UJU
Støttemedlem
Hei,
Skjønner at jeg tråkket i et hvepsebol når jeg refererte til uttalelsen til urmakeren som hevdet at Armani har bedre kvalitet på urverket enn Rolex. Dere hevder alle det motsatte - men det som skuffer meg er at ingen av dere gir noen faglig begrunnelse for deres påstand. Det gjorde i det minste urmakeren jeg snakket med: Han sa at urverkene til både Armani og Rolex blir laget av ETA. ETA rangerer kvaliteten på urverkene sine på en skala fra 1 til 10. Armani brukte kun urverk med 2 og 3 på kvalitetsskalaen fra ETA. Rolex brukte urverk fra ETA med 3 og 4 på kvalitetsskalaen sa han. Om dette stemmer vet ikke jeg...
Og èn ting til: Takk til dere alle som har tatt dere tid til å svare, men vennligst merk at jeg vil ha EN FAGLIG BEGRUNNELSE for de påstander som fremsettes. De av dere som har høyere utdannelse og kanskje til og med har vært litt bort i forskning skjønner hva jeg mener: En påstand som ikke dokumenteres eller begrunnes (og dermed kan etterprøves) er ikke noe annet enn verdiløs synsing. Da kan jeg like gjerne spør bestemora mi om klokkeråd i stedet.
Se heller her for råd:
http://www.eta.ch/
ETA har følgende graderinger:
Standard
Elaboré
Chronometer
Mener å huske at de har en versjon under Standard versjon også, men husker ikke navnet på denne.
At Rolex bruker ETA er bullshit. Kikk innom diverse forum og uavhengige klokkesider på nettet.
Her vil du finne bilder av de forskjellige urverkene som du selv kan sammenligne.
Hvis du betviler opphavet til Rolex-verkene bør du ta deg en tur innom f.eks. Bjerke å få en oppklaring der.
Og ja, jeg føler meg kvalifisert til å svare da jeg har høyere utdannelse...