som ikke var laget av hvitt gull på den tiden.
- radium utvikler en grønlig patina som ikke er så tiltalende som tritium f.eks.
( de er også fra en era hvor produksjonstallene var langt lavere enn tritium-epoken)
Personlig er jeg litt usikker på hvor helseskadelig disse skivene er, skjønner godt at "Radiumdamene" som dekorerte skivene fikk alvorlige problemer. Men å bære en slik klokke på armen daglig i mange år var vanlig fra før 2.verdenskrig og fram til tidlig -60 tallet.
Jeg bruker min 6536/1 jevnlig og kommer til å fortsette med det. Har vi flere på sonen med orginale radiumdials er jeg mer enn villig til å overta disse.
Tom
Nå er det jo også begrenset med "lume" også på en gammel Sub. Ihvertfall sammenlignet med noen gamle
militære lommeur fra 1930`tallet jeg har liggende.
Selv om de ennå lyser i mørket har jeg ingen betenkligheter med å bære de i bukselommen...
Jeg har dog sett andre ting med radium-maling jeg ville vært mere redd for å bruke. Bla et
gammelt vaktskjold (til å ha hengende rundt halsen) som var helmalt i radium
.......ettersom all radiumen på slike gamle klokker er blitt borte over tiden.
Okei....? Halveringstiden på Radium er vel ca 1000 år