Regnfrakk....

Medlem
30. mars 2010
Innlegg
1.049
Sted
Norge
Trenger en regnfrakk til bybruk nå til vår og sommer, altså ikke for varm, og sånn nogenlunde kroppsnært snitt. Tenker å kikke på Swims, er det andre merker å kikke på. Sparer til litt for dyr klokke, så prisen bør være i 'affordable' segmentet.

Noen forslag... ?
 
Gått og vurdert en Freeman en stund. Ikke gratis, men veldig fin til regnjakke å være.

Freeman - Mens rain jacket made in USA. The Freeman, Made in Seattle, Wa USA

Seattle er vel USA's svar på Bergen, så de kan jo regn. ;)

DSC0631_880x820_large.jpg

joshua-bricks_1024x1024.jpg
 
I siste nyhetsbrev fra Suitsupply hadde de 3 regnjakker tror jeg. I tillegg har Soulland en stilren modell (sjekk miinto.no).
 
Takker for mange bra forslag. Über er nok nærmest det jeg tenkte meg, men budsjettet sprekker som vanlig med god margin :) Tar runden de næremeste dagene, så får vi se.
 
Norwegian Rain er gull mot regn, og de er stilige. Men de er jo selvsagt svindyre.. Men kanskje verdt det om du fordeler kostnaden over hele levetiden? ;)

Viktig å tenke slik med klokker i alle fall, ellers kommer man aldri i havn!
 
Norwegian Rain er gull mot regn, og de er stilige. Men de er jo selvsagt svindyre.. Men kanskje verdt det om du fordeler kostnaden over hele levetiden? ;)

Viktig å tenke slik med klokker i alle fall, ellers kommer man aldri i havn!

+1
 
Norwegian Rain er gull mot regn, og de er stilige. Men de er jo selvsagt svindyre.. Men kanskje verdt det om du fordeler kostnaden over hele levetiden? ;)

Viktig å tenke slik med klokker i alle fall, ellers kommer man aldri i havn!

Spørs hvor lang levetiden er på en slik frakk da..
Jeg må innrømme at jeg er litt skuffet over hvor fort stoffet slites i kragen på min.
 
Jeg bor i en del av landet hvor forskjellen mellom sommer og vinter er at regnet er to grader varmere om sommeren, så vanntett yttertøy kan jeg litt om. Jeg har en Single Breasted fra Norwegian Rain (innkjøpt under denne seansen) med uttagbar varmevest. Kvaliteten virker svært god, løsningene stort sett vellykkede og passformen så behagelig som moderne kroppsnært snitt kan være. Med jakke under kan den bli i trangeste laget. Produsenten mener man skal bruke belte til frakken, knyttet bak, men det gjør ikke jeg. Med beltet knyttet får nedre del av frakken en vinkel som gir bæreren profil som en stokkand på land. Beltet ligger i skuffen hjemme, sammen med den like unyttige stormflappen. Frakken er en av svært få virkelig vanntette alternativer som jeg er komfortabel med å bruke til dress - de fleste andre ser ut som som mer eller mindre siviliserte utgaver av noe man kunne gå til Nordpolen med.

Men det jeg bruker mest på våte dager - dvs det jeg bruker mest, hele året - er oilskin fra Barbour. Med litt vedlikehold er de vanntette nok, er bortimot uslitelige, blir bare penere med bruk, kan brukes til de fleste anledninger og koster ikke allverden. (Jeg kjøper stort sett i UK, i Norge er prisene vel noe høyere) Det finnes et helt utrolig antall varianter av jakker og frakker, og det kommer stadig nye modeller. Jeg er redd fabrikken er iferd med å gå alvorlig i samme motefelle som endel andre tradisjonelle produsenter - sportingkolleksjonen blir mindre for hvert år - men de selger fortsatt de gamle traverne og nye varianter av samme med oppgradert snitt. Jeg vet ikke hvor mange forskjellige oilskinjakker som henger rundt i huset, men det er mange - fra rent jakttøy til fôrede vinterjakker, korte, tynne sommerjakker, blazervarianter, MC-jakker og så videre. Det er til og med en barnemodell som ungene ble pent nødt til å bruke inntil de ble gamle nok til at jeg ikke klarte å tvangskle dem lenger. Den har overlevd tre barnehagebarn, og forsvinner nå til @morini for at hans sønn kan føre stafettpinnen videre. Den eldste oilskinjakken min ble kjøpt rundt 1986, brukt som høst- og vårjakke gjennom hele studietiden, ble degradert til jaktjakke rundt år 2000 og ble for noen år siden lagt som fast beredskapsplagg i Defenderen. Den blir revokset en gang i året, har vært lappet for piggtrådhull et par ganger, og vært tilbake på fabrikken en gang for TLC. Den kommer til å overleve meg.






Favoritten i vinter har vært denne, som er lagt så nær opptil "Skyfall"-jakken deres de har turt uten å fornærme designeren. Den har skiftet navn et par ganger og heter nå "Heritage Beacon Sports Jacket". Den er imidlertid for smal til å bruke jakke under, og lengden og knappelukkingen gjør at den ikke passer til de aller våteste dagene. Da er for eksempel Bristol et bedre alternativ, eller om man liker romsligere snitt de udødelig Beaufort eller Border Sistnevnte er relativt lang og vel det beste alternativet om man planlegger å bruke dress under ofte.

IMAGE06.jpg
 
Redigert av en moderator:
Trenger en regnfrakk til bybruk nå til vår og sommer, altså ikke for varm, og sånn nogenlunde kroppsnært snitt. Tenker å kikke på Swims, er det andre merker å kikke på. Sparer til litt for dyr klokke, så prisen bør være i 'affordable' segmentet.

Noen forslag... ?

"Hellige" Hansen klar ener, 500,-/800,- billigere enn Swims, sving innom HH consept store i Bogstadveien. Tåler en vannsøyle som evt. slår deg i bakken, pustende stoff som holder deg tørr og ikke klam. Passer til jeans og dress. Og så er den lang så du ikke blir klissvåt på lårene.
(Jeg var runden i Oslo lørdag, først innom Bjerke på Karl Johan selvfølgelig og så på jakt etter den optimale regnbeskyttelsen mht bruksområde, var innom alle butikker på strekningen Karl J og Major stuen og endte opp hos HH).
Lykke til !