Reiseklokke

Medlem
10. juni 2008
Sted
Trondheim
Jeg skal på backpackertur til India og Nepal i sommer og er usikker på hvilken klokke jeg skal ta med. Det står mellom Seiko Orange Monster og Doxa Sub 1000T. Begge er vanntette og robuste og burde tåle det meste som kunne dukke opp på en slik tur. Jeg kunne helst tenke meg å ta med Doxaen, siden det er det uret jeg liker best, men er bekymret for tyveri osv. Jeg har aldri reist i den delen av verden før så jeg vet lite om hvor stor risikoen er for for ran/tyveri. Doxa er ikke en verdenskjent merkevare som Rolex eller Omega, og utstråler ikke akkurat verdi. Men, om risikoen er stor for tyveri, vil jeg heller miste Seikoen.

Så derfor hendvender jeg meg til dere! Hvilke klokker reiser dere med og hvilken av mine alternativer ville dere valgt? Det hadde også vært spennende med reiseerfaringer og historier fra de av dere som evt har reist i Nepal og/eller India! :D

P1000433.jpg

IMG_0022.jpg

På forhånd takk for innspill!

Siden jeg eier en Doxa selv, er jo rådet fra meg at du skal bruke den. Du har jo en Sharkhunter, jeg har en Professional, med oransje skive. Tror faktisk Seikoen din blir lettere lagt merke til, men at Sharkhunteren, som er sort og er av et merke som få utenfor klokkeinteressens verden har hørt om, går under radaren på de fleste. Og min teori er at hvis du blir bestjålet der nede, så er det ikke kun på grunn av klokken. Hadde du hatt en Rolex, så kanskje, men ikke med Doxa eller Seiko.

Ta med deg Doxaen du :)

Selv varierer jeg litt. Var i London i februar, med Speedmasteren på rem, og på Reno Air Races i Nevada, samt noen dager i San Francisco, i september i fjor. Følte meg aldri nervøs for å miste klokken. Men det skal sies at det er lenge siden jeg har besøkt et lugubert nabolag med dyr klokke på armen.. :)

Havner du i et skikkelig hårete nabolag ender du opp i bare underbuksa uansett, uavhengig av klokken din.;)
Sjekk med reiseforsikringen din. De har gjerne en maks. beløpsgrense for tap av gjenstander. Kan det være 10k eller noe sånt?

Jeg ville tatt med doxa'en.
Har selv vært ute på tur med Breitling på armen, men ikke til så eksotiske reisemål.

Ville tatt doxaen jeg, så får du en fin opplevelse med den.

I hårete områder i Brasil er det sånn at en blir ranet uansett hvilke klokke en har på armen, sålenge det er metall i den. Det eneste som duger der er plastklokker eller å ha den i lommen..

Om jeg hadde hatt mulighet til det, hadde jeg tatt med en Explorer II med hvit skive.

Den skriker ikke Rolex, og virker på folk flest som en annen billigklokke med sin børstete bezel.

Da har man også kontroll på både lokal tid, og norsk tid :)

Med en dykkerbezel kan en jo også holde styr på en ekstra tidssone, men for å være ærlig tror jeg nok jeg kommer til å drite i hva klokken er her hjemme;) skal jo nyte turen og koble av! Det er Doxaen jeg har mest lyst å ta med, men er usikker på risikoen for å bli bestjålet. Har hørt noen snakke om at en bør unngå smykker og klokker i fattige strøk i India...

En generell regel er å aldri ha mer rundt håndleddet enn hva hånden din er verdt i landet du reiser. ;)

Når du er gjennom de værste strøkene kan du jo legge klokken i lommen. Jeg er romantisk nok til å like å tro at folk stort sett er snill og grei rundt om i verden.

Dersom du er så nervøs for klokken, tar du med deg to: f.eks. Doxaen, som du da bruker i områder hvor du føler deg trygg, samt en billig Swatch quartz som du kan bære i områder hvor du er redd for at den skal bli stjålet. Alternativt legger du klokken ifra deg på hotellet når du skal ferdes i slike områder ;)

Med en dykkerbezel kan en jo også holde styr på en ekstra tidssone, men for å være ærlig tror jeg nok jeg kommer til å drite i hva klokken er her hjemme;) skal jo nyte turen og koble av! Det er Doxaen jeg har mest lyst å ta med, men er usikker på risikoen for å bli bestjålet. Har hørt noen snakke om at en bør unngå smykker og klokker i fattige strøk i India...

Du skal ha ekstrem uflaks for å bli ranet i asia, og hvist uflaksen skulle være tilstede da er det som regel gull ringer og tunge gullkjeder som kan friste.

På en backpackertur ville jeg tatt med meg alle klokkene jeg hadde av verdi, kan være greit å ha som en ekstra kapital i tilfelle jeg skulle komme i pengeknipe.

Backpacker tur.. Har en følelse av at det blir langt mellom hotellsafene.. ;)

Ahh... Gikk glipp av den første setningen. Tror jeg er for godt vant; hjernen min filtrerer automatisk bort slike ord og erstatter dem med "hotellferie" :p

Backpacker tur.. Har en følelse av at det blir langt mellom hotellsafene.. ;)

Ja det kan nok bli langt mellom hotellsafene, får se hva vi finner på veien :)

Takk for flere gode forslag! Ser alle så langt er enige i at Doxaen bør bli med:) Jeg har vært inne på tanken på å legge den i lommen på usikre områder. Kanskje jeg tar med en billigklokke i tillegg :) Jeg har reiseforsikring så et evt tap vil dekkes økonomisk.

Nå har jeg nok mindre peiling på klokker enn de fleste andre her inne, men jeg har til gjengjeld reist litt. Hvis det i det hele tatt er en bekymring syns jeg du bare skal ta Seikoen og slippe alt som heter klokkebekymring på turen. Så kan du heller tenke på andre ting.

Ta med deg Doxaen.
Det blir litt som å velge date; vil du ta med hun lekre baben du er redd alle de andre guttene vil glane etter, eller hun kvisete burugla du kan føle deg helt trygg på.
Valget blir lett spør du meg. :D

Det er jo litt viktig å "bonde" med klokka gjennom opplevelser også.
Når den en gang går i arv kan du skryte av at den var med på eventyr sånn og sånn...:)

Ta med deg Doxaen.
Det blir litt som å velge date; vil du ta med hun lekre baben du er redd alle de andre guttene vil glane etter, eller hun kvisete burugla du kan føle deg helt trygg på.

Ha ha.:D
Synes kanskje du var unødvendig krass mot burugle Seiko'en nå altså..;)

Nå har jeg nok mindre peiling på klokker enn de fleste andre her inne, men jeg har til gjengjeld reist litt. Hvis det i det hele tatt er en bekymring syns jeg du bare skal ta Seikoen og slippe alt som heter klokkebekymring på turen. Så kan du heller tenke på andre ting.

Absolutt et godt poeng. Jeg har vært inne på tankten, men funnet ut at hvis/når jeg bestemmer meg for å ta med Doxaen skal jeg ikke gå rundt å bekymre meg hele tiden :)

Ta med deg Doxaen.

Haha. Hvem har noe imot at andre ser en har en lekker babe på date? :D
Kan forresten bli mye stirring på en kvisete burugle ala Pondus på date og ;)

Det er jo litt viktig å "bonde" med klokka gjennom opplevelser også.
Når den en gang går i arv kan du skryte av at den var med på eventyr sånn og sånn...:)

Ha ha.:D
Synes kanskje du var unødvendig krass mot burugle Seiko'en nå altså..;)

Det har vært et av mine argumenter overfor meg selv også, det er kult me en klokke som har litt personlig historie!:D

Så lenge du har reiseforsikring er det bare å ta med seg Doxa'n:) Når det er sagt er det uansett utrolig liten sjanse for å bli frastjålet klokken de aller aller fleste steder!

Jeg har de siste 5-6 årene vært på backpacking i Asia, jeg for min del putter som regel kostbare klokker i bankboksen og børster støvet av en gammel citizen promaster. For min del blir det feil a vase rundt i slummen i Asia med en klokke på armen som muligens er verdt mer en hva folkene rundt meg har mulighet til å tjene i løpet av et helt liv....mao jeg ville gått for Seikoen

Har mange gode minner med promasteren, og flere skal det bli.....

Jeg har de siste 5-6 årene vært på backpacking i Asia, jeg for min del putter som regel kostbare klokker i bankboksen og børster støvet av en gammel citizen promaster. For min del blir det feil a vase rundt i slummen i Asia med en klokke på armen som muligens er verdt mer en hva folkene rundt meg har mulighet til å tjene i løpet av et helt liv....mao jeg ville gått for Seikoen

Har mange gode minner med promasteren, og flere skal det bli.....

Dette synes jeg er et godt poeng, hvis det vises at klokken er dyr. Doxaen ser for et utrent øye ut som den kunne kostet en hundrelapp. Jeg har ingen ambisjoner om å flashe min relative "rikdom".
Som du sier, å reise med klokker skaper minner, det er derfor jeg har mest lyst å ha med Doxaen :)