Recension av SevenFriday med specialerbjudande! (+ nya bilder!)

Medlem
23. nov. 2009
Innlegg
63
Det här är en klocka som jag har haft i några veckor och jag tänkte nu försöka ge er en liten recension. Många efterfrågade mer information när jag lade upp en bild på klockan i "Dagens klocka"-tråden borta på de svenska forumen för en tid sedan :)

emma-9533-2.jpg


Några noterade att det stod SevenFriday på urtavlan och det är mycket riktigt namnet på märket.

emma-9548-2.jpg


Det grundades av en man som arbetat i klockbranschen i nästan två decennier och bland annat varit chef för Audemars Piguet i Thailand och Singapore om jag inte missminner mig helt. Jag har faktiskt utbytt några mail med honom och han berättade att han fick nog av girigheten som fanns hos många av de märkena han har jobbat för och bestämde sig därför för att starta något eget. Så här skriver han själv:

We want to push and challenge the norms within the industry following our believes, dreams and
experiences rather then following the cattle herd within the watch industry.
A brand based on strong and iconic products at highest quality standards but
following the believe that a watch can be qualitative and esthetically top of the range but
can have a reasonable price tag.


En bra filosofi! :D

I dagsläget finns det två modeller; P1 och P2, men jag vet att det är fler på gång. Jag tänkte fokusera på P1-modellen som är min favorit och också den något billigare versionen, men det enda som egentligen skiljer dem åt är materialvalen/färgerna.

P1:an har en boett i stål och mäter, precis som P2:an, 47mm på höjden och 47.6mm på bredden. Stora siffror, men klockan sitter faktiskt riktigt bra även på min tunna handled. När klockan är helt ny är läderbandet väldigt stelt men efter ett tags användande mjuknar det och klockan sitter riktigt, riktigt bra.

Inuti sitter ett automatiskt Miyotaverk (82S7 för att vara exakt) som är en aning modifierat. Urtavlan är uppbyggd av 5 olika lager som ger en häftig 3D-effekt och ett ganska "komplicerat" utseende.

SFBOOM.jpg


På vänster sida sitter en skiva som visar timmar och ungefär klockan 5 så finns ytterligare en skiva som visar sekunder. I mitten visas tiden i vanlig ordning.. Visarna är lite speciella men de funkar i sammanhanget.

emma-9557-2.jpg


Sammantaget så är det en otroligt välbyggd klocka med ett rejält läderband och ett bygelspänne som matchar modellen du väljer. Till det kommer en, för priset, stor och trevlig box i trä. Lägg till att två års garanti ingår och jag tycker att den här klockan blir ett riktigt intressant alternativ bland klockor under 10000 kronor. Det känns inte som om de har försökt spara in pengar någonstans. Bara en sån sak att garantikortet är i metall till exempel.. Metall känns bättre även om det är en ganska meningslös detalj. Men allt adderar upp till ett väldigt positivt helhetsintryck!

emma-9653-1.jpg


Priset? 683€ ex. moms och de skeppas från Schweiz.

Jag har dock ordnat så att medlemmar även här på Tidssonen får 15% rabatt fram till 24:e december! .

Maila intresseanmälan till sevenfriday@outlook.com så får du ett inlogg till sevenfriday.com med information om hur du tar del av erbjudandet
 
Redigert:
Kult! Takk for en fin tråd, sett flere bilder av disse på Instagram. Håper det dukker opp en her på tidssonen.
 
Kul att ni gillar den! Ska försöka ta lite fler bilder framöver.

På en tjej:

FF126A89-70B3-4566-AECE-AD5F99C92E39-7811-0000039EB807367D.jpg


Och här är den andra modellen; P2!

10137193-62C1-41EA-AC14-A1F4B71B8071-7811-0000039EA8987964.jpg
 
Oooooo. Denne falt helt inn til hjerteroten med en gang merker jeg. Vanligvis misliker jeg klokker med kvadratisk eller tilnærmet kasse, men denne er prima! Flere bilder!
 
Det mest diplomatiske jeg kommer på, og dette holder hardt, er; vi har alle forskjellig smak :D

Uansett, takk for at du deler noe nytt og spennende.
 
