Rariteter og kuriosa - klokkerelatert. Oppdatert 2. juli 11

Medlem
3. april 2011
Sted
New Jersey, USA
Døpte om tråden i håp om at det kan samles flere klokkerelaterte kuriositeter på ett sted.
Anders ønsker seg også flere vekkerklokker og andre rariteter i forumet - noe jeg støtter fullt ut.

Dette er en ekte vintageklokke til en bil, nærmere bestemt Ford A-modell. En original ettermarkedsdel, så langt jeg har kunnet bringe på det rene. Den passer kanskje til flere bilmerker, men jeg har ikke tatt meg bryet med å sjekke. Man erstattet det originale bakspeilet med denne og fikk dermed speil i klokka. Ganske futuristisk på den tiden vil jeg tro.

Dette er såkalt Automobile Mirror Clock produsert av WESTCLOX en gang mellom 1931 og 1936 - så langt jeg kan bringe på det rene. Den har snoropptrekk, Pull-Wind som de kaller det. Den ligger i originalesken og kan neppe ha vært ute av boksen etter eskens tiltand å dømme. Speilklokken var det ikke engang fingeravtrykk på da jeg fant esken på et gammelt loft og åpnet den. Det følger med garanti- og brukerveiledning.

Ikke sikkert at dette fenger så mange, men det er litt originalt og det er tross alt en klokke vi snakker om, så jeg legger ut bildene i alle fulle fall.

010-1.jpg

011.jpg

013-2.jpg

015-1.jpg

016.jpg

017.jpg

Jeg trakk i snoren et par ganger og den har holdt tiden i minst seks timer så langt :p

Den synes jeg var utrolig artig! :D Aldri sett noe slikt.

Ja til mer bordklokker, vekkerklokker og bilklokker på sonen, alt som tikker er interessant ;)

• Liker
Reaksjoner: Nome93
Denne må da potensielt være verdt noen kroner for en a-ford entuasiast som skal restaurere en bil?

Morsom unboxing i hvert fall!

Det kaller jeg innovasjon!
Lurer på om denne nyskapningen kom før eller etter utsagnet "nå er alt som kan finnes opp oppfunnet" :p

Lurer på om denne nyskapningen kom før eller etter utsagnet "nå er alt som kan finnes opp oppfunnet" :p

Ang A-Forden, hørte også en historie der Mr. Ford skulle søke banken om lån for å bygge biler, hvorav de fleste bankene sa nei, fordi bilen ville ALDRI ta over hesten sin posisjon.

Det der er ganske kult, jeg har aldri sett noe slikt før! Du må jo få en urmaker til å smøre den litt, og se om ikke du kan få laget et oppheng til den slik at du kan ta den i bruk!

Det der er ganske kult, jeg har aldri sett noe slikt før! Du må jo få en urmaker til å smøre den litt, og se om ikke du kan få laget et oppheng til den slik at du kan ta den i bruk!

Mangler klokke i traktoren. Kanskje jeg skal skaffe meg et originalt A-modellspeil og montere denne der?
:D

Sjelden Longines

Her kommer det noe spesielt. I alle fall betyr den noe spesielt for meg.

Da jeg vokste opp på Fagernes på sekstitallet var det tre urmakere i den lille bygdebyen. To av dem var brødre og drev hver sin forretning. Den ene forhandlet Longines og den andre Omega - i tillegg til alt mulig annet, selvsagt. Jeg husker disse gamle kara med hvitt hår og hvit frakk som om det skulle vært i går. Det var alltid hyggelig å komme innom og varme seg litt på vei hjem fra skolen i minus 25. Særlig var jeg ofte innom hos den eldste av dem, Longinesforhandleren, han hadde forretning like ved den aldri islagte elva og da var det godt med litt varme i kroppen før brua skulle forseres.

I denne forretningen jobbet det to urmakere. Foruten sjefen sjøl satt det en gammel ungkar bøyd over arbeidsbenken på bakrommet. Han sa sjelder eller aldri noe. Sjefen hadde alltid tid til å snakke litt om dette og hint. Det var nok ikke så veldig mye urprat, men jeg husker at jeg allerede den gang var mer interessert i klokker enn mine jevnaldrede kompiser. Ønsket om en egen klokke var stort og urmakeren viste meg flere modeller som kunne passe til et barnehåndledd. Det var særlig én klokke han stadig tok frem, en Technos med "militærrem" i sort skinn - disse svære sakene som ligger under klokka og stikker ut på hver side. Vel, nok om det, nå snakker jeg meg bort her...

I vinduet hadde han et aldeles praktfullt ur som overgikk alt annet jeg hadde sett. Dette sto på sin faste plass i år etter år og det var mang en Fagernesing som var bortom og tittet på dette uret - gjerne flere ganger i uka. Etter at jeg selv fikk mitt første ur - ja, du gjettet riktig, en Technos med subsecond og militærrem i sort skinn, var jeg bortom og kikket i det utstillingsvinduet hver gang jeg passerte forretningen.Uret hadde en liten emaljeplate montert på sokkelen og på den var det gravert inn med sorte bokstaver:

NØYAKTIG TID​

Urmakerforretingen ble nedlagt en gang tidlig på åttitallet og nå, nesten tredve år senere, dukket plutselig uret opp på et støvete loft i går ettermiddag. Jeg har nå brukt mesteparten av det siste døgnet på pussing og gnikking - det gjenstår mye ennå, men nå føler jeg det som min plikt å la almuen få nyte dette flotte eksemplaret av en Longines.

Velbekomme!

006-3.jpg

010-2.jpg

013-3.jpg

015-2.jpg

Denne knappen hacker sekundviseren - noe som selvsagt var nødvendig for daglig synkronisering med NRK Radios tidssignal, som kanskje noen av dere husker.
017-1.jpg

Under kl 12 er opptrekksindikatoren - tror jeg det må kalles, da den viser fullt opptrekk ved null og så går den ned til 50
027.jpg

030-3.jpg

Med en oppfordring om at det postes flere rariteter i denne tråden takker jeg for oppmerksomheten for denne gang:D

Charles H Duell i 1899. Dessverre er utsagnet en myte og ingen leder av USAs patentkontor har noengang gått av fordi alt er funnet opp. Inkludert Henry Ellesworth som også har fått æren for sitatet av og til.

Hadde vært deilig om det var sant.

Her er en side med mange fine. http://www.columbia.edu/~xs23/reject.htm

Beklager OT.

Woha, det var et usedvanlig flott ur! Utrolig kult å få tak i noe slikt. Vakkert!

Og historien bak da, helt rått det også. Tenk på rutinene de hadde for å skru på radioen og synkronisere og kose seg...