Railmaster vs Explorer - sporty dressur ?

Medlem
17. aug. 2009
Sted
Bærum
Er på jakt etter en litt sporty dress klokke, eller kanskje mer riktig en sportsklokke som også kan gå til dress. Har både sporty ur og dressklokker, men hva finnes i av muligheter i denne kategorien ?

Tenker litt på en Omega Railmaster eller en Rolex Explorer.
Kanskje noen her inne har erfaringer med begge. ?

Forslag tas i mot med åpne armer.:p

Mitt neste kjøp blir nok en Explorer 2 utpå nyåret. (men jeg klarer ikke bestemme meg for skivefarge) For meg er det en litt mer anonym klokke enn Sub/GMT, fin til jobbruk.

Jeg har selv Railmaster og har så langt 4 lærreimer til den, samt SMP-lenke (ikke-bond) på den om sommeren. Bullit hadde den på mesh har jeg sett, som også frister å kopiere. Så den kan kles til anledningen vil jeg si. Explorer 1, som jeg må anta du sammenligner med, har jeg sett på original lenke, og nato, ellers lite variasjon observert ute blant eierne. Uansett, flotte klokker begge to, spør du meg.

Da ser det ut til at Expl.1 leder, ikke uventet.
Noen som har andre ideer/klokker i f.eks pris leie 10-20. (gjerne nyere brukt) ?

Noen som har andre ideer/klokker i f.eks pris leie 10-20. (gjerne nyere brukt) ?

IWC Mark XV(I)?
Om jeg hadde lett etter en klokke ut fra dine kriterier hadde jeg utvilsomt gått for Branaas´ IWC her på salgssidene. Selges med både lenke og sort croco, altså noe for enhver anledning IMO:D

Tja, du kan jo se etter forrige generasjon Aqua Terra med blå skive, eller den med hvit skive og blå visere og markører.

Tenkte selv å starte denne tråden for et par uker siden......

Da jeg også rent estetisk ser for meg sammenligningen mellom disse to klokkene. Jeg må si at jeg ut i fra følelse alltid vil velge Rolex nettopp pga følelser, men med tanke på veiledende utsalgspris på Omegaen og ikke minst det fantastiske kvalitetsverket i denne, så må jeg si at det virker som et av de mest fornuftige kjøpene man kan gjøre der ute. Pluss at Omegaen har en flott størrelse (til mitt håndledd).

Jeg har hatt vintage Railmaster og har Explorer. Exploreren vil jeg aldri kvitte meg med. Den er komplett. Kan brukes til smoking og fjellturer.

Skulle ønske jeg kunne si at jeg fortsatt hadde Explorer I, men den måtte vike.
Når det er sagt; jeg kommer garantert til å kjøpe en Explorer igjen. Min stemme går klart til Explorer.

Explorer. Explorer. Explorer. Smak litt på det. Høres bra ut.

Explorer.

Funker både til dress og til fjells :)

Tom-Hanks-Rolex-Explorer.jpg

Rolex-Explorer-Matterhorn.jpg

exrail.jpg

(Bilde: Carl på TimeKeeperForum)

Begge er jo flotte ur, har hatt 36mm-utgaven av Omegaen og var meget fornøyd. Railmasteren har litt større krone og høyere WR-rating (150M), samt en anelse mer tiltalende retroskive. Viserne på Railmasteren er dog ikke helt min kopp te. Må jeg velge (og det har jeg jo gjort) blir det Explorer.

Går til...

Ingenting :roll::D:

Brad-Pitt-Rolex-Explorer.jpg

Dameklær:

Izabel_Goulart.jpg

Lettere tøy:

DSC00262.jpg

Fancy vintertøy:

hip.jpg

Ikke fullt så fancy vintertøy:

IMG_3546.jpg

Uvær:

IMG_4265.jpg

Og penvær:

IMG_4338.jpg

Helt enig med både de skriftlige og de visuelle argumentene foran. Railmasteren er en pen og allsidig klokke, men Explorer 1 er bortimot helt perfekt.

Enig at Explorer I er visuelt vakker. Størrelsen er imidlertid for liten til å kalle klokken perfekt. Et sportsur på 36mm er for meg omtrent like attraktiv som bil med sveivstart.:D

Jeg hadde valgt Explorer uten å nøle. Rolex har etter min mening en helt annen "aura" enn Omega. Jeg ville også valgt IWCen til Branaas på salgsforumet her foran Omegaen:)

Prøvde den nye 39mm Exploreren forleden. Utrolig lekker på håndleddet, men kan forstå kritikken som har kommet mot viserne, litt små når man kaster blikket kjapt for å lese av tiden, ellers en finish som går langt utenpå Railmasteren hvertfall. Mitt umiddelbare valg hadde blitt 36mm Explorer. (Ute av produksjon?) Perfeksjon i mine øyne.

-V

Tar med et siste visuelt argument for Exploreren - et "suit shot" fra Mad Men, (skruppelløst hentet fra Jake Erlichs klokkeblog).

Donald-Draper-Rolex-Explorer.jpg