Kul att de flesta verkar gilla den! Ser fram emot att förhoppningsvis se flera här på Tidssonen! :)

Här är en bra video:

[video=youtube;YW5bNIVMtv0]http://www.youtube.com/watch?v=YW5bNIVMtv0&[/video]
 
Litt av en klokke! Det hadde vært supert om du hadde fått opp noen detaljbilder av selve klokken, Charles_;)
 
Litt av en klokke! Det hadde vært supert om du hadde fått opp noen detaljbilder av selve klokken, Charles_;)

Jag ska se till att ta lite mer detaljerade bilder framöver... Jag hoppas på att någon slår till och att även den personen kan berätta vilken bra klocka det :)

Någon måste ta första steget! :D
 
Tog lite närbilder på modellen som heter P2 idag. Ska försöka ladda upp dem senare ikväll!
 
Spennende, men... Størrelsen og den blanke rammen på P1 gjør at den i mine øyne ser ut som den kommer et "kewlt" motehus på klokkekjøper-tokt. Det er vanskelig å si uten bedre bilde først, men av wristshotsene ser det IMO sånn ut.

Bortsett fra det, er selve urskiven et friskt pust, og en interessant semi-skeleton-løsning. Sekundhjulet er imidlertid ganske poengløst, størrelsen og intervallene tatt i betraktning. Når man i tillegg har en eget timehjul, ser det ut som om man har ønsket å få flest mulige synlige "komplikasjoner" ut av minst mulig urverk. Mye rot for liten gevinst? Men P2 i messing hadde sikkert vært enhver steampunkers våte drøm. :p

Det største problemt er vel - hva i all verden skal man bruke uret til (sammen med), og når skal man bruke det? Bortsett fra "Ikke sammen med dress eller skjorte i hvert fall" og "årmøte i Tekna" som er de åpenvare svarene, kommer jeg ike på så mye. Og ikke er jeg Tekna-medlem... Kommer neppe til å kjøpe et, men ser frem til å se hva som kommer ut av dette merket etter hvert. Det er jo aldri negativt at noen prøver seg litt frem.
 
Spennende, men... Størrelsen og den blanke rammen på P1 gjør at den i mine øyne ser ut som den kommer et "kewlt" motehus på klokkekjøper-tokt. Det er vanskelig å si uten bedre bilde først, men av wristshotsene ser det IMO sånn ut.

Bortsett fra det, er selve urskiven et friskt pust, og en interessant semi-skeleton-løsning. Sekundhjulet er imidlertid ganske poengløst, størrelsen og intervallene tatt i betraktning. Når man i tillegg har en eget timehjul, ser det ut som om man har ønsket å få flest mulige synlige "komplikasjoner" ut av minst mulig urverk. Mye rot for liten gevinst? Men P2 i messing hadde sikkert vært enhver steampunkers våte drøm. :p

Det største problemt er vel - hva i all verden skal man bruke uret til (sammen med), og når skal man bruke det? Bortsett fra "Ikke sammen med dress eller skjorte i hvert fall" og "årmøte i Tekna" som er de åpenvare svarene, kommer jeg ike på så mye. Og ikke er jeg Tekna-medlem... Kommer neppe til å kjøpe et, men ser frem til å se hva som kommer ut av dette merket etter hvert. Det er jo aldri negativt at noen prøver seg litt frem.
Intressanta synpunkter Gert! När det kommer till tim- och sekundhjulen så är jag inte beredd att hålla med dig. Timhjulet kan faktiskt vara till hjälp då det, med tanke på den korta och delvis skymda timvisaren, kan vara lite svårt att se vad tiden är.

Sekundhjul och sekundvisare är kanske inte nödvändiga men det bidrar till estetiken i min mening.. :)

Ser fram emot att se fler synpunkter och kanske också fler ägare till detta ur i en snar framtid!
 
Vel, den så ihvertfall mye bedre ut på de bildene enn på wristshotsene du postet først. (Der jeg synes den så ganslke glorete ut.) Inntrykket ble betraktelig bedre nå.

Men en timeviser som er så vanskelig å lese tiden på at mn trenger et ekstra tmehjul - det vitner fortsatt ikke om godt klokkedesign i min bok. Snarere tvert imot. Ihvertfall bra den i tillegg er 24t, så gjør den litt mer for å forsvare plassen. Skjønt, er jeg så døgnvill at jeg trenger det, har jeg sannsynligvis mer bruk for en GMT-komplkasjon, men Miyota lager vel ikke urverk med den funksjonaliteten.
 
Ny modell lanserad! P3

Har tyvärr bara en pressbild som jag saxat från Instagram, men så här ser den ut!

702B9B50-FED1-410A-9C0E-8EF18FF0B001-11069-0000054BC46E4879.jpg


Kan vara min favorit, efter P1:an. Erbjudandet på 15% rabatt gäller nog även på denna. PM:a ni om ni vill veta mer om hur ni tar del av erbjudandet! :